ANNONS:
Till Di.se
TISDAG 23 JAN Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Han har tagit lösgodiset till Frankrike

Frankrike ska bli lika tokigt i lösgodis som Sverige. Det hoppas Anders Borgström, som nyss har förlängt ett provavtal med jätten Carrefour för sitt varumärke Le roi du bonbon.

”Jag tror inte vi i Sverige förstår vilken enorm potential som finns i det här”, säger han.

Sverige är ett speciellt godisland, där ökningen av godiskonsumtionen – i snitt äter vi cirka 15 kilo per person och år – drivs på av framför allt lösgodis. Anders Borgström, reklamman och marknadsförare, hoppas nu smitta fransmännen med samma hysteri.

Hans företag, ”Le roi du bonbon”, har skrivit på med livsmedelsjätten Carrefour om en andra testperiod för konceptet, snarlikt det som Candyking driver under varumärket Karamellkungen i Sverige.

”Jag råkade lära känna vice ordförande i Carrefour, som introducerade mig för en av cheferna. På den vägen var det.”

Carrefour är en gigant, med en bra bit över 5.000 butiker i varierande storlek över Frankrike, och närvaro i över 30 länder.

Den svenske entreprenören har fått in bolagets lösgodisställ i sex butiker, och har nu fått grönt ljus för ytterligare ett antal butiker.

”Vi har fått möjligheten att göra en testförsäljning under ett års tid, nu har man sagt att vi kör vidare med det här.”

Siktet är dock inställt på 2019, då kedjan ska lansera en ny butiksdesign.

”Vi kommer förmodligen finnas inritade i 2.000 eller 3.000 butiker med våra ställ”, säger Anders Borgström.

Äter man inte redan lös-godis i Frankrike?
”Det finns i enstaka butiker, men inget i dagligvaruhandeln.”

Verksamheten är ännu ganska liten, men med kontor i Paris och fransk vd.

Under året med Carrefour har Le roi du bonbon ändå lyckats ta sig in även i tre butiker hos Frankrikes näst största livsmedelskedja, E. Leclerc.

Och vid regnbågens fot hägrar en sprängfylld guldkruka. Enligt Anders Borgström omsätter den franska konfektyrmarknaden totalt cirka 45 miljarder kronor, mot 12 miljarder i Sverige.

En av barriärerna Le roi du bonbon måste bryta igenom för att lyckas är priset.

”Våra premiumprodukter kostar nära tre gånger mer än de franska eller tyska produkterna. Vi ser det här som ett lyxsegment.”

Det är inte bara konceptet som importerats från Sverige. Även godiset köps från svenska grossister.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?