1515
Annons

Han vill ta morgonmötet utomhus – ”se naturen som en källa till mer effektivt arbetsliv”

Sju frågor till friluftsprofilen Niklas Kämpargård, som har skrivit boken ”Vara ute”: 

Niklas Kämpargård
Niklas Kämpargård

Varför har du skrivit en bok om friluftsliv?
”Det handlar om att förenkla synen på möjligheterna att faktiskt vara ute. Många upplever att det är svårt och att de vet inte riktigt var de ska börja. För dem är boken en guide till enkelt friluftsliv. Den ger till exempel tips och råd om hur man övernattar i skogen, hur man tänder en eld och hur man bygger ett vindskydd. Intresset för friluftsliv har också ökat under pandemin.” 

Vilka är dina bästa tips för friluftsliv?
”Många tror att man måste upp och vandra långt i fjällvärlden, som Kungsleden eller någon annan lång led, men det är ganska besvärligt och kräver en del kunskap. Jag vill slå ett slag för att man ska börja enkelt, se närmiljön som en möjlighet till friluftsliv. Naturreservat kan vara ett bra alternativ. Bara en skogsbacke bakom huset eller en park kan också räcka långt, eller att sitta på en klippa vid vattnet och njuta av fågellivet. Se naturen runt omkring dig i stället för att göra saker långt bort. En annan fördel är att det är väldigt mycket billigare.” 

Har du någon egen favoritplats i naturen?
”Jag har många, men en är Sillnäs naturreservat där jag bor i Blekinge. Där kan man gå längs havet omgiven av bokskog. Sedan tycker jag mycket om att paddla i skärgården.”

Hur ska man vara klädd för fin- och ruskväder?
”Återigen tycker jag att man ska göra det enkelt. Många tror att man måste köpa det allra nyaste, men det räcker långt att klä sig varmt och bekvämt och att börja med att använda saker som man redan har. Man kan börja med en ryggsäck, en regnjacka och en tjock tröja. Om man upptäcker att friluftslivet är kul kan man ju köpa till saker efter hand. Jag förespråkar lager på lager-principen, så att man kan ta av sig efter hand när man blir varm.” 

Vad ska man tänka på att ha med sig ut i naturen?
”Halva grejen med friluftsliv är ju att äta gott. En del gillar att grilla korv, själv är jag mycket för fika som mackor, kakor eller wraps. Kaffe kan man ha med på termos eller koka på friluftskök. Jag uppskattar pysslet kring vardagsbestyren i friluftslivet.” 

Hur lockar man med sig barnen ut i naturen?
”Det gäller att börja när de är små, att få med sig tonåringar som är ovana vid naturen är svårt. Ett vanligt misstag är att man går för långt och låter barnen bära för tungt i början, så att de blir avskräckta. Börja försiktigt och trappa upp distanserna. Gör utflykten till något spännande, till exempel med ett friluftsbingo där man ska hitta nio olika fåglar eller växter.”   

Du förespråkar att man ska vara ute i arbetslivet också?
”Ja, för undersökningar visar att vi i snitt tillbringar 91 procent av vår tid inomhus. Varför inte införa gående medarbetarsamtal utomhus? Vi behöver inte ha projektorer och power point-presentationer så ofta som vi tror. Vi kanske är mer effektiva om vi träffas ute och har morgonmöte eller planeringsmöte. Vi borde se naturen som en källa till ett mer effektivt arbetsliv.”

 

 

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Torsten Jansson: ”Många bolag är lågt värderade”

Detaljhandelsbolaget New Wave är dagens vinnare på Stockholmsbörsen efter en urstark rapport. Vd:n Torsten Jansson ser heller ingen anledning till oro för efterfrågan framöver och berättar också för Di att han ser flera köplägen på börsen i dag.

”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade”, säger han och pekar ut sina favoriter. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflationsoro, ränteuppgång och rekorddeppiga hushåll verkar inte påverka New Waves försäljning av sport- och profilkläder. Omsättningen för hela bolaget ökade med hela 36 procent det andra kvartalet och resultatet med 45 procent. Det betyder att New Wave för sjätte kvartalet i rad når all time high för både intäkter och resultat. 

Enligt Torsten Jansson är en viktig förklaring till siffrorna att bolaget vinner marknadsandelar i snabb takt.  Det i sin tur är, enligt New Waves vd, ett resultat av en rad viktiga lanseringar under åren 2017–2019. Inte minst från bolagets sportvarumärke Craft. 

”En satsning på klubbkläder bär nu frukt ordentligt. Även lanseringen av Crafts löparskor slår nu igenom på marknad efter marknad. De här sortimenten byggdes upp före pandemin, sedan blev det ett hack i kurvan men nu kan vi skörda.”

New Waves viktigaste marknader är Nordamerika och Europa. Att de ekonomiska indikatorerna där pekar på extremt svag framtidstro bland hushållen är inget som bekymrar New Waves vd särskilt mycket. 

”Jag känner ingen större nervositet utan tycker att det ofta blir överreaktioner och överdrifter, i alla riktningar. Det är klart att vi kan drabbas om det blir en allvarlig lågkonjunktur men jag är samtidigt ganska säker på att vi samtidigt kan fortsätta att vinna marknadsandelar.”

Läs mer: Lagerkungen levererar – igen

Torsten Janssons framtidstro understryks av att bolaget fortsatt att bygga lager under året. Enligt rapporten ökade kapitalbindningen i varulager från 2,9 miljarder vid årsskiftet till 3,6 miljarder kronor vid halvårsskiftet. 

”Det är svårt med dagens kvartalsrapport att inte vara positiv och vi måste driva bolaget baserat på det vi vet. Ligger man för lågt i lager riskerar man dessutom att skapa sin egen lågkonjunktur.”

Hur menar du då?
”Vi har sex månaders leveranstid från Asien. Om vi tror på en försäljningsnedgång men det inte slår in så kommer vi till slut inte att ha något att sälja. Då blir en dyster framtidssyn självuppfyllande, jag tror många bolag gör det misstaget. Så jag för min del har hellre för högt lager och justerar det undan för undan än har för lågt lager.”

Enligt Torsten Jansson har New Wave tittat på upp emot 200 bolag för eventuella förvärv de senaste åren. Men på grund av höga värderingar har bolaget backat ur alla affärer. Nu, när värderingarna kommit ned, ser han större möjligheter till att växa genom förvärv. 

Den börsintresserade Torsten Jansson följer också med intresse hur värderingarna på börsen rasat, något som han tycker är motiverat. 

”Jag tycker att det var svårt att förstå den höga värderingen i många börsbolag före nedgången. Så korrigeringen är generellt sund. Sedan finns det bolag som inte förtjänat kursrasen. Det blir som alltid panik och överdrifter där alla dras med.”

Det låter som du tycker att det är köpläge på börsen?
”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade. Till exempel bankerna. Även Volvo känns rimligt värderat.”

Köper du själv?
”Det gör jag faktiskt. Jag sålde något enstaka innehav när värderingarna var i topp. Men generellt försöker jag vara långsiktig i mina investeringar och nu ökar jag andelen på börsen igen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera