Han är landets yngsta begravningsentreprenör

En nybakad student öppnar begravningsbyrå i Kalix och blir landets yngsta begravningsentreprenör.

”Mitt mål är att få skapa ljusa minnen av de svåra stunderna”, säger 19-åriga Linus Häggström.

Linus Häggström.
Linus Häggström.

I början av januari öppnar en ny begravningsbyrå i en av Norrbottens kuststäder, Kalix. Det är 19-åriga Linus Häggström som med egna pengar och med eget initiativ står bakom projektet.

”Jag gör det här med mina egna förmågor. Jag brinner för att hjälpa människor i svåra situationer och på en begravningsbyrå träffar man människor i deras absolut svåraste stunder. Jag tror på det här och vill satsa”, säger Linus Häggström.

I våras arbetade han för Kalix andra begravningsbyrå som ägs av Fonus och skaffade sig där erfarenhet att arbeta med begravningar.

Men hans engagemang för människor sträcker sig längre tillbaka i tiden och han lider ingen brist på arbetserfarenhet.

”Jag har jobbat sedan högstadiet på olika ställen och under gymnasiet arbetade jag i Svenska kyrkan. Där hade jag bland annat hand om konfirmand- och ungdomsgrupper. Det var nog så jag fick min vilja att hjälpa andra”, säger Linus Häggström.

”Under gymnasiet var jag även med och startade ett integrationsprojekt för ensamkommande flyktingbarn som blev lyckat. Det arbetet kommer jag fortsätta med även efter att byrån har dragit igång”, fortsätter han.

Just nu pågår jobbet för fullt med att ställa i ordning, måla och inreda den 95 kvadratmeter stora lokalen. Linus Häggström berättar att mottagandet i staden har varit positivt.

”Jag har fått bra feedback från byrån jag var på tidigare, men det är också många utifrån som jag har hört prata gott om mitt arbete. Det är sunt att staden får en större valmöjlighet när det gäller valet av begravningsbyrå”, säger Linus Häggström.

Det är lite oväntat att en tonåring väljer att ge sig in i en bransch som rör frågor som ligger långt bort i livet. Men Linus Häggström ser inte sin ålder som något hinder.

”Jag tänker inte så mycket på min ålder. Det som är viktigt när man arbetar med begravningar är att man är personlig, öppen och kan lyssna och ta in önskemål. Man ska vara lugn och sansad när man ser till att allt klaffar. Däremot ska man inte ta jobbet med sig hem. Om man grubblar för mycket blir man tokig”, säger han.

Nästa steg för byrån blir att försöka få en lyckad start och skapa förtroende hos Kalixinvånarna. På längre sikt hoppas han på att verksamheten kommer växa.

”Min ambition är att detta ska vara mitt huvudsakliga levebröd och att jag även ska kunna anställa personal. Jag har grubblat mycket över vad jag ska göra men känner att jag nu är på rätt plats”, säger Linus Häggström.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?