ANNONS:
Till Di.se

Han ställer pengarna på bordet

  • STORA PLANER. ”Vi ska börja med att få ett bra fäste i Nordeuropa och USA, där finns stora marknader där man ännu inte kommit så långt med höj- och sänkbara skrivbord”, säger Stefan Westergård. Foto: Freedesk

Ett litet bord som sätts ovanpå ett vanligt bord ska få fler att stå upp och arbeta.

Nu ska Freedesk noteras och ståskivan ut i världen.

 

När ingenjören Stefan Westergård fick klart för sig att det var bra att stå upp och jobba men saknade ett höj- och sänkbart skrivbord började han leta efter en lösning.

”Då handlade det inte så mycket om att få bukt med sittsjukan utan snarare att jag upplevde att jag tappade skärpa och produktivitet av att sitta ned och jobba”, säger Stefan Westergård, vd och medgrundare.

Han började stapla ölbackar på sitt skrivbord och ställde datorn på dem. Han provade med en stol på bordet, men kände inte att det fungerade. Han började leta efter lösningar på nätet.

”Jag trodde att det skulle finnas något så enkelt som en platt skiva som enkelt gick att höja och sänka, men det gjorde det inte.”

Det blev grunden till den bärbara ståskivan Freedesk desk riser, en höj- och sänkbar träskiva som ställs på ett skrivbord, en skolbänk eller ett vanligt bord och som går att låsa i nio lägen.

Ståskivan lanserades sommaren 2015 och är tänkt att fungera som ett billigare och mer flexibelt alternativ till ett traditionellt höj- och tänkbart skrivbord. Fram till i dag har 2.000 exemplar sålts och Stefan Westergård räknar med skrivbordet ska sälja i 20.000 exemplar i år och 50.000 exemplar nästa år, då bolaget ska omsätta 50 miljoner kronor.

”Sedan ska vi fortsätta växa aggressivt. Vi ska börja med att få ett bra fäste i Nordeuropa och USA, där finns stora marknader där man ännu inte kommit så långt med höj- och sänkbara skrivbord. I nästa steg kan vi sedan närma oss Sydeuropa, Kanada och Mexiko.”

Stefan Westergård ser en stor potential även inom skolvärlden.

”Vuxna uppmanas att stå upp och jobba, men barnen får inte samma möjligheter. Där tror jag att vi får se en stor förändring.”

Strax före jul tog bolaget in 5 Mkr från 40 investerare. I april planeras en notering på Aktietorget och då ska Freedesk ta in ytterligare 15 Mkr för att sätta fart på försäljningen.

”Noteringen gör att vi kan synas på ett annat sätt, men också att vi kan få in kapital och nya ägare som gör det möjligt att lansera fler produkter som passar tillsammans med Freedesk desk riser. Framöver ska vi bredda portföljen med andra typer av produkter som kan stimulera till en högre vardagsaktivitet och produktivitet”, säger Stefan Westergård.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies