Annons

Han är spindeln i Wallenbergs AI-nät

Combient Mix med 35 anställda dataspecialister och forskare är specialstyrkan som ska sätta fart på AI-utvecklingen i Wallenbergsfärens alla industribolag. 

Ali Sarrafi och Marcus Wallenberg
Ali Sarrafi och Marcus WallenbergFoto:Di

Combient är samarbetsprojektet som Marcus Wallenberg initierade för att främja digitalisering och innovation mellan några av Sveriges största industriföretag, många inom Wallenbergsfären, som Atlas Copco, Ericsson och Electrolux. De närmare 30 medlemsföretagen, varav en del också från Finland, har tillsammans en omsättning på mer än 800 miljarder kronor och 700 000 anställda. 

AI-experterna på Combient Mix fokuserar på att hjälpa företagen att kontinuerligt generera nya idéer med hjälp av AI, implementera dessa idéer, skala upp dem och introducera dem för kunder och anställda. 

”Även när företagen stöter på riktigt tuffa utmaningar i sin utveckling så kallar de in oss för att hjälpa till med de riktigt komplexa problemen. Båda att förstå dem och lösa dem”, förklarar Ali Sarrafi, vd för Combient Mix.

”Vi hjälper också företagen in på rätt spår och talar om för dem vad som går att utveckla och tidsramarna så att de inte slösar tid och pengar i onödan.” 

Men ambitionen är också att demokratisera digitaliseringen där man också driver så kallade ”Citizen Data Scientist Campus” med bland andra Scania och Ericsson, ett utbildningsprogram som ska sprida kunskapen om AI till anställda utöver de redan frälsta, specialiserade och initierade. 

Ali Sarrafis mission är också att implementera en ”machine first”-strategi i alla bolagen.

”Om det är något som maskiner kan göra, är människor för värdefulla för att göra det. Alla repetitiva och trista uppgifter är våra ingenjörer och andra anställda alldeles för värdefulla för att utföra, de ska syssla med innovation och interagera med kunderna.”

Hittills har också det mesta inom AI gjorts i form av att just effektivisera i organisationerna. Men det är inte där den största potentialen finns, enligt Ali Sarrafi.

”Den stora potentialen med AI finns där de nya affärsmodellerna uppstår i korsbefruktningen mellan bolag och mellan sektorer. Som till exempel har vi en bank som jobbar tillsammans med ett industriföretag som i dag säljer maskiner men som vill skifta affärsmodell till mer åt servicehållet. Där kommer AI in som ett viktigt verktyg.”

Data är en stor utmaning för hela utvecklingen av AI inom industrin. Kanske mer än för många andra mer konsumentnära sektorer eftersom man länge haft en mer omogen syn på data. Det här håller dock på att förändras, och kan nu snabbt påskyndas.

”Coronakrisen har helt klart förändrat synen på AI, både positivt och negativt. Den har tydligt visat värdet av data för att tackla tuffa utmaningar i verksamheten. Den har också visat hur sammankopplade och beroende till synes vitt skilda bolag och sektorer är av varandra och hur snabbt och enkelt problem och effekter sprider sig”, konstaterar Ali Sarrafi.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?