Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Handbolls-EM en lovande affär för Malmö

Handbolls-EM ser ut att bli en ekonomisk framgång för Malmö. Biljettförsäljningen går enligt plan och turistintäkterna spås landa på minst 40 miljoner kronor, inte minst tack vare en väntad dansk invasion.

Foto:Mikael Fritzon/TT

Den 10 januari spelar det svenska herrhandbollslandslaget den första matchen i årets EM som är ett samarrangemang mellan Österrike, Norge och Sverige. Av sammanlagt sex spelstäder har Malmö fått den tyngsta rollen med hela 21 matcher under sju speldagar. Samtliga spelas i Malmö arena.

”Vi hoppas kunna sälja 60.000 av totalt 70.000 biljetter. Det motsvarar nästan hälften av de budgeterade biljettintäkterna för Sverige. Intresset har varit stort och det ser bra ut för att nå den siffran”, säger Daniel Oelker som är ansvarig för den lokala organisationen som varit igång sedan april 2018.

Här ingår 19 personer som alla arbetar på frivillig basis med bland annat säkerhet, logistik, ackreditering och mediekontakter. Under mästerskapet kommer även 300 volontärer hjälpa till kring matcherna.

I den grupp som spelar i Malmö inledningsvis finns bland annat Island och Danmark. Runt 500 islänningar väntas till staden men det är danskarna som kommer stå för den stora invasionen. Enligt prognoserna kommer över 50.000 människor från handbollstokiga Danmark ta sig över bron för att se sitt landslag. Naturligtvis kommer det ge turistintäkter. När Handbolls-VM spelades i Sverige 2011 uppskattades turistintäkterna för Malmö till 40 miljoner kronor.

”Vi tror på en liknande summa under det här mästerskapet”, säger Daniel Oelker och pekar på att de sportsliga resultaten kommer bli avgörande för stadens intäkter från besökarna.

Malmö är nämligen också spelplats för en mellanrunda där de bästa lagen från gruppspelen i Göteborg, Trondheim och Malmö gör upp om två platser i finalspelet. Drömscenariot är att Danmark, Sverige och Norge alla ska kvalificera sig hit.

”Det vore fantastiskt. Dels sportsligt, tänk ett skandinaviskt mästerskap. Men också ekonomiskt eftersom det då kommer ännu fler danskar och även många norska turister till staden”, säger Daniel Oelker som själv har tysk bakgrund där han spelat handboll på elitnivå i tio år. Sedan nittiotalet bor han i Skåne och arbetar i dag som kommunikationschef på Malmöbolaget Zetadisplay.

Svenska handbollsförbundet har jobbat i flera år med att kommersialisera sporten. Ett dotterbolag, Svenska Handsbollslandslaget AB, har till uppdrag att säkra kommersiell framgång och utveckla relationer med näringslivet. Flera stora sponsorer har klivit in här, bland annat Trelleborg AB vars vd Peter Nilsson är en gammal handbollsspelare. I styrelsen för Svenska Handbollslandslaget sitter bland annat den skånska medieprofilen Jan Wifstrand, grundare av nyhetsbrevet Rapidus.

”Jag gillar verkligen hur vår sport har varit duktig på att professionalisera sig och bolagisera olika delar, utan att för den sakens skull släppa på ett samhällsengagemang. EM är ett bra exempel där målsättningarna långt ifrån bara handlar om att sälja biljetter. Vi kommer till exempel erbjuda 7.000 grundskolebarn gratis matchbiljetter och t-shirt, allt för att locka nya spelare på sikt.”

Ansvarig för just EM-arrangemanget är ett annat dotterbolag, Handbolls EM 2020 AB. Vanligtvis är det annars själva förbunden som anordnar mästerskap. Flera regionala bolag samarbetar kring arrangemanget. Här finns bland andra Bilia kring biltransporter, Tictac Interactive som utbildar volonärerna och Tetra Pak kring dryckesförpackningar. Dessutom har ett avtal skrivits med Skånetrafiken där funktionärer och volontärer får åka gratis på bussar och tåg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?