1515
Annons

Hand in hands vd: ”Allt är vänt upp och ned”

5 frågor till Albert Wambugu, vd för välgörenhetsorganisationen Hand in hand i Eastern Africa, som drabbats hårt av coronautbrottet i världen.

Albert Wambugu.
Albert Wambugu.

Hur påverkar coronakrisen Kenya, och hur många har insjuknat?
”Covid-19 har påverkat nationen negativt på ett sätt som aldrig tidigare skett. Allt är vänt upp och ned, vanligt umgänge, utbildning, familjeliv, näringsliv, religion och politik. Vi har riktat resurser mot att informera allmänheten, förebygga smitta och behandla de smittade. Just nu har vi 59 fall av smittade.”

Hur påverkar krisen Hand in hands arbete?
”Vi har tvingats ställa in allt fältarbete som innebär direktkontakt med målgrupper och de som redan är medlemmar, och till och med satt upp skyltar på våra kontor att vi kommer att hålla stängt på grund av covid-19. Vi har fått prioritera om mot att överleva krisen och förbli aktiva på distans via telekommunikationer.”

Vilka är de möjliga konsekvenserna för de kvinnor och unga människor i era självhjälpsgrupper om krisen pågår länge?
”Den feedback som vi redan har visar farhågor kring vad som skulle hända om antalet smittade når de nivåer som syns i Asien och Europa, och ändå har de mer robusta sjukvårdssystem. Liv, jobb och uppehällen kommer att gå förlorade och osäkerheten inför framtiden är enorm, särskilt bland kvinnor och unga som inte kan utföra sina jobb.”

Vilka åtgärder kan man vidta för att entreprenörerna kan upprätthålla sina företag under coronakrisen?
”De bör upprätthålla social distans och hygien men hålla sina affärsrörelser öppna, minimera antalet timmar de behöver hålla stängt men ändå respektera tiderna för utegångsförbud. Vi kommer också att sätta upp skyltar på de företag som inte kan hålla öppet på grund av restriktionerna.”

Hjälper Hand in hand till med att minska virusets spridning?
”Ja, vi stöttar de regionala myndigheterna genom att hjälpa till att sprida information i byarna, och håller kontakt med entreprenörer för att de ska kunna få hjälp.”

Har du påverkats personligen?
”Ja, jag har konverterat mitt hem till lokal för både boende, arbete, undervisning, lek och bön, och har drastiskt begränsat mina sociala och kulturella vanor.”

Vad är din största oro just nu?
”Å ena sidan den uppenbara bristen på beredskap för bördan av covid-19, på grund av ett ansträngt sjukvårdssystem, och förstörda liv å andra sidan.”

 


FI om böterna: Nordnet fortsatte med tjänsten trots bristerna

Nätbanken Nordnet får en anmärkning från Finansinspektionen, FI, för sin tjänst för intradagsblankning och ska betala en sanktionsavgift på 100 miljoner kronor.

”De fortsatte att tillhandahålla tjänsten – fast man kände till bristerna,” säger Susanna Grufman på Finansinspektionen under onsdagens presskonferens.

Eric Leijonram, chefsjurist och Susanna Grufman, biträdande generaldirektör på FI.
Eric Leijonram, chefsjurist och Susanna Grufman, biträdande generaldirektör på FI.Foto:Jesper Frisk

”Beslutet är viktigt, inte minst för att det visar på vikten i att ledningen i ett finansiellt företag agerar på ett resolut och ett trovärdigt sätt när de har identifierade brister”, Eric Leijonram, chefsjurist på Finansinspektionen. 

Samtidigt säger Finansinspektionen att personerna som har genomfört handeln inte kommer att straffas, utan det är bara banken som får en sanktionsavgift. Nordnets vd lyfte under morgonen stark kritik mot FI och menade att sanktionsavgiften var alldeles för hög, och hänvisade till att de haft en enda konstaterad incident av så kallad nakenblankning. 

”Det har vi noterat. Vi känner oss trygga i den bedömningen vi har gjort. Det har varit en sammanvägd bedömning av ett antal olika faktorer där vi har landat i en sanktionsavgift på 100 Mkr”, säger Susanna Grufman, biträdande generaldirektör på FI.

Sanktionsavgiften fastställdes med bakgrund av att händelsen anses vara allvarlig, och att banken fortsatt tillhandahålla blankningstjänsten – trots att banken kände till problematiken. Finansinspektionen säger också att det är första gången man har ingripit mot en sån här typ av intradagsblankningstjänst, och att det därför är svårt att jämföra sanktionsbeloppet. 

”När vi fastställde sanktionsavgiften tittade vi på överträdelsens allvar. Som jag sa tidigare så handlar det om att de fortsatte tillhandahålla tjänsten fast de känt till bristerna. Och vi har också kollat på hur lång tid det pågått. Sen beaktar vi också företagets finansiella ställning i beslutet”, säger Eric Leijonram.

Finansinspektionen säger att de inte har fått någon information från Nordnet om varför banken har fortsatt tillhandahålla tjänsten trots att man känt till problematiken. FI har även vid ett möte mellan FI och banken rådgivigt Nordvet att antingen avsluta tjänsten eller hitta en alternativ lösning, något som inte hände. 

”Det är rimligt att anta att det här har skapat konkurrensfördelar för Nordnet. Det har troligen handlat om intjäning för banken, men det är inget vi har tittat på i undersökningen. Vi har granskat regelöverträdelserna, inte motivet”, säger Susanna Grufman.

”Den dåvarande ledning och vd:n informerades om bristerna men beslutande, trots vetskapen om att tjänsten bröt mot regelverket, att fortsätta tillhandahålla tjänsten. Här har banken brustit i sina skyldigheter, något vi ser allvarligt på.”

Under presskonferensen sa Finansinspektionen att man i sin bedömning har tagit hänsyn till Nordnets höga grad av ansvar, då den dåvarande ledningen medvetet fattade ett beslut om att fortsätta tillhandahålla tjänsten.

”Nordnet har inte agerat rättvist, hederligt eller professionellt i kundernas intresse. De har inte heller handlat på ett sätt så att allmänhetens förtroende upprätthålls”, säger Eric Leijonram. 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?