1515
Annons

Han stoppade värdetransportrånen – nu ska superuppfinnaren fixa vindkraften

SKELLEFTEÅ.
Kjell Lindskogs säkerhetsväska bidrog till att värdetransportrånen nästan upphört.

På meritlistan finns också den vikbara slalomkäppen och tennisracketar i komposit. 

Nu har superinnovatören hittat ett nytt projekt - vindkraft. 

Kjell Lindskogs senaste uppfinning, en arbetsplattform med väggar och tak som ska hissas upp i vindkraftverk. På insidan finns bekvämligheter som toalett och mikrovågsugn.
Kjell Lindskogs senaste uppfinning, en arbetsplattform med väggar och tak som ska hissas upp i vindkraftverk. På insidan finns bekvämligheter som toalett och mikrovågsugn.Foto:Johanna Fond

I verkstadslokalen i Skellefteå möts vi direkt av en liten smäcker sportbil. Det är en av ett fåtal kvarvarande exemplar av Kjell Lindskogs första projekt. 

Under några år före och efter 1970 tillverkades racerbilar i Burträsk i Västerbotten. Varumärket RPB är än i dag legendariskt bland motorentusiaster.

”Vi vann två Europamästerskap. Vi tävlade mot Porsche och alla de andra. Vi var runt hela världen”, berättar Kjell Lindskog. 

Totalt tillverkades 250 bilar innan en fabriksbrand och nya krocktestregler avslutade bilepoken i Burträsk. 

Några meter bort i samma lokal står Kjell Lindskogs senaste uppfinning, en arbetsplattform med väggar och tak som ska hissas upp i vindkraftverk. På insidan finns bekvämligheter som toalett och mikrovågsugn. 

”Man måste skapa en arbetsmiljö så att vanliga människor kan jobba i vindkraftverk. De som jobbar där i dag är de som söker kickar”, säger Kjell Lindskog. 

Under vintern ska den testas i samarbete med bland andra Skellefteåkraft och med medel från Vinnova.

”I dag kan du underhålla vindkraftverk några månader på sommaren. Vi bygger den här för att kunna förlänga den tiden.”

I systemet ingår även en ny metod för avisning av vindkraftverk. Paneler som innehåller ett kopparnät placeras på bladen. 

”Med kopparnätet kan vi reglera värmen och hålla isen borta. Isbildning är ett stort bekymmer för vindkraften. Samma system kommer även kunna användas vid reparationer av vindkraftverk och för att få bort snö från hustak”, säger Kjell Lindskog.

Kjell Lindskog inledde sin bana som entreprenör med att konstruera racingbilar.
Kjell Lindskog inledde sin bana som entreprenör med att konstruera racingbilar.Foto:Johanna Fond

Kjell Lindskog må vara en doldis för de flesta. Men bland innovatörer är han, som han själv uttrycker det, en ”kultgubbe”. Bara att ha haft 300 patent är ovanligt, men det som gör uppfinnaren från Skellefteå unik är att de spänner över vitt skilda branscher. 

Kjell Lindskog har sedan ungdomen tyckt om att lösa problem. 

”Jag ser saker. Det är bara att gå ut på gatan så ser jag något. Varje jäkla dag man vaknar, är det nya problem att ta tag i. Det tar inte slut”, säger Kjell Lindskog.

Efter äventyren med racerbilar arbetade Kjell Lindskog en del som konsult åt industriföretag som Scania och Hägglunds. Lite av en slump hamnade han i sportbranschen. Barnen tävlade i alpin skidåkning och så fort någon körde på slalomkäpparna for de all världens väg. 

”Jag började laborera med det där”, säger Kjell Lindskog. 

Svaret blev den vikbara slalomkäppen, som studsar tillbaka när åkaren träffat den. 

”Min käpp användes på nästan alla världscuptävlingar och det patentet sålde jag direkt. Behovet fanns där. Jag förstörde för Stenmark, han var bra på att åka med de gamla käpparna”, säger Kjell Lindskog och skrattar. 

Men timingen har inte alltid varit lika bra. I samarbete med Tretorn tog Kjell Lindskog fram ett tennisracket av komposit, med dåtidens stjärna Ove Bengtson som testpilot. 

”Tretorn köpte patentet av mig och jag fick 500.000 kronor cash. Det var jäkligt mycket pengar då, så då var man kung i baren. Jag skulle få sju kronor per racket och såg en fantastisk framtid framför mig”.

Men Tretorn sålde sitt varumärke och blev Hunt Sport. Det nya varumärket lyckades inte locka köparna. Det skulle dröja nära tio år innan tennisen övergav träracketen. 

”Där var timingen plötsligt fel”, säger Kjell Lindskog. 

Etter värre var det med hockeyklubban av komposit. Testad och godkänd av Skellefteå AIK:s hårding Hardy Nilsson. Glad i hågen ringde Lindskog till den största tillverkaren av hockeyklubbor i världen, i Finland. De tillverkade träklubbor och var inte alls sugna på att byta. Dessutom förbjöd internationella ishockeyförbundet klubban.

”Det är ett typiskt exempel på vilka misstag man gör som ung och grön. Så dumt. I dag garvar jag, för nu finns det bara sådana klubbor. Att jag var först är det inte någon som kommer ihåg”, säger Kjell Lindskog. 

Värdeväskan, som förstör pengarna i samband med rån, är Kjell Lindskogs kanske mest kända uppfinning.
Värdeväskan, som förstör pengarna i samband med rån, är Kjell Lindskogs kanske mest kända uppfinning.Foto:Johanna Fond

Med åren har timingen blivit bättre. Kjell Lindskogs kanske mest lukrativa uppfinning är värdeväskan. Den är spårbar och dessutom förstörs pengarna om någon försöker öppna väskan med våld. Väskan har bidragit till att rånen mot värdetransporter nästan försvunnit. I dag används väskorna i 22 länder. 

”Ingen har ännu kunnat ta sig in i en sådan där väska bestående. Det tog flera år innan rånarna fattade det. Tekniken i den väskan är det jag är mest stolt över”.

Kjell Lindskog fick en bra slant när bolaget såldes. Han köpte en segelbåt och tänkte segla jorden runt. 

Men så var det den där drivkraften. Problemen som dyker upp och som bara måste lösas. 

För sju år sedan, på ett möte med Innovation Västerbotten, fick Lindskog höra att isbildning är ett jätteproblem för vindkraftsindustrin. 

Därför står den snart 80-årige uppfinnaren i en verkstadslokal och pratar entusiastiskt om hur underhållet av vindkraftverk ska förbättras och hur bladen ska avisas mer effektivt än i dag. Tekniken är en vidareutveckling av den berömda värdeväskan. För att kommersialisera projektet har Kjell Lindskog anställt en extern vd, Lars Tarberg. 

”För en gångs skull är timingen helt rätt. Vi måste få till den gröna energin och för att klara det måste underhållet funka. Det är bara att räkna. Har du 1 000 kraftverk så går det inte med dagens teknik”, säger han. 

Och tillägger sen, med ett skratt:

”Jag blir aldrig nöjd. Att vara uppfinnare är nästan ett straff”. 

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?