ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Han bygger badrum på löpande band - ”Vi är 20 år före byggindustrin”

  • ”Vi brukar skoja om att vi ligger långt efter bilindustrin, men det spelar ingen roll. Vi är ändå 20 år före byggindustrin”, säger Parts vd Anton Lundholm. Foto: Jens Kärrman
  • Under företagets 25 år har prefabricerat byggande varit Parts huvudsakliga område. Foto: Jens Kärrman
  • Här lyfts ett av Parts badrum på plats. Foto: Press

I hela sitt vuxna liv har Anton Lundholm missionerat om fördelen med industriellt byggande.

Nu känner pionjärerna på Kalixföretaget Part att de börjar få med sig branschen.

”Det kommer att hända mer de kommande fem åren än de senaste 25”, säger Anton Lundholm, vd och delägare.

Badrum efter badrum rullar fram på fabriksgolvet. Det är en av de sista stationerna i en löpande band-produktion med bilindustrin som förebild. På en ”lina” görs badrumsgolven, på nästa täcks de av klinkers. I en annan del av lokalen kaklas badrumsväggar av robotar.

”I snitt tar det sex minuter att kakla en vägg”, säger Anton Lundholm som äger företaget tillsammans med sina fyra syskon.

Den här hösten och vintern levererar Part badrumsmoduler till två stora hotellprojekt i Köpenhamn och Oslo. Företaget har också en framträdande roll i Scandinavian Expo i Arlandastad. Där handlar det inte bara om badrum.

”Det är spännande eftersom vi levererar hela hotellmoduler. Det handlar om 205 rum på nio våningar. Det blir nästan som legoklossar”, berättar Anton Lundholm.

Att Part började med prefabricerade badrum kom som så många goda idéer till mer eller mindre av en slump. Nils Lundholm, företagets grundare och Anton Lundholms far, fick i uppdrag att bygga en villa på tre veckor. Ur den tidspressen föddes idén att lyfta in ett färdigt badrum på plats i huset.

Under de 25 år som har gått sedan dess har prefab varit grejen för Part. Anton Lundholm är entusiastisk när han talar om fördelarna med industriellt byggande.

”I princip matar vi bara in en ritning, väljer vilket rum vi ska köra och trycker på start”, säger han.

Det kan låta självklart, men byggbranschen som helhet var länge tveksam. Under många år var Norge en större marknad än Sverige för Part eftersom vårt västra grannland var tidigt ute med prefabricerat byggande.

Anton Lundholm tycker att vinden vänt rejält de senaste åren, även på hemmaplan.

”Min känsla är att attityden har förändrats. Det har varit en jättesvår resa, men jag tycker att vi har lyckats. Det handlar om enträget arbete och så är det naturligtvis en generationsfråga”, säger han.

I dag är han rentav tacksam över motståndet. Det har gett Part ett försprång.

”Jag känner mig lyckligt lottad att vi lite tursamt hamnade i den här branschen. Vi brukar skoja om att vi ligger långt efter bilindustrin, men det spelar ingen roll. Vi är ändå 20 år före byggindustrin”, säger Anton Lundholm och tillägger:

”Jag skulle blygsamt säga att vi kommit längst.”

Omsättningen ligger på omkring en miljard kronor och verksamheten har breddats. Part tillverkar i dag även hela hotellrum och studentlägenheter i moduler. En växande verksamhet är ”badrum i platta paket”, som kortar ner tiden för renovering och stambyten markant.

Badrumsmodulerna är fortfarande störst. Totalt producerar Part och franska Altor, där Kalixföretaget är majoritetsägare, 17.000 badrum per år.

Part är redan i full färd med att ta sig an nästa stora omvälvande förändring i branschen. Digitala verktyg kommer att göra projekteringen långt mer exakt än i dag.

Med mer detaljrika modeller blir det möjligt att först bygga husen digitalt och sedan i verkligheten.

”Så gör man inte i dag. I dag projekterar man på ett ungefär, sedan bygger man och fortsätter att projektera samtidigt. Det kommer att hända mer de kommande fem åren än det hänt de senaste 25”, säger Anton Lundholm.

Själv trivs han när det händer mycket nytt. Anton Lundholm har jobbat på företaget sedan ungdomen och har arbetat i alla delar av verksamheten, från försäljning till produktion.

”Jag gillar att bygga något, vad det än är. Jag tycker om att se något växa fram, det är det som jag tycker är roligt. Det är ett privilegium att få utveckla ett företag.”

Redan i 30-årsåldern tog Anton Lundholm över som vd och en stark drivkraft har i alla år varit att testa nya lösningar. Men han höjer ett varningens finger för att stressa fram nya koncept.

”Vi brukar säga att det tar sju år, oavsett vad du gör”, säger Anton Lundholm.

Planen är att växa snabbt de kommande åren.

Skandinavien är hemmamarknaden, men med fabriken i Frankrike är siktet inställt även på den europeiska marknaden.

Målet är att omsätta 2,5 miljarder kronor om fem år, trots att byggkonjunkturen ser ut att vara på väg att dämpas.

”Jag upplever att vi klarat oss bättre än bygg som helhet. Vi har väldigt bra orderstock och egentligen inget som pekar mot nedgång förutom det som skrivs i tidningarna.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer