Han har tagit lösgodiset till Frankrike

Frankrike ska bli lika tokigt i lösgodis som Sverige. Det hoppas Anders Borgström, som nyss har förlängt ett provavtal med jätten Carrefour för sitt varumärke Le roi du bonbon.

”Jag tror inte vi i Sverige förstår vilken enorm potential som finns i det här”, säger han.

Anders Borgström har fått in sina godisställ på livsmedelsjätten Carrefour.
Anders Borgström har fått in sina godisställ på livsmedelsjätten Carrefour.

Sverige är ett speciellt godisland, där ökningen av godiskonsumtionen – i snitt äter vi cirka 15 kilo per person och år – drivs på av framför allt lösgodis. Anders Borgström, reklamman och marknadsförare, hoppas nu smitta fransmännen med samma hysteri.

Hans företag, ”Le roi du bonbon”, har skrivit på med livsmedelsjätten Carrefour om en andra testperiod för konceptet, snarlikt det som Candyking driver under varumärket Karamellkungen i Sverige.

”Jag råkade lära känna vice ordförande i Carrefour, som introducerade mig för en av cheferna. På den vägen var det.”

Carrefour är en gigant, med en bra bit över 5.000 butiker i varierande storlek över Frankrike, och närvaro i över 30 länder.

Den svenske entreprenören har fått in bolagets lösgodisställ i sex butiker, och har nu fått grönt ljus för ytterligare ett antal butiker.

”Vi har fått möjligheten att göra en testförsäljning under ett års tid, nu har man sagt att vi kör vidare med det här.”

Siktet är dock inställt på 2019, då kedjan ska lansera en ny butiksdesign.

”Vi kommer förmodligen finnas inritade i 2.000 eller 3.000 butiker med våra ställ”, säger Anders Borgström.

Äter man inte redan lös-godis i Frankrike?
”Det finns i enstaka butiker, men inget i dagligvaruhandeln.”

Verksamheten är ännu ganska liten, men med kontor i Paris och fransk vd.

Under året med Carrefour har Le roi du bonbon ändå lyckats ta sig in även i tre butiker hos Frankrikes näst största livsmedelskedja, E. Leclerc.

Och vid regnbågens fot hägrar en sprängfylld guldkruka. Enligt Anders Borgström omsätter den franska konfektyrmarknaden totalt cirka 45 miljarder kronor, mot 12 miljarder i Sverige.

En av barriärerna Le roi du bonbon måste bryta igenom för att lyckas är priset.

”Våra premiumprodukter kostar nära tre gånger mer än de franska eller tyska produkterna. Vi ser det här som ett lyxsegment.”

Det är inte bara konceptet som importerats från Sverige. Även godiset köps från svenska grossister.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PensureAnnons

Befria dina anställdas pensioner från alltför höga försäkrings- och fondavgifter

Arbetsgivare som inte omfattas av kollektivavtal bör ställa krav på transparens kring ersättningar till försäkringsförmedlare och att förhandla ner avgifterna för de anställdas tjänstepension. Det är extra viktigt då avgifterna belastar de anställdas pensionskapital och en rätt upphandlad lösning kan ge de anställda mer än 30 procent i högre pension.

Prissättningen på den svenska pensionsmarknaden grundar sig på låg konkurrens mellan få aktörer, och försäkringsförmedlare som för det mesta får sin ersättning i form av provisioner från försäkringsbolag, utan att kunderna som i slutänden betalar dem förstår konsekvensen. För arbetsgivare med kollektivavtal har centrala upphandlingar genomförts där man pressat branschen till lägre avgifter och bättre villkor. Någon motsvarighet har inte funnits för företag utan kollektivavtal. Här har det varit upp ditt varje företag att förhandla sina egna villkor. Det är här Pensures tjänst kommer in i bilden. Man har utvecklat en digital plattform dit företag kan ansluta sig för att enkelt kunna administrera sina anställas tjänstepensioner och få tillgång till upphandlade villkor som kan ge de anställda mer än 30 procent högre utbetald pension jämfört med försäkringsbolagens ordinarie prislistor. 

– Jag har jobbat i pensionsbranschen i över 30 år och det som drev mig när vi startade Pensure vara att säkerställa att även anställda på företag utan kollektivavtal ska ha tillgång till prispressade pensionslösningar som inte riskeras att ätas upp av höga fond- och försäkringsavgifter. Istället för att de anställda ska göda branschen får de nu istället högre pension, säger Mikael Claesson, VD/Grundare av Pensure.

En modern SaaS-tjänst med helt digitala processer 

Pensures digitala tjänstepensionsplattform effektiviserar företagens administration, då all pappershantering är avskaffad och alla förändringar signeras via BankId. Dessutom får de anställda tillgång till en digital rådgivningstjänst för att optimera tjänstepensionen utifrån individuella förutsättningar och behov. 

– Det är enkelt och tydligt. Det var framför allt det som gjorde att vi valde Pensure, men att våra anställda slipper dolda avgifter genom den här lösningen är en stor bonus, säger Fredrik Cederborgs på konsultbolaget TechFactory, som valde att byta till Pensure för sina anställdas tjänstepensioner.

Dolda avgifter ger mindre pension till de anställda

När Pensure intervjuat personer om tjänstepensioner så är det väldigt många som inte känner till att det finns avgifter som belastar pensionerna. Det finns oftast två olika typer av avgifter på en tjänstepension. Dels en försäkringsavgift som ofta ligger på mellan 0,5 – 0,7 procent av den anställdes pensionskapital. Dels en avgift för underliggande kapitalförvaltningen. När det gäller fondförsäkring varierar dessa fondavgifter mellan 0,2 – 2,25 procent av kapitalet. Hos Pensure betalar den anställde inte några försäkringsavgifter och, via Pensures upphandling, har man även rabatter på fondavgifterna. 

– Om man jämför de villkor som vi har förhandlat fram med försäkringsbolagen ordinarie avgifter så ger vi i många fall de anställda mer än 30 procent högre utbetald pension. Vi tycker att det är de anställda som leva på sin pension och inte försäkringsförmedlaren, säger Mikael Claesson.

Om oss

Pensure har utvecklat en digital SaaS plattform dit företag kan ansluta sig för att enkelt kunna administrera sina anställdas tjänstepension få tillgång till upphandlade villkor som kan ge de anställda mer än 30 % högre utbetald pension jämfört med försäkringsbolagens ordinarie prislistor. 

 

Mer från Pensure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pensure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?