1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Han gör guldmobiler till kändisar: ”Behöver inte vara så lönsamt”

MALMÖ. Han kom till Sverige från Iran som en blyg 14-åring. Nu gör han guldmobiler till världens kändisar. ”Idag når jag en kundgrupp där pengar egentligen inte är en faktor”, säger Puia Shamsossadati.

Puia Shamsossadati
Puia Shamsossadati
Foto:Emil Malmborg
Foto:Emil Malmborg

I ett avskilt hörn på en restaurang i Malmö sitter en man med 1,8 miljoner följare på Instagram. En influencer vars konto är ett av de största bland alla svenskar. Men trots det känner ytterst få igen Puia Shamsossadati.

”Jag är lite blyg av mig, det var jag redan när jag som 14-åring kom till Sverige från Iran. Som arbetsnarkoman har jag ingenting emot att verka i skymundan. Jag har inget behov av att anlita PR-agenter för att folk ska skriva om mig”, säger han.

Redan 2013 knäckte han koden för hur man hittar en stor följarskara på Instagram. Vid sidan av sitt ordinarie jobb som vd för Mobilgiganten investerade han åtta timmar om dagen på att uppdatera thisisamans.world med inspirationsbilder på ”fina platser, coola bilar och vacker arkitektur”. Sex år senare har han kändiseliten krokat runt sitt lillfinger.

”Förra veckan träffade jag Luis Suarez. Nu ska vi lansera en kollektion med mobiler, skal och accessoarer åt honom – allt i guld”, säger Puia Shamsossadati.

För det är ofta guld det handlar om när den 42-årige designern och entreprenören från Malmö nu erövrar världen med sitt lyxvarumärke Golden Concept.

”Mitt Instagram-konto hade blivit ganska stort när jag en dag fick en förfrågan från ett amerikanskt bolag som tillverkade mobiltelefoner i guld. De ville att jag skulle fronta deras produkter. Där och då insåg att jag borde kunna göra jobbet själv istället, och bättre”, berättar säger Puia Shamsossadati.

Han satt uppe hela natten och när gryningen kom hade han registrerat domännamn, letat upp tillverkare och bestämt namnet på det nya företaget.

”Jag visste att många kända fotbollsspelare följde mig och lajkade det jag lade upp, så jag bläddrade igenom listan och valde ut tio namn som jag sedan kontaktade. Jag presenterade mig som en ung designer från Sverige som gärna skulle vilja specialtillverka mobiler åt just dem.”

Det dröjde bara några dagar, sedan stod fotbollslirarna på kö. Plötsligt fick Puia Shamsossadati WhatsApp-meddelanden från Lukas Podolski, telefonsamtal från Mario Götzes agent och en beställning från Radamel Falcao. Puia Shamsossadati skräddarsydde själv mobilerna i guld, och levererade dem kostnadsfritt till sina nya kunder.

”Så har jag hela tiden tänkt: det kanske kostar företaget 50 000 kronor, men vad får vi tillbaka om kändisarna visar upp sina mobiler på sociala medier?”

När det uppdagades att Radamel Falcao 2015 gick runt på Manchesters gator med en Iphone i äkta guld ”exploderade allt”, som Puia Shamsossadati uttrycker det. Sedan dess har han skräddarsytt mobiler med diverse exklusiva material åt allt från sultanen av Brunei till YouTube-kanalen Unbox Therapy, med 15 miljoner prenumeranter.

”Det ena har lett till det andra. Idag når jag en kundgrupp där pengar egentligen inte är en faktor. Jag kan få en beställning från någon i Indien som vill köpa tre telefoner prydda med diamanter och olika indiska gudar för 80 000 pund.”

På webben har Golden Concept, som också säljer skal, laddaccessoarer och plånböcker (dessutom är Air Pods i guld på gång) i diverse påkostade material, 100 000 besökare i månaden. Flest betalande kunder finns i USA, 40 procent, men antalet transaktioner är också många i exempelvis England, Indien och Mellanöstern.

”Samtidigt satsar vi allt hårdare på butiksdelen. Idag finns vi exempelvis i Qatar, Azerbajdzjan, Kina och på Harrods i London. Nu är vi på väg att etablera oss i Ryssland, Indien, Kuwait, Syrien och Brasilien. Den här typen av produkter går hem där.” 

Till skillnad från i Sverige?

”Ja, vi kan nog upplevas som för extravaganta för Sverige. Men vi jobbar på en mer sober kollektion som ska lanseras nästa år, och som även kan tilltala svenskarna. Samtidigt är det få svenskar som lägger 50 000 kronor på en telefon. Vår huvudmålgrupp är oftast män med god ekonomi som jättegärna vill visa upp sig.” 

Skulle du själv lägga 5 000 dollar på en mobil?

”Det får du inte fråga, haha. Jag måste väl säga ja? Svaret är kanske – om jag hade haft ekonomin.”

Har du ekonomin?

”Jag har så jag klarar mig, men för mig är det strunt samma hur mycket jag tjänar. Passionen för varumärket är det som driver mig. Mitt företag behöver inte vara så oerhört lönsamt, det räcker gott om jag skapar något som folk faktiskt känner igen.”

Golden Concept har en omsättningsprognos på drygt 12 Mkr i år och ser ut att vända rött mot svart på sista raden. Målet är att öka omsättningen med 20-30 procent nästa år.

”Materialen köps in från olika länder, viss tillverkning sker i Asien och gravering och stensättning görs för hand av juvelerare i Ryssland.

”Men idag är det jag som gör nästan allt pilljobb. Det är inte helt optimalt. Jag borde jobba mer med design och marknadsföring, men är ett kontrollfreak och vill ogärna delegera. Det är något jag måste lära mig”, säger Puia Shamsossadati med ett leende.

Redan på LTH:s industridesignutbildning i Lund tillverkade kläder och smycken med avstressande effekt gick han igång på det komplicerade – det som utmanade hans kreativa ådra. Så är också fallet idag.

”Jag har skräddarsytt så många Iphones att det ibland kan kännas som att jag driver en fabrik. Bäst känns det när kunden inte riktigt vet vad den vill ha och sedan nailar jag det direkt. Då gör det inget att jag lagt 100 timmar. När det är något jag älskar har jag ändå ingen uppfattning om tid.”


Innehåll från Mpya Sci & TechAnnons

Nischad specialistkompetens på rekordtid

Ellinor Crafoord, Jonas Bonn, Maria Andersson och Anna Thaung.
Ellinor Crafoord, Jonas Bonn, Maria Andersson och Anna Thaung.

I en pandemi, där man snabbt behöver ta fram vaccin, handlar det om att hitta specialistkompetens på kort tid. Det som i vanliga fall tar år har nu tagit månader. Mpya Sci & Tech har dragit sitt strå till stacken.

För att ta fram ett vaccin på rekordtid har läkemedelsindustrin kraftsamlat och delat kunskap på ett helt nytt sätt. En viktig faktor har varit att snabbt få in specialister för att kunna göra de omställningar som krävs. Ett av företagen som har varit med och stöttat läkemedelsbolagen i att hitta nischad specialistkompetens på rekordtid är Mpya Sci & Tech.  

– Vår verksamhet bygger på att matcha kompetens mot behov, och just i dessa tider har det varit extra viktigt att ha rätt kompetens redo för att bistå kunderna snabbt, säger Ellinor Crafoord, Talent Advisor på Mpya Sci & Tech.    

Mpyas specialister är ute på många olika uppdrag. Jonas Bonn, QA specialist för datoriserade system, jobbar just nu på Valneva och vittnar om tajta deadlines och högt ställda krav på den kompetens som anlitas. Maria Andersson, specialist inom validering, beskriver en liknande situation på Novavax där hon är på uppdrag just nu. Maria jobbar med att validera en analysmetod av Novavax-vaccinet. En annan Mpya-konsult, Anna Thaung, QA-specialist på Novavax, berättar om vikten av tvärfunktionellt arbete. 

– Det är viktigt med nätverksmöjligheter när det går så fort. Både med konsultkollegor och kollegor i mitt valideringsnätverk. Det breddar min kunskap. 

Kompetensen att hitta rätt kompetens blir allt mer värdefull. Det handlar inte om att skaffa fram resurser – fler med samma kompetens – utan om att hitta kompletterande kunskap och nischade specialister som tillsammans med personal på läkemedelsbolagen kan utveckla nya lösningar.  

– Exakt, säger Ellinor Crafoord, och för att klara det behöver man vara öppen och nyfiken, men också modig. Vi ger våra konsulter svåra uppdrag, men vi stöttar dem helhjärtat och ser till att miljön ”här hemma” är stimulerande och trygg. 

Jonas Bonn fyller i. 

– Det är tydligt att kunskapsdelning hör framtiden till. Att samarbete över företagsgränser kommer ge världen bättre lösningar snabbare. 

Om Mpya Sci & Tech
Mpya Sci & Tech är ett konsult- och rekryteringsföretag inom teknik och naturvetenskap grundat 2019 med ambitionen att ge specialister en miljö att trivas och utvecklas i. Inte bara vad gäller kunskapsdelning och förkovran, utan också vad gäller ett hållbart yrkesliv där alla delar av livet får plats. ”The more life you live, the more passion you bring to work.” Mpya Sci & Tech har sin hemmabas i Stockholm, Uppsala och Göteborg och har över 80 anställda. Läs mer om Mpya Sci &Tech här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Sci & Tech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?