ANNONS:
Till Di.se

Han byggde en mångmiljonindustri på kroppkakor

  • Gillis Dahlström, grundare och ägare av Arontorps Kroppkakor & Mat. Foto: Björn Solfors

FÄRJESTADEN. Yrkesfiskaren, åkeriägaren och billackeraren Gillis Dahlström bytte spår och byggde en mångmiljonindustri med kroppkakan i centrum.

Nu väntar ännu en storinvestering – med nya planer för den öländska delikatessen.

På Öland har kroppkakan sin självklara plats. Även på julbordet, visar det sig.

”Ja, de kallas vita kroppkakor. De är lite mindre, har mer kokt potatis i degen och man använder både rökt och rimmat sidfläsk”, säger Gillis Dahlström, grundare och ägare av Arontorps Kroppkakor & Mat.

I köket tänds lamporna klockan tre varje morgon. Hel, rimmad fläsksida tärnas på plats, smaksätts med kryddpeppar, lök och salt, och bakas in i den klassiska degbollen av råriven potatis. Hantverket börjar onekligen sitta vid det här laget: Företaget producerar numera en miljon kroppkakor för hand varje år. Hälften av dessa serveras i den egna restaurangen, som tidigare i år uppgraderade ytan till sammanlagt 440 sittplatser inne och ute.

”Under högsäsong, från midsommar fram till mitten av augusti, serverar vi 7.000– 8.000 kroppkakor här varje dag”, säger han.

Hungern på kroppkakor har onekligen varit bra för tillväxten. Sedan starten 2009 har omsättningen ökat kraftigt och passerar enligt prognosen 27 Mkr i kommande bokslut.

Men företaget är inte enbart beroende av tillströmmande turister sommartid. Året runt serveras dagens rätt, även med annan husmanskost på menyn, samtidigt som Gillis Dahlström hittat nya vägar för sina kroppkakor. Ungefär hälften av årsproduktionen lastas i värmeskåp på egna lastbilar och rullar ut till tio Ica-butiker i bland annat Oskarshamn, Växjö, Kalmar och Karlskrona.

”Jag stod på ett torg med min foodtruck när en Ica-handlare kom fram. Kön var lång och han sa att de där kunderna ville han gärna ha inne i sin butik också. Då började en grundtanke snurra, och nu säljer vi nykokta kroppkakor i tio butiker med egen personal.”

Det var ungefär på samma sätt allt började för tio år sedan. Gillis Dahlström, som då drev en lackeringsfirma på Öland, skulle hjälpa en vän med att sälja lite korv och kroppkakor under en skördefest.

”Mina kroppkakor fick så bra kritik att det slutade med att jag öppnade en liten vrå på helgerna med tolv sittplatser. Min dåvarande svärmor och svärfar skalade potatis och tärnade fläsk.”

Gillis Dahlström, i grunden utbildad yrkesfiskare, bestämde sig för att satsa fullt ut och för åtta år sedan öppnade Arontorps Kroppkakor & Mat i en stor och nybyggd fastighet på en gammal pumpaåker strax utanför Färjestaden. Trots allt.

”De flesta skakade på huvudet och banken sa nej. Det är många restauranger här som går i konkurs. Men en byggföretagare jag känner trodde på min idé. Han sa: Jag bygger och så hyr du av mig tills du har råd att köpa fastigheten.”

Byggföretagaren trodde rätt. Parallellt med den starka tillväxten har Gillis Dahlström också investerat i några andra restauranger, och hunnit starta ett åkeriföretag.

”Jag försöker alltid hitta en lösning, oavsett vad det är. En blomsterhandlare nämnde för mig att blomleveranserna var så dyra, och då tog jag lastbilskörkort och köpte en lastbil. Till slut hade vi fem lastbilar och körde i hela Europa.”

Men priskonkurrensen i den osäkra åkeribranschen fick honom att sälja lastbilarna igen. Samma beslut togs med övriga restauranger för ett par år sedan: Kroppkakorna behövde fullt fokus. I våras investerade han 6 Mkr i en större servering, och redan till våren är planen att ta nästa stora steg. 10 Mkr ska investeras i ett större kök, lager, personalrum, personalmatsal, nytt kontor och förråd. Ytorna behövs för kommande expansionsplaner.

”Jag har hittat ett bra sätt att förpacka våra kroppkakor på, så att de kan säljas kalla och värmas hemma med bra kvalitet. Det har varit lite svårt att få till, uppvärmd potatis smakar inte så gott annars och kalla kroppkakor i diskarna ser rätt tråkiga och gråa ut. Nu är jag nöjd med vårt slutresultat och jag vet att efterfrågan finns i många matbutiker”, säger han.

”Men jag vill inte sprida den så mycket att vi förstör exklusiviteten med massproduktion. Det ska kännas lite mystiskt och speciellt att äta våra kroppkakor.”

Den höga investeringstakten har dock varit tuff för likviditeten och pressat ner lönsamheten under åren som gått. Men Gillis Dahlström har receptet klart:

”Om två år omsätter vi cirka 30 Mkr. Efter det ska vi inte öka så mycket mer, i stället ska vi förfina och effektivisera verksamheten. Jag har fullständig koll på vad det här kommer att generera när vi är i mål, och den siffran är jag nöjd med.”

Andra saker förblir hemliga. Som det exakta receptet på kroppkakorna, till exempel.

”För familjefridens skull säger jag att det är en mix av recepten från min dåvarande svärmor och min mamma. Och så har jag inget mjöl i. Sedan lämnar vi det där.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies