Annons

Han söker optimala affärer

Syns man inte finns man inte. Magnus Bråth arbetar med att hjälpa företag synas med hjälp av SEO, sökmotoroptimering.

”Vill man köpa något går man till Google, det är den kanal som driver absolut mest försäljning i dag.

Magnus Bråth, grundare av M Brath.
Magnus Bråth, grundare av M Brath.Bild:Pressbild

Tiden då man slog upp telefonkatalogen när man behövde en snickare eller liknande är sedan länge förbi. I dag letar vi varor och tjänster på nätet, och Google har 95 procent av den svenska sökmotormarknaden. Därmed har också behovet av sökmotoroptimering ökat.

”I samband med pokerboomen för ungefär tio år sedan växte det fram flera svenska SEO-bolag. Spelbolagen var utsatta för hård internationell konkurrens och fick inte annonsera. Då blev sökmotoroptimering en viktig del för dem”, säger Magnus Bråth som driver SEO-bolaget M Brath.

Han har arbetat med sökmotoroptimering i drygt tio år, och när han 2012 flyttade till hemstaden Örnsköldsvik bestämde han sig för att starta eget företag.

”En sådan här byrå går i princip lika bra att driva var som helst i landet.”

Magnus Bråth uppskattar att bara den svenska marknaden omsätter ungefär en halv miljard per år. Svenska företag ligger också ganska långt framme, men det finns naturligtvis undantag.

”Vissa företag går knappt att hitta, då riskerar man att tappa kunder”, säger Magnus Bråth.

En undersökning i USA har också visat att sökmotoroptimering spelar stor roll vid politiska val.

”Man kan göra väldigt stor påverkan på vad väljare ser när de gör research”, säger Magnus Bråth.

I brist på utbildningar och vettig litteratur på svenska om sökmotoroptimering tog han saken i egna händer. Resultatet blev boken ”Guldläge på nätet”.

”Den är ungefär 100 sidor och väldigt grundläggande. Men driver man till exempel en e-handel kommer man ganska långt med den.”


Innehåll från KPA PensionAnnons

Pensionspengar bidrar till kampen mot Covid-19

Den pandemi vi nu upplever har stor global påverkan på alla delar av samhället. Särskilt utsatta är alla de som arbetar i viktiga samhällsfunktioner inom skola, vård och omsorg. För pensionsbolaget KPA Pension är det självklart att ta ansvar när samhället och pensionsspararna står inför tuffa utmaningar.

Det är en av anledningarna till att KPA Pension aktivt letar efter investeringsmöjligheter som lindrar de sociala och ekonomiska konsekvenserna av coronaviruset. Sedan pandemins utbrott har KPA Pension investerat motsvarande 1,3 miljarder kronor i kampen mot Covid-19. Investeringarna utgörs av tre obligationer. Den första är utgiven av Världsbankens organ (IFC) och syftar till att stötta företag att fortsätta sin verksamhet och behålla sina anställda. Den andra är utgiven av Nordiska investeringsbanken och där ska investeringen främja effektiva sjukvårdssystem och ge ekonomiskt stöd för att minska de störningar som uppstått i olika leveranskedjor i Norden och Baltikum. Den tredje obligationen har Region Stockholm gett ut för att stötta sjukvård och lokaltrafik. 

Investeringar stöttar utsatta samhällsfunktioner

Investeringarna ska lindra effekterna av Covid-19 genom att bland annat säkra transporter av läkemedel och medicinsk utrustning till vården. Samt att stötta tillverkningsindustrin som behöver finansiellt stöd för att kunna expandera och möta den ökade efterfrågan. Dessutom ska investeringarna bidra till att i framtiden ge kunderna trygga och bra pensioner. 

– Våra kunder är samhällsbärare, de arbetar i utmanande miljöer och med kritiska samhällsfunktioner inom till exempel vård och omsorg. Vi är stolta att vi med våra investeringar har möjlighet att stötta dessa sektorer idag, när behovet är som störst. Det betyder extra mycket för oss att investeringarna bidrar till att de som kämpar extra mycket nu under pågående pandemi ska få en trygg och hållbar pension senare i livet, säger KPA Pensions vd Britta Burreau.

Hållbarhet – en förutsättning för trygga pensioner

KPA Pension tar hand om tjänstepensionen åt två miljoner kunder. Det är anställda eller tidigare anställda i regioner, kommuner eller kommunala bolag. Företaget var tidigt ute med hållbara placeringar och sedan 1997 har man arbetat utifrån etiska investeringskriterier som avgör hur kundernas pensionspengar ska förvaltas. Företaget arbetar också med ett aktivt påverkansarbete som bland annat innebär att man röstar på bolagsstämmor, för dialoger och samarbetar med andra ägare för att få de bolag man har investeringar i att agera hållbart. De etiska investeringskriterierna anger också vilka företag och branscher man inte investerar kundernas pensionspengar i. Det är företag eller branscher vars verksamheter har en direkt negativ påverkan på människors hälsa och livsvillkor. Därför investerar KPA Pension inte i vapen, spel, tobak, alkohol eller pornografi.

Fakta KPA Pension

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommun- och regionsektorn med två miljoner enskilda kunder och ca 1 000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 200 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Regioner.

Läs mer på kpa.se

Mer från KPA Pension

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KPA Pension och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?