1515
Annons

Han ska skänka ro till Aktiespararna

Intresseorganisationen Aktiespararna har genomfört många personalförändringar i sin ledning under de senaste åren. Nu har man utsett Claes Folkmar till ny chef för sin marknadsbevakning. Men när han tillträder kommer tjänsten ha varit vakant i hela nio månader:

”Naturligtvis har en del blivit ogjort under tiden”, säger Claes Folkmar.

 

Albin Rännar.
Albin Rännar.Bild:Marcus Ericsson

Claes Folkmar, som senast var anställd som företagsanalytiker och bolagsvärderare på Skatteverket, tillträder som ny chef för Aktiespararnas marknadsbevakning i mars 2017.

Intresseorganisationen, som enligt egen utsago har ungefär 71.000 medlemmar, företräder sina sparare vid bland annat bolagsstämmor och arbetar med rådgivning och service i aktiehandel.

Hur känns det att ta över marknadsbevakningen på Aktiespararna?
”Det känns både kul och spännande”, säger han.

Claes Folkmar har tidigare varit ekonomijournalist på E24, Svenska Dagbladet och Affärsvärlden. Han har också arbetat med aktie- och fondförvaltning på DK Fonder och Folksam.

Vilka erfarenheter kommer du ta med dig från din yrkesbakgrund i din nya tjänst?
”Jag har naturligtvis nyttig kunskap om media och journalistik. Från förvaltarrollen tar jag med mig värderingsexpertis och förhopningsvis kunskap om bolagsstyrning.”

Företrädaren Albin Rännar fick i juni 2016 lämna sin tjänst på grund av meningsskiljaktigheter med styrelsen om Aktiespararnas egentliga uppgift. Det fanns olika uppfattningar om förbundet skulle sätta press på företagen och debattera i samhällsfrågor – eller helt enkelt bara vara en klubb för aktieägare.

Vilken roll tycker du att Aktiespararna ska ha framöver?
”Det är det vi ska jobba med. Men naturligtvis vill jag och nya vd:n (Joacim Olsson, di:s anm.) utveckla och fördjupa Aktiespararnas roll på svensk finansmarknad. Det finns redan många tankar om det. Vi får lov att återkomma om detta senare.”

Den position du tillträder kommer ha varit vakant i nio månader när du börjar. Tror du att det kommer innebära några svårigheter eller utmaningar?
”För mig spelar det ingen större roll att posten varit vakant, men naturligtvis har en del blivit ogjort under tiden.”

Vad kommer vara dina viktigaste uppgifter under våren 2017?
”Det återstår att se”, säger Claes Folkmar, tillträdande chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna.

Organisationen har på måndagen också utsett en ny kommunikationschef tillika chefredaktör för medlemstidningen Aktiespararen. Det blir Expressen-journalisten Joel Holm som från och med den 1 februari 2017 tar över den kombinerade tjänsten – som företrädaren Agnetha Jönsson lämnade i slutet av september.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?