1515

Han tjänar mest av börsens toppar

Astra Zenecas vd Pascal Soriot är ohotad i lönetoppen bland svenska börs-vd:ar. Det framgår av en färsk genomgång av svenska årsredovisningar.

Astra Zenecas vd Pascal Soriot.
Astra Zenecas vd Pascal Soriot.Bild:Henrik Montgomery/TT
Astra Zenecas vd Pascal Soriot.
Astra Zenecas vd Pascal Soriot.Foto:Henrik Montgomery/TT

Ju större bolag desto högre lön - det är det övergripande mönster som framtonar i konsultfirman Novare Pay Consultings färska genomgång. Wallenbergsfärens trio AstraZeneca, ABB och Atlas Copco intar i den ordningen täten i marknadsvärde på Stockholmsbörsen och åtminstone för de två förstnämnda, baserade i London respektive Zürich, avspeglas det i vd:arnas lönekuvert.

Läkemedelsbolagets vd Pascal Soriot är därmed åter ohotad etta bland svenska börs-vd:ar: i fjol tjänade han 103 miljoner kronor, motsvarande en månadslön på 8,5 Mkr om bonusar, pensionsersättning  och långsiktiga aktierelaterade program räknas in (om enbart baslön och kortsiktig bonus inkluderas stannade årslönen på 42 Mkr).

Tvåa på listan är ABB:s vd Ulrich Spiesshofer med 80,7 Mkr, och på bronsplats kommer Carl Bennet-huvudägda Lifcos vd Fredrik Karlsson med 53,6 Mkr.

Det tredje största bolaget efter Astra och ABB, Atlas Copco, fick ny vd i slutet av april 2017 och har inte kvalat in på tio i topp-listan för largecap-vd:ar. Men räknar man om Mats Rahmströms 22,5 Mkr till årstakt hamnar han petar han ned Securitas nyss avgångne Alf Göransson från listan. Frågan är dock om han blir kvar där: avknoppningen Epiroc ska börsnoteras 18 juni, och Atlas Copco blir då klart mindre. Lönen därpå kommer att framgå i framtida årsredovisningar, meddelar bolaget.

I stort sett är listan, åtminstone i toppen, oförändrad jämfört med 2016: även då låg Pascal Soriot i topp ovanför Ulrich Spiesshofer. Allt är dock långt ifrån frid och fröjd: dels väntar hårdare regler kring transparens och motivering av lönestorleken (se separat artikel här intill), dels mullrar det i ägarleden.

Vid Astra Zeneca AZN -0,24% Dagens utveckling s årsstämma i maj röstade drygt 37 procent av ägarna mot ett godkännande av läkemedelsbolagets ersättningsrapport, efter protester från ägarorganisationer. Dessa lät meddela att bonuspaketet inte var rimligt kopplat till bolagets resultatutveckling, och att styrelsens prestationsmål till ledningen var för tama.

"Om Pascal och hans lag inte hade tillträtt när de gjorde det vore vi i en mycket sämre position i dag", försvarade sig Astras ersättningskommitté vid årsstämman enligt brittisk press.

Räknat i hur mycket Astras börsvärde har ökat sedan Pascal Soriot tillträdde hösten 2012 är hans löner också småpotatis: den fördubbling det är fråga om innebär en ökning med nästan 400 miljarder kronor. En stor del av det kan tillskrivas Pfizers ratade bud 2014, men även därpå har kursen stigit.

På midcap-listan sticker Boozts vd ut med en totalersättning på 46 Mkr. Av det var dock  36,6 Mkr aktierelaterade ersättningar. Midcap-tvåa är ännu en Wallenberg-vd: Rickard Gustafson på SAS drog in 15,5 Mkr i fjol, varav 4,3 Mkr i pensionspremier.

Flygbolaget intar för närvarande plats 17 på midcaplistan mätt i börsvärde. Det största midcapbolaget, kylbolaget Beijer Ref, betalade sin vd Per Bertland 10,1 Mkr.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?