Handelshögskolan klättrar på prestigefylld rankning
Handelshögskolan i Stockholm avancerar till plats 7 när affärstidningen Financial Times rankar masterutbildningar i ledarskap.
”Det betyder nästan obeskrivligt mycket”, säger rektorn Lars Strannegård.
Martin Rex
Text
Foto:Hasse Holmberg / TT
Programmet ”Master in International Business” vid Handelshögskolan i Stockholm tillhör de allra bästa i världen. Det hävdar i alla fall Financial Times i årets rankning av masterutbildningar i ”management”, det vill säga ledarskap, där Handelshögskolan klättrar från plats 13 till plats 7.
”Vi är superglada över detta – jag trodde inte att vi så snabbt skulle komma in på topp 10”, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm, till Di.
Den tvååriga utbildningen, som riktar sig mot studenter med en kandidatexamen, är ett utpräglat internationellt program, berättar han.
”Tanken är att man ska få ett spännande yrkesliv med rätt mycket internationell inriktning. Det är inriktat mot de som vill göra internationella karriärer, men även i svenska bolag såklart”, säger Lars Strannegård.
På frågan vilka eventuella åtgärder som förklarar avancemanget i Financial Times rankning pekar Lars Strannegård bland annat på att Handelshögskolan har ett från ax till limpa-koncept i programmet, där man bland annat hjälper studenter att hitta rätt jobb efter utbildningen.
Hur svårt är det att komma in på programmet? ”Det är supersvårt.”
Vilken betydelse har Financial Times rankning för er – ni har uppenbarligen inga problem att locka studenter? ”Det betyder nästan obeskrivligt mycket. Nu är vi verkligen i någon sorts världstopp, och då ökar vårt varumärke jättemycket – det stärks hur mycket som helst. Och då får vi ännu duktigare studenter och vi får också fler professorer som söker sig till oss. Då får vi också fler företag som vill samarbeta med oss, så det blir stora konsekvenser av det.”
Martin Rex
Innehåll från Ikano BostadAnnons
”Vi ser ju att det ger resultat”
Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.
De satsade på samhällsprojekt i sina bostadsområden.
Resultatet: Fler ungdomar i arbete, tryggare boende – och ökad lönsamhet.
– Allt går hand i hand, du måste ha alla pusselbitar för en fungerande helhet, säger Christian Mariager, fastighetschef hos Ikano Bostad.
82 procent. Så många av de boende i Hagsätra i södra Stockholm är nöjda i bostadsområdet, enligt Ikanos Bostads serviceindex. Detta i ett område som tidigare präglats av sociala problem.
– Förra årets siffror var de högsta någonsin och nu slår vi det, vilket förstås känns fantastiskt! De boende känner sig mer trygga i området för varje år som går, berättar Christian Mariager.
Hemligheten bakom framgången stavas tydliga satsningar från bostadsaktören – där det tydligaste exemplet är Ikano Akademin. Ungdomarna får en tidsbegränsad anställning inom fastighet- och trädgårdsskötsel, där målet är att de ska vidare i arbetslivet eller till studier (se faktaruta).
– Många saknade nätverk och kontakter, ibland var bristfälligt språk och låg utbildningsnivå en faktor. Det leder till en passivitet och utanförskap. Vi såg utmaningen, men också en möjlighet att skapa förutsättningar för att ta makten över sin egen framtid.
Långsiktighet bakom framgången
Sedan starten 2014 har 84 ungdomar deltagit i Ikano Akademin, av dessa har 81 gått till arbete eller studier – och för Ikano Bostad har verksamheten blivit en god affär. Mariager pekar på två områden där satsningen gett extra effekt ur företagets horisont.
– Ser vi på skadegörelsen är det en påtaglig skillnad, den är minimal numera. Sedan utför Ikano Akademin tjänster som vi tidigare köpt in, det är en naturlig del av verksamheten och ekonomiskt är det inte en ökad kostnad.
Han lyfter även fram långsiktigheten som en framgångsfaktor – vilket var viktigt att falla tillbaka på i början när Ikano Akademin inte riktigt ville lyfta:
– De första åren var det inte lönsamt och lite skakigt. Det fanns funderingar om detta var rätt väg, men vi trodde på idén och vågade vara uthålliga. Över tid har vi fått kvitto på att det var rätt.
Om vi vänder på det, vad tror du skulle hända om Ikano Akademin lades ner?
– I det korta perspektivet inte så mycket, många har ju lyckats ta makten över sin framtid. Men över tid skulle känslan av maktlöshet breda ut sig hos nästa generation och samma typ av problem komma tillbaka. Därför är det så viktigt att man inte gör en isolerad insats, Ikano Akademin har inget slut utan är en del av affärsmodellen.
Bra för de boende – och Ikano Bostad
Affärsmässigheten i Ikano Akademin ger inte bara minskad skadegörelse eller mer lönsamhet i form av minskade kostnader för olika typer av tjänster, påpekar Mariager:
– Är det tryggt och trivsamt blir det mer attraktivt att bo där, det skapar betalningsvilja och det skapar värden för oss som fastighetsägare. Är det bra för de boende är det bra för Ikano Bostad. Det attraherar också nya medarbetare, säger han och återkommer till siffrorna i serviceindex:
– Hade inte effekterna synts i våra KPI:er så är det klart att man kunnat ifrågasätta satsningen, men vi ser ju att det ger resultat.
Christian Mariager understryker att Ikano Bostad inte ensamt vänt trenden i Hagsätra. Ett tätt samarbete mellan skola, kommun, myndigheter och föreningsliv krävs också – men att Ikano Akademins verksamhet drivs av företaget skickar en tydlig signal:
– Alla deltagare vet att det är Ikano Bostad som betalar, det är inget tillfälligt projekt utan de förstår att vi satsar på just dom. Det blir mer greppbart när ett företag av egen fri vilja satsar på något som gör nytta för alla.