Annons

Han söker optimala affärer

Syns man inte finns man inte. Magnus Bråth arbetar med att hjälpa företag synas med hjälp av SEO, sökmotoroptimering.

”Vill man köpa något går man till Google, det är den kanal som driver absolut mest försäljning i dag.

Magnus Bråth, grundare av M Brath.
Magnus Bråth, grundare av M Brath.Bild:Pressbild

Tiden då man slog upp telefonkatalogen när man behövde en snickare eller liknande är sedan länge förbi. I dag letar vi varor och tjänster på nätet, och Google har 95 procent av den svenska sökmotormarknaden. Därmed har också behovet av sökmotoroptimering ökat.

”I samband med pokerboomen för ungefär tio år sedan växte det fram flera svenska SEO-bolag. Spelbolagen var utsatta för hård internationell konkurrens och fick inte annonsera. Då blev sökmotoroptimering en viktig del för dem”, säger Magnus Bråth som driver SEO-bolaget M Brath.

Han har arbetat med sökmotoroptimering i drygt tio år, och när han 2012 flyttade till hemstaden Örnsköldsvik bestämde han sig för att starta eget företag.

”En sådan här byrå går i princip lika bra att driva var som helst i landet.”

Magnus Bråth uppskattar att bara den svenska marknaden omsätter ungefär en halv miljard per år. Svenska företag ligger också ganska långt framme, men det finns naturligtvis undantag.

”Vissa företag går knappt att hitta, då riskerar man att tappa kunder”, säger Magnus Bråth.

En undersökning i USA har också visat att sökmotoroptimering spelar stor roll vid politiska val.

”Man kan göra väldigt stor påverkan på vad väljare ser när de gör research”, säger Magnus Bråth.

I brist på utbildningar och vettig litteratur på svenska om sökmotoroptimering tog han saken i egna händer. Resultatet blev boken ”Guldläge på nätet”.

”Den är ungefär 100 sidor och väldigt grundläggande. Men driver man till exempel en e-handel kommer man ganska långt med den.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?