1515
Annons

Hand in hands generalsekreterare: ”Miljontals har fått ett bättre liv”

Hand in hand är välgörenhetsorganisationen som bekämpar fattigdom en entreprenör i taget. I årets julkampanj ”Merry business” kan man välja att stödja en hel by i två år framåt. 

”Vi ger människor verktyg att hjälpa sig själva”, säger generalsekreteraren Stina Götbrink. 

Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

”Varför biter sig fattigdomen fast? För att det inte finns jobb eller försörjning”, säger Stina Götbrink. 

Sedan i februari är hon generalsekreterare på välgörenhetsorganisationen Hand in hand, som möjliggör för kvinnor och unga i Kenya, Afghanistan, Indien och Zimbabwe att starta företag som ett sätt att komma ur fattigdom. Hennes bakgrund är brokig, med en fot i fältarbete och en fot i näringslivet. Stina Götbrink har varit stationerad i både Portugal och Angola som diplomat och var med och byggde en startup inom den finska kommunikationskoncernen Milton strax innan uppdraget på Hand in hand. 

”Jag har varit så pass mycket ute i fält att jag kan begripa ungefär hur vardagen ser ut för de personer vi vill nå. Vad det finns för hinder och utmaningar, när det gäller politik eller kultur eller sociala strukturer. Men jag kan också förstå hur våra givare resonerar”, säger hon. 

Hand in hand har funnits sedan 1989 och har under den tiden förfinat sin modell för att bekämpa fattigdom. Organisationen har tränat ungefär 2,8 miljoner kvinnor och unga i entreprenörskap och ungefär lika många företag har skapats. Företagen i sin tur har genererat strax över fyra miljoner jobb. 

”Om man räknar på att alla de här företagarna och deras anställda försörjer fyra till fem personer, då har vi plötsligt 16 till 20 miljoner personer som fått ett lite bättre liv”, säger Stina Götbrink. 

Modellen som Hand in hand tagit fram och arbetat efter sedan starten kan delas in i fyra steg. Det första steget är mobilisering. 

”Det handlar om att skapa självhjälpsgrupper, vår personal går in och jobbar med gruppdynamik i dessa så att de kan ge varandra stöd. De lär sig om budget och börjar också spara tillsammans, de väljer själva hur mycket”

I varje självhjälpsgrupp finns normalt sett runt 20 personer. När de har börjat arbeta tillsammans och komma igång, går man vidare till nästa steg som är träning i entreprenörskap.  

”Några i har redan en företagsidé, andra har ingen. Då hjälper vår personal till med att bolla. Hur kan du växla upp din verksamhet, hur kan du få en bättre vinst, hur ser marknaden ut. Finns det någon kunskap du behöver för att utveckla ditt företag?”

När ett företag i gruppen är redo att växla upp används pengarna som de sparat ihop för att investera i nya material som ger ytterligare avkastning. Det tredje steget är ett mikrolån hos Hand in hand till en låg ränta. Något banker i de berörda länderna inte kan erbjuda - antingen får personen i fråga inte ta ett lån eller så kan de inte för att räntan är allt för hög. 

”Det lånet kan användas till en motorcykel så att entreprenören kan transportera varor till en närliggande marknad eller en till ko om det är mjölk entreprenören producerar. I det fjärde steget hjälper Hand in Hand företaget att expandera. Ju mer företaget växer, kommer kvalitet, marknadsföring och förpackning in i bilden”, säger Stina Götbrink. 

Organisationen har bara lokal personal i fält och ingen utsänd personal från Sverige. 

”Personal som jobbar ute i fält har oftast en geografisk koppling till byn man jobbar i, man kanske bor i grannbyn eller kommer från samma distrikt. Vi försöker komma så nära som möjligt för att säkra hållbarheten i arbetet.”

Årets julkampanj, ”Merry business”, fokuserar på projekt för hela byar i Kenya och Indien. Som givare, privatperson eller företag, har man möjlighet att stötta en hel by för 420 000 kronor. 

”Vi tittar på vad byn behöver för att bättre utvecklas och tränar ungefär 200 kvinnor och unga i entreprenörskap så att de kan starta företag inom allt från klädtillverkning till jordbruk. Så jobbar vi med byn i två år och möjliggör också att man ska kunna vara kvar i sin hemby och bidra till att utveckla lokalsamhället. Under de här två åren har man som givare också möjlighet att besöka byn och se hur pengarna gjort skillnad”, säger Stina Götbrink. 

En annan möjlighet är att gå in som givare på en andel i en by för 70 000 kronor eller helt enkelt stödja verksamheten med valfritt belopp. Dagens industri har sedan 2008 ett samarbete med Hand in hand för att uppmuntra näringslivet att bidra. 

”Som näringslivstidning tycker vi att organisationens tanke att öka kvinnors ekonomiska makt i utvecklingsländer genom entreprenörskap och företagande är viktig. Om svenska företagare genom mikrofinansiering kan bidra till tillväxt och jobbskapande för kvinnor och deras familjer och samhällen i de här länderna så är det en mycket viktig insats att göra”, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri.

I Indien jobbar Hand in hand enbart med kvinnliga entreprenörer. 

”Det vi vet är att när kvinnor får en egen ekonomi, är vi inte lika beroende av vad andra i familjen, storfamiljen eller samhället tycker. Då får man en medborgerlig makt. I Indien är det extra viktigt, där vi vet hur undermålig jämställdheten är. Plötsligt kan kvinnor ställa krav som de inte kunnat ställa innan, för att de har ekonomisk betydelse i byn. Kvinnor återinvesterar också i långt mycket högre grad än män i familj och i det lokala samhället”, säger Stina Götbrink.

I Kenya och Zimbabwe har man under de senaste åren övergått från att bara fokusera på kvinnliga entreprenörer till att också arbeta med unga, oavsett kön. 

”Fattigdomen där vi jobbar är enormt utbredd och den biter sig fast. Vad händer i byar och samhällen där 20 till 90 procent av ungdomarna är arbetslösa? Vi ser ett stort behov och har sett att vårt arbete ger bra resultat”, säger Stina Götbrink. 

Hon är tydligt upprymd och engagerad i arbetet hon börjat landa i. 

”Jag tycker det är viktigt att man använder sin tid på jorden väl och jag tycker att det här är välanvänd tid”, säger hon. 

 


Innehåll från DBTAnnons

DBTs tillväxtfinansiering hjälper företag att skala upp 7 x snabbare än marknaden

Alexis Kopylov, VD och Ulrika Valassi, Head of risk, DBT Capital. Alexander Uulas VD för Walk the Room
Alexis Kopylov, VD och Ulrika Valassi, Head of risk, DBT Capital. Alexander Uulas VD för Walk the Room

Ett av de största problemen för företag att skala upp och växa är tillgången på kapital. Idag är villkoren för tillväxtlån baserad på gamla principer och i många fall en krånglig utdragen process. Det här ville DBT Capitals grundare Alexis Kopylov ändra på. Sagt och gjort. I dag har företaget stöttat ett hundratal bolag med tillväxtfinansiering genom en snabb, smidig och datadriven ansökningsprocess.

Det finns över 1,5 miljoner företag registrerade i Sverige. Bolag som skapats av passionerade entreprenörer som driver växande små och medelstora företag. Bolag som tagit steget från nystartade företag till scale-ups med ett gemensamt drag – de är i behov av kapital för att finansiera sitt nästa steg och accelerera sin utveckling och expansion.

– Våra kunder är snabbväxande bolag. De senaste åren har de vuxit sju gånger snabbare än marknaden. För att den starka utvecklingen behöver de en finansiell partner som är lika snabbfotad och disruptiv som de är, säger DBT:s VD Alexis Kopylov.

Över 30 procent återkommande kunder genom långsiktig finansiering

– Vi ser att vår stora mängd återkommande kunder är ett bevis för styrkan i vårt erbjudande och kundernas vilja att bygga starka partnerskap som är relations- och inte transaktionsdrivna, säger Alexis Kopylov och fortsätter: 

– Plattformen är en sak men det är framför allt teamet som gör att vi kan ha ett så fantastiskt erbjudande. Vi märker det på kundnöjdheten eftersom vi får en enorm mängd propåer på rekommendationer och många återkommande kunder.

Långsiktig och skräddarsydd finansiering för framtidens bolag

Han pekar på tre saker som gör DBT unika på marknaden – storleken på lånebeloppet, löptiden på lån samt den smidiga och snabba processen. DBT erbjuder tillväxtlån på mellan 3 och 30 miljoner med löptider på 1–5 år. Vilket möjliggörs genom starka finansieringsavtal med internationella storbanker samt ett unikt samarbetsavtal med Europeiska Investeringsfonden. 

– Storbankernas kreditmodell för tillväxtfinansiering bygger på hur näringslivet såg ut förr i tiden. Idag kan bolag med komplexa koncernstrukturer och verksamhet i olika länder ha allt av ”värde” samlat i en laptop. Vi tycker att man måste anpassa sin kreditgivning efter det, säger Alexis Kopylov.

En snabb och smidig process med hjälp av realtidsdata

Det handlar också om själva processen bakom kreditbedömningen. Alexis Kopylov säger att snabbheten och träffsäkerheten bygger på kombinationen av deras datadrivna process och kompetenta kredit team.

– Genom att bland annat se till realtidsdata kan vi mycket snabbare få en mer djuplodande och heltäckande förståelse för bolagens historia. Sammantaget gör det att vår handläggningstid blir så otroligt mycket snabbare än de traditionella kreditgivarnas.

Snabbväxande bolag tipsar 

Ett av de bolag som har fått finansiering via DBT är Walk the Room. En 3D-studio som på kort tid vuxit till världens största leverantör av 3D-material för marknadsföring av kommersiella fastigheter. Här ger de sina tre bästa tips för tillväxt.

1. Sätt en vision som är större och längre bort än du egentligen vågar hoppas på. Det triggar nya tankebanor om vilka strategier, produkter och förutsättningar som krävs för att lyckas.

2. Investera i personal som tar med sig ett fokus på kvalitet och lönsamhet. Det måste finnas balans mellan det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet.

3. Sist men absolut inte minst, ha koll på kassaflödet och se till att ha ett bra partnerskap på plats med en trygg finansieringspartner som har erfarenhet och intresse av snabbväxande företag.

”Simple access to growth funding”

DBT grundades 2017 med ambitionen att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små och medelstora företag. Riktar sig till aktiebolag som varit verksamma i minst två år med ett finansieringsbehov på 3–30 miljoner SEK. DBT är ett registrerat finansiellt institut backade av bl.a. Investment AB Öresund och Öhman AB.

Säkra er egen framgång - ansök på www.dbt.se 

Email: hello@dbt.se

Tel: 08 411 20 20

*Årlig intäktsökning 2017-2020 för svenska AB:s med 5-100 anställda 

 

Mer från DBT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DBT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?