Annons

Han hittade ny kraft när proffsdrömmen sprack

VÄXJÖ.
Patrik Johansson tog med sig drivkrafterna från fotbollskarriären – och byggde ett vinnarlag inom elteknik. Konsultföretaget ELB Kraft är årets Gasellvinnare i Kronobergs län.

Patrik Johansson spanar längs kraftledningen.
Patrik Johansson spanar längs kraftledningen.Foto:Oscar Olsson

Han beskriver sin passion för sport som något medfött, och det är inte så konstigt. Patrik Johanssons pappa var Kjell ”Hammaren” Johansson, en av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika bordtennisspelare.

”Min pappa var min största idol och förebild. Jag har fått ärva en liten procent av hans drivkraft”, säger Patrik Johansson, grundare, vd och majoritetsägare på ELB Kraft.

”Han lärde mig att man kan bli riktigt bra på något, bara man tycker att det är kul och lägger ner tillräckligt mycket tid. Envisheten i att träna och lära sig något nytt gäller i yrkeslivet också.”

Kjell ”Hammaren” Johansson tog sammanlagt 29 medaljer i EM och VM. Patrik Johansson sökte sig i stället till fotbollen.

”Jag är en utpräglad lagspelare”, säger han och drar paralleller till livet som Gasellentreprenör många år senare.

”När jag startade ELB Kraft 2016 visste jag att jag inte ville vara ensam i företaget. Jag ville ha in fler delägare. För mig handlar det så enormt mycket om gruppen, att skapa den familjära känslan och bygga en laganda där vi är starka tillsammans. Det spelar ingen roll hur stort eller litet företaget är eller blir, bara de sakerna finns på plats.”

Fotbollskarriären tog Patrik Johansson från Tranås till Östers IF i Växjö. Men drömmen om livet som fotbollsproffs sprack.

”Vid 22 års ålder fick jag inte förlängt kontrakt hos Öster. Jag blev helt knäckt och vilsen. Det var ju min chans, och jag insåg att den inte skulle komma igen. Jag fick en identitetskris, men drivkraften att vilja bli bra på något jag tycker är kul hade ju alltid funnits där och hjälpte mig att ta bra beslut. Jag satte upp en ny målbild.”

Foto:Oscar Olsson

En kort yrkesperiod inom elmontage hade gett mersmak: han utbildade sig till ingenjör inom elteknik. Efter några år på kommunägda Växjö Energi började Patrik Johansson som teknisk konsult på ett privatägt bolag – men något skavde.

”Jag har alltid känt ett driv efter utveckling, och den kurvan stagnerade alltid efter ett tag. Jag trivdes inte riktigt i den miljön, och tänkte att det här kan man ju göra bättre. Hade jag trivts bra hade jag kanske inte startat bolag själv.”

Men så blev det. 2016 föddes det egna konsultbolaget med idén att hjälpa entreprenörer och nätbolag att planera och bygga elnät. Ytterligare en faktor var den goda tajmingen.

”Jag visste att det skulle komma ut lite avtal när jag startade. Jag hade redan byggt upp bra samarbeten och relationer med några kunder, samtidigt som jag visste att branschen skrek efter kompetens. Tillsammans med entreprenadfirmor räknade jag på några anbud, som vi tog hem. Det blev en kickstart!”

ELB Kraft har nischat in sig inom det som kallas lokalnät, exempelvis elnätet i en stad som Växjö, med spänningsnivåer från 400 volt till 40 kilovolt. ELB Kraft tar exempelvis fram bygghandlingar, ansvarar för tillståndshanteringen och skriver avtal med markägare när nya nät ska byggas eller gamla renoveras. Behoven är stora över hela landet – och accelererade redan i samband med stormen Gudrun 2005.

”Då fanns det väldigt mycket luftledningar kvar, som blev förstörda. Nätbolagen satsade stort efter det och gjorde omfattande åtgärdsplaner för att stärka näten, och man håller fortfarande på med arbetet att få ner kablarna under mark. Dessutom ökar trycket på elnätet med målet om det fossilfria Sverige 2045. Det har gjorts ett fantastiskt arbete längs vägen, men oavsett om det byggs solkraft, vindkraftverk eller kärnkraft framöver behövs stora investeringar i nätet för att klara behoven.”

Vid sidan av konsultuppdragen åt bland andra E.ON, Vattenfall och Kraftringen har ELB Kraft också breddat sig till att bli ett elinstallationsföretag, för att kunna ta fler helhetsåtaganden i vissa projekt. Samtidigt har ett stort avtal med Trafikverket blivit en nyckelaffär.

”Vi hade inte varit på den här nivån så pass snabbt utan den affären. Främst handlar det om gatubelysningsanläggningar, där vi är Trafikverkets förlängda arm och hjälper entreprenadföretagen att leverera det som beställts. 2019 vann vi uppdraget i Kronoberg och Kalmar län, sedan dess har vi även fått Skåne och Blekinge.”

Kunduppdrag råder det ingen brist på. Värre är det med resurserna. Branschen skriker efter allt från elmontörer och installationselektriker till ingenjörer och projektledare.

”Vi hade säkert kunnat omsätta runt 50 Mkr inom två år om vi bara hade hittat personal till uppdragen. Nu blir det snarare 25-30 Mkr.”

Foto:Oscar Olsson

Men för lagbyggaren Patrik Johansson är inte hårda siffror det viktigaste.

”Jag drivs absolut av utveckling, men utveckling kan ske på så många olika plan. Det kan vara trivseln på företaget, att vi utvecklas inhouse och stärker den familjära känslan. Vi pratar väldigt lite om omsättningsmål och vinstkrav med de anställda, jag tror att det är fel syfte när man driver bolag. Måendet, hälsan och tryggheten är nummer ett. Man ska drivas av ett brinnande intresse för det man gör och viljan att skapa mervärde, både för medarbetare och kunder. Omsättning och tillväxt kommer av en anledning.”

Patrik Johansson har hållit fast vid sin vision om lagbygget, och nyligen har den femte minoritetsägaren klivit ombord i bolaget. Företaget har expanderat till Karlskrona och Karlshamn, där rätt medarbetare har funnits, och enligt personalpolicyn ska företaget också genomföra tre trivselaktiviteter varje år.

”I fjol åkte vi hela gänget och kollade på fotboll i London, vi hade höst-kickoff i Köpenhamn och åkte till Malmö och åt julbord. Det vi presterar som grupp ska tillbaka till gruppen på olika sätt. Vi vill bygga och stärka företaget underifrån, inte från toppen och nedåt. På så vis försöker vi att platta till organisationen, och i takt med att vi vuxit har faktiskt min egen betydelse i företaget minskat. Det är fantastiskt kul!”, säger Patrik Johansson och tillägger:

”Vi säljer ingen produkt. Vi har inget patent. Värdet är i människorna.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera