Annons

Han filmade succéserien Chernobyl: ”Enorm oro i branschen”

Filmfotografen Jakob Ihre har en lång och prisbelönt internationell karriär, men trodde inte att någon skulle titta på tv-serien Chernobyl. Nu är han Bafta­nominerad för fotot i HBO-succén.

Filmfotografen Jakob Ihre.
Filmfotografen Jakob Ihre.Foto:Joey Abrait

Du fick en Emmy för fotot i Chernobyl i höstas, och nu är du Baftanominerad. Vad betyder sådana utmärkelser för dig?
”Det är så klart oerhört tillfredsställande att få priser, jag blir stolt och rörd. Samtidigt tänker jag på de andra ’barnen’, som jag kallar dem, de filmer jag har fotograferat genom åren som har fått många priser inom filmvärlden, men som det inte skrivits om på samma sätt. Det här är första ­gången som jag har gjort tv på 20 år och når en så stor publik. Så nu vill jag uppmana folk att även titta på spelfilmerna.”

Hur kommer det sig att du gick tillbaka till tv?
”För att manusen och förutsättningarna för att göra tv-serier har blivit så mycket bättre. Men jag var orolig över om folk skulle titta och bry sig. En långfilm får ofta en stor premiär. Den kommer kanske inte att ses av lika många, men den kommer att presenteras på ett respektfullt sätt. Det blir ett riktigt avstamp när man är klar. Men med en tv-serie blir det bara en frimärkesbild på någon stor streamingjättes hemsida. Jag trodde att den skulle försvinna bland alla tv-serier.”

När insåg du att dina farhågor inte blev be­sannade?
”När jag kom till Los Angeles och såg gigan­tiska reklamtavlor för Chernobyl längs med motor­vägarna. Då tänkte jag ’Jösses, det här är ju nästan större än en filmpremiär i Cannes’. Men jag hade fortfarande ingen aning om att miljontals människor över hela jorden skulle se den. Jag ­reser mycket i arbetet och det var fantastiskt att kunna sitta på kaféer i Mumbai eller Atlanta, och höra hur folk pratade om serien.”

Serien är en av de högst rankade någonsin på filmsajten Imdb. Hur känns det att den blev en sådan succé?
”Det är otroligt. Många av oss gör film för att försöka fånga vår värld och vår historia, att för­söka gestalta mänskligheten. Men i det här fallet blev det även ett politiskt budskap och en debatt. Bättre än så kan det inte bli när man gör konst.”

Varför är drivkraften att påverka viktig för dig?
”Jag har haft tur att få jobba med regissörer som har skrivit väldigt fina manus och starka histo­rier som har hjälpt mig förstå min omgivning. Ska jag vara borta från familjen för ett arbete så måste det verkligen vara värt det.”

Hur mycket tackar du nej till?
”Tyvärr till nästan allt. I väntan på ett längre projekt som man kan ge sitt allt till kan man göra reklamfilm.”

Du tittar inte själv på tv-serier, varför?
”Jag försöker se och bli inspirerad av sådant som inte andra ser. Jag är rädd att om jag tittar på det som är väldigt populärt kommer det på något sätt att påverka mig, och dra mig åt ett håll som gör att mitt yrkesutövande blir något vardagligt. Och ska man verkligen visa respekt för filmer så har jag svårt att titta på det på min dator eller på en tv medan barnen springer runt. Jag försöker hellre gå till en biograf. Det är som att gå till en kyrka.”

Hur har coronapandemin påverkat dig?
”Jag stod på set här i Stockholm och filmade ­reklam i mars och plötsligt fick vi avbryta. Sedan var det väldigt tyst ett tag, innan världen började inse att den enda platsen på jorden där det går att filma just nu är Sverige. Det blev som ett mini-­Hollywood här ett tag.”

Vad är nästa stora projekt?
”Redan innan pandemin valde jag att dra ned på tempot och resandet. Det har lett till att jag har tackat nej till många projekt. Jag har filmat ­reklam, undervisat, läst en hel del och sett mycket film. Vad som händer i framtiden vet jag inte riktigt, det är en enorm oro nu i branschen över när man kan börja filma utomlands igen.”

Står allt stilla?
”I USA står det helt stilla. Annars har det varit mycket ’self shooting’, att man har bett fotografer filma på egen hand i sitt hem. Jag har fått samtal om någon dryckesreklam och om det är okej att mina barn kan vara med. Det sade jag nej till.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?