Annons

Han ger poplåtar en byråkratisk makeover

Hur hade popmusik låtit om den skrivits av byråkrater istället för låtskrivare som Madonna, Paul McCartney eller Rihanna? Den frågan har art directorn Oskar Pernefeldt besvarat genom projektet Bureaucratic Posters, där han översatt kända låttexter till byråkratisk engelska.

Art directorn Oskar Pernefeldt har haft för vana att göra byråkratiska översättningar av poplåtar långt innan han startade projektet ”Bureaucratic posters”.
Art directorn Oskar Pernefeldt har haft för vana att göra byråkratiska översättningar av poplåtar långt innan han startade projektet ”Bureaucratic posters”.Foto:Emil Fagander

Hur kom du på idén att göra om poptexter till byråkratisk engelska?
”Jag har länge haft för vana att göra denna typen av översättningar av låtar jag hör på radion, men då ofta till byråkratisk svenska. Men för detta projekt tyckte jag att det skulle bli extra roligt på engelska.”

Hur har arbetet med att få loss rättigheterna från skivbolagen gått?
”Det har varit svårt för det har tagit lång tid. Jag har behövt sätta mig in i avtalsvärlden inom musikbranschen och den är otroligt komplex. Men de personer jag haft kontakt med har alla varit väldigt tillmötesgående och jag förstår att de verkligen gjort allt de kunnat för att hjälpa mig och mitt lilla projekt.”

Här har ”Oops!... I did it again av Britney Spears fått en byråkratisk makeover.
Här har ”Oops!... I did it again av Britney Spears fått en byråkratisk makeover.Foto:Emil Fagander

 

Vilken är drömlåten att få översätta?
”Jag har skickat in ansökningar till låtar som är riktiga guldklimpar, till exempel ”99 problems” av Jay-Z och ”Wannabe” av Spice Girls. Vi har också Mc Hammers ”Can’t touch this” som då blir ”touching prohibited”. Förhoppningsvis blir de godkända och kan lanseras inom kort.”

Du arbetar som art director på livsmedelsföretaget Oatly och beskriver detta som ett sidoprojekt. Hur länge har du tänkt fortsätta med det?
”Ett bra tag till. Detta är ett jättekul sidoprojekt att ha och det är ett företag som rullar på ganska bra när avtalen är signade. Förhoppningsvis är musikförlagen också nöjda och vill förlänga kontrakten, då är det bara att tuta och köra.”

”Material Girl” av Madonna i byråkratisk tappning.
”Material Girl” av Madonna i byråkratisk tappning.Foto:Emil Fagander
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera