1515
Annons

Han är spindeln i Wallenbergs AI-nät

Combient Mix med 35 anställda dataspecialister och forskare är specialstyrkan som ska sätta fart på AI-utvecklingen i Wallenbergsfärens alla industribolag. 

Ali Sarrafi och Marcus Wallenberg
Ali Sarrafi och Marcus WallenbergFoto:Di

Combient är samarbetsprojektet som Marcus Wallenberg initierade för att främja digitalisering och innovation mellan några av Sveriges största industriföretag, många inom Wallenbergsfären, som Atlas Copco ATCO A +5,77% Dagens utveckling , Ericsson ERIC B +3,33% Dagens utveckling och Electrolux ELUX B +2,76% Dagens utveckling . De närmare 30 medlemsföretagen, varav en del också från Finland, har tillsammans en omsättning på mer än 800 miljarder kronor och 700 000 anställda. 

AI-experterna på Combient Mix fokuserar på att hjälpa företagen att kontinuerligt generera nya idéer med hjälp av AI, implementera dessa idéer, skala upp dem och introducera dem för kunder och anställda. 

”Även när företagen stöter på riktigt tuffa utmaningar i sin utveckling så kallar de in oss för att hjälpa till med de riktigt komplexa problemen. Båda att förstå dem och lösa dem”, förklarar Ali Sarrafi, vd för Combient Mix.

”Vi hjälper också företagen in på rätt spår och talar om för dem vad som går att utveckla och tidsramarna så att de inte slösar tid och pengar i onödan.” 

Men ambitionen är också att demokratisera digitaliseringen där man också driver så kallade ”Citizen Data Scientist Campus” med bland andra Scania och Ericsson, ett utbildningsprogram som ska sprida kunskapen om AI till anställda utöver de redan frälsta, specialiserade och initierade. 

Ali Sarrafis mission är också att implementera en ”machine first”-strategi i alla bolagen.

”Om det är något som maskiner kan göra, är människor för värdefulla för att göra det. Alla repetitiva och trista uppgifter är våra ingenjörer och andra anställda alldeles för värdefulla för att utföra, de ska syssla med innovation och interagera med kunderna.”

Hittills har också det mesta inom AI gjorts i form av att just effektivisera i organisationerna. Men det är inte där den största potentialen finns, enligt Ali Sarrafi.

”Den stora potentialen med AI finns där de nya affärsmodellerna uppstår i korsbefruktningen mellan bolag och mellan sektorer. Som till exempel har vi en bank som jobbar tillsammans med ett industriföretag som i dag säljer maskiner men som vill skifta affärsmodell till mer åt servicehållet. Där kommer AI in som ett viktigt verktyg.”

Data är en stor utmaning för hela utvecklingen av AI inom industrin. Kanske mer än för många andra mer konsumentnära sektorer eftersom man länge haft en mer omogen syn på data. Det här håller dock på att förändras, och kan nu snabbt påskyndas.

”Coronakrisen har helt klart förändrat synen på AI, både positivt och negativt. Den har tydligt visat värdet av data för att tackla tuffa utmaningar i verksamheten. Den har också visat hur sammankopplade och beroende till synes vitt skilda bolag och sektorer är av varandra och hur snabbt och enkelt problem och effekter sprider sig”, konstaterar Ali Sarrafi.

Innehåll från SnowflakeAnnons

De kommer att bli vinnarna inom AI

Vi lever i dag i en alltmer datadriven värld där AI, maskininlärning och deep learning diskuteras i styrelserummen och driver upp företagens värderingar. Men alltför mycket fokus läggs på algoritmerna och vilka tekniska verktyg man ska ha. Vinnarna kommer istället bli de som verkligen kan utnyttja all tillgängligt data – och helt nya dataleverantörer som vidareförädlar och säljer befintligt data. Det menar Mats Stellwall, Data Science och Analytics Specialist på Snowflake. 

AI, data science och maskininlärning handlar i grunden om att hitta mönster i extrema mängder data för att kunna förutse olika händelser och fatta rätt affärsbeslut. Det kan handla om att kunna bättre förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, att automatisera olika beslutsprocesser eller att identifiera komponenter som riskerar att fallera. För att besvara frågorna ägnar vi oss för mycket åt att jaga de senaste algoritmerna och att diskutera självlärande system. Men faktum är att systemen aldrig blir bättre än den data man har, konstaterar Mats Stellwall. Till exempel om vi vill om vill förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, vet vi verkligen vilka kunder vi vill ha? Och vilka vi vill behålla? 

– De som kommer att bli vinnare är de som utnyttjar all data som finns tillgänglig för oss, och leverantörerna som förädlar och säljer befintligt data. De kan bli Sveriges nästa stora framgångsbransch. 

Krävs en mognad

Men hur gör man för att bli en av dessa vinnare? Initialt handlar det om förståelsen för datat och vad som behövs för att man ska kunna agera på det. För att kunna säga att man faktiskt är datadriven på riktigt behöver man veta vad man har för data, var det finns, av vilken typ det är, och vad den betyder för det man vill uppnå. Att lyckas med detta sker inte över en natt, tvärtom är det en resa. 

– Man kan inte gå från noll till hundra tyvärr, det krävs en mognad för att kunna förändra ens företagskultur till att gå från att fatta beslut på magkänsla till att basera dom på information som är relevant. Men det handlar inte om att AI ska ta beslut för oss, utan snarare hjälpa oss att ta informerade beslut, säger Mats Stellwall. 

Börja internt

Med bättre underlag kan man alltså fatta bättre beslut. Och med mer relevant data blir besluten mer faktabaserade. Man behöver förstå vad man behöver för att till exempel ha en bättre bild av sina kunder, och sedan utifrån det också vad som behövs för att realisera det.

– Man behöver börja med att se på sin egen interna data och specifika områden där man har flest utmaningar idag och se vad som behövs göras för att få bättre data. Det kan vara saker som att fånga upp kunder som lämnar innan köp eller att definiera vilka typer av kunder som är viktiga att behålla. Det är också viktigt att göra den data man har tillgängligt så att fler kan använda den utan att behöva leta i olika silos.

Ger en helhetsbild

Med Snowflakes plattform kan företag samla all data på ett ställe och få en helhetsbild utan att behöva ägna massor av tid på det. Det gör dom dels genom att hämta data från tredjeparter genom deras marknadsplats, till exempel väderdata eller makroekonomiska data. Genom plattformen kan man också enkelt dela data med leverantörer, kunder och partners på ett enkelt sätt. 

– Om man kan dela data kring en komponent eller lagersaldo med andra parter så kan man planera enklare och bli mer effektiv. Det är just enkelheten vi vill möjliggöra så att våra kunder kan fokusera på att bygga sin verksamhet istället för att fokusera på komplicerad teknik. 

– Värt att komma ihåg inom området AI är att ingen applikation är bättre än datat vi föder den med. Ger vi algoritmerna dåliga data att jobba med kommer resultatet bli lika dåligt. Vi kan inte bygga ett hus utan ordentlig grund, då kommer det förr eller senare att rasa, avslutar Mats Stellwall. 

Läs mer om Snowflake här 

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Kärnkraftsuppstickare siktar högt: ”Intresset är stort”

Intresset för ny kärnkraft i Sverige är stort och just nu förbereds förstudier för ett tiotal nya reaktorer. Det hävdar den nystartade kärnkraftsprojektören Kärnfull Next som laddar för en snabb utbyggnad, något som kräver lagändringar från den tillträdande regeringen.

Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.
Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.Foto:Julia Sjöberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera