ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Han söker optimala affärer

  • Magnus Bråth, grundare av M Brath. Foto: Pressbild

Syns man inte finns man inte. Magnus Bråth arbetar med att hjälpa företag synas med hjälp av SEO, sökmotoroptimering.

”Vill man köpa något går man till Google, det är den kanal som driver absolut mest försäljning i dag.

Tiden då man slog upp telefonkatalogen när man behövde en snickare eller liknande är sedan länge förbi. I dag letar vi varor och tjänster på nätet, och Google har 95 procent av den svenska sökmotormarknaden. Därmed har också behovet av sökmotoroptimering ökat.

”I samband med pokerboomen för ungefär tio år sedan växte det fram flera svenska SEO-bolag. Spelbolagen var utsatta för hård internationell konkurrens och fick inte annonsera. Då blev sökmotoroptimering en viktig del för dem”, säger Magnus Bråth som driver SEO-bolaget M Brath.

Han har arbetat med sökmotoroptimering i drygt tio år, och när han 2012 flyttade till hemstaden Örnsköldsvik bestämde han sig för att starta eget företag.

”En sådan här byrå går i princip lika bra att driva var som helst i landet.”

Magnus Bråth uppskattar att bara den svenska marknaden omsätter ungefär en halv miljard per år. Svenska företag ligger också ganska långt framme, men det finns naturligtvis undantag.

”Vissa företag går knappt att hitta, då riskerar man att tappa kunder”, säger Magnus Bråth.

En undersökning i USA har också visat att sökmotoroptimering spelar stor roll vid politiska val.

”Man kan göra väldigt stor påverkan på vad väljare ser när de gör research”, säger Magnus Bråth.

I brist på utbildningar och vettig litteratur på svenska om sökmotoroptimering tog han saken i egna händer. Resultatet blev boken ”Guldläge på nätet”.

”Den är ungefär 100 sidor och väldigt grundläggande. Men driver man till exempel en e-handel kommer man ganska långt med den.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies