Förra söndagskvällen ekade Hesa Fredrik över hela Stockholmsområdet. Larmet, som kungör ett viktigt meddelande till allmänheten, fick många att bli oroliga. Men det hela visade sig snart vara ett falsklarm orsakat av ett handhavandefel.
Misstaget aktualiserade dock frågan om hur väl förberedda svenskarna är för en katastrof. E-handlaren Fredrik Qvarnström, som driver Överlevnadsbutiken, märkte att intresset steg i samband med att larmet tjöt.
”Någon timme efter kom det in ett antal beställningar. Inte jättemånga, men ungefär lika många som det annars kommer på en hel dag”, säger han.
Jörgen Eriksson driver också en e-handel, Survival Store, som specialiserat sig på överlevnadsprodukter.
”När jag pratar med mina kunder har nästan allihop nämnt larmet. Det har förekommit väldigt ofta under veckan. Men någon extra försäljning kan jag nog säga att det har inneburit”, säger han.
Rent generellt har dock intresset för överlevnadsprodukter ökat under de senaste åren, intygar båda handlarna. Många kunder är bosatta i Stockholms innerstad och Göteborg och ungefär 25 procent är kvinnor, säger Fredrik Qvarnström.
På Överlevnadsbutiken återfinns vevradioapparater och portabla vattenfilter bland bästsäljarna, som båda kostar några hundralappar. Även frystorkad mat som kan lagras upp till 25 år säljs i stora partier.
”Då köper kunderna ofta för större summor, kanske för 5.000 kronor och lagrar upp”, säger Fredrik Qvarnström.
Att allt fler väljer att handla för stora summor på en och samma gång märker också Jörgen Eriksson.
”De köper inte bara ett vattenfilter, utan 5 eller 12. De handlar så mycket att de skulle kunna klara sig hela livet, i princip”, säger han, och tillägger att portabla matlagningsprodukter i form av till exempel små vedspisar också säljer bra.
Även på större kedjor med fysiska butiker har intresset för överlevnadsprodukter ökat under det senaste året. På forum för Preppers, som många survivalister kallar sig själva, har kedjan Biltema beskrivits som "en guldgruva".
”Vi märker att vi allt oftare nämns i de sammanhangen. Dessa kunder är främst intresserade av plastdunkar för förvaring av vatten. I rena försäljningssiffror är det dock ingen stor skillnad eftersom vi säljer mycket av dessa varor naturligt”, säger Henrik Jarl, presskontakt på Biltema.
Även butikskedjan Jula intygar att vattendunkar och skyddsmasker sticker ut som storsäljare i sortimentet.
”Det är stora artiklar för oss. Men om det beror på att folk laddar för domedagen, eller har helt andra användningsområden, kan jag inte svara på”, säger presskontakten Magnus Ljung.