1515

Han är bäst i Krogsverige

Sveriges bästa restaurang heter Frantzén.

Den svenska krogguiden White Guide sällar sig till hyllningskören och ger Björn Frantzéns nya krog toppbetyg.

Det är faktiskt första gången Frantzén är etta i White Guide sedan han började köra solo.

Björn Frantzéns krog Frantzén blev etta i krogguiden White Guide. Bilden är från i höstas när han fick högsta betyg i Di Weekends krogtest.
Björn Frantzéns krog Frantzén blev etta i krogguiden White Guide. Bilden är från i höstas när han fick högsta betyg i Di Weekends krogtest.Bild:Jack Mikrut

Att nya Frantzén skulle gå rakt in på förstaplats var knappast någon överraskning. Redan i början av november fick restaurangen maximala 25 poäng i Di Weekends krogtest och för precis två veckor sedan utnämnde franska Guide Michelin Frantzén till Sveriges första trestjärniga restaurang.

Det var för tio år sedan som Björn Frantzén öppnade restaurang i en pytteliten lokal i Gamla stan. Då hette den Frantzén/Lindeberg efter dåvarande kompanjonen Daniel Lindeberg. Den restaurangen fick högst betyg i White Guide två år i rad, 2011 och 2012.

När Björn Frantzén och Daniel Lindeberg året därpå gick skilda vägar kortades restaurangens namn till Frantzén. Under det namnet nådde Björn Frantzén som bäst en tredje plats i White Guide. Det var 2016. Samma år stängde han restaurangen i Gamla stan för att i september 2017 öppna på nytt på Klara Norra Kyrkogata. Den nya restaurangen sägs ha kostat 75 miljoner kronor att bygga och sträcker sig över tre våningsplan. Antalet gästplatser, 23, är dock detsamma som i det lilla krypin som var Frantzén i Gamla stan.

Förutom utmärkelsen till Årets bästa restaurang fick Frantzén också pris för Årets serviceupplevelse vid den stora White Guide-galan i Blå hallen i Stadshuset i Stockholm på måndagskvällen.

Med Frantzéns storartade comeback bryts Esperantos dominans i White Guide. Fyra av de fem senaste åren har Sayan Isakssons restaurang Esperanto toppat listan. Undantaget var 2015 när Magnus Nilssons Fäviken Magasinet i Jämtland korades till Årets bästa restaurang. På årets lista ligger Fäviken Magasinet på andra plats medan Esperanto halkar ned till tredje.

Mathias Dahlgrens omgörning av tvåstjärniga Matsalen i Grand Hôtel till den helt vegetariska restaurangen Rutabaga har inte prisats. Det blev ingen stjärna i Guide Michelin för Rutabaga och ingen placering på någon mästarklasslista i White Guide. Den svenska guiden utsåg i alla fall Rutabaga till Årets banbrytare med motiveringen:

”För att ha modet och kreativiteten att erbjuda en ny typ av modern finkrogsupplevelse där grönsaker har uppgraderats från tillbehör till tallrikens stjärnor.”

Ny på den finaste delen av topplistan, Global mästarklass, är Adam/Albin i Stockholm. Upper House i Gothia Towers i Göteborg tappar poäng och ramlar ur samma lista, som i år består av tolv restauranger.

Strax därunder, på den så kallade Mästarklasslistan, finns sex nya namn. Lika många har ramlat ur.

Fem av sex nykomlingar finns i Stockholm, däribland Ichi som drivs av den japanska kvinnliga kocken Saori Ichihara. Ichi vann också pris som Årets stjärnskott och fick i test i Di Weekend i höstas höga 22 poäng av 25 möjliga.

De övriga nykomlingarna på Mästarklasslistan är Unn, Agrikultur, Flickan och Sushi Sho, samt Kockeriet i Malmö. Unn utsågs av Di Weekend tillsammans med systerkrogen Tak till Årets affärskrog 2017.

Karin Franssons stjärnkrog Hotell Borgholm på Öland anses oväntat inte längre hålla mästarklass och tillhör dem som nedgraderats.

Hotell Borgholm är inte den enda restaurang som har en stjärna i Guide Michelin, men som inte rankas lika högt i White Guide. Bloom in the Park i Malmö är en annan, liksom 28+ i Göteborg, som haft en Michelinstjärna ända sedan 1991 – längre än någon annan nordisk restaurang.

I Göteborg finner vi en annan avvikelse, nämligen klassiska Sjömagasinet som förlorade sin stjärna i årets upplaga av Guide Michelin, men som fortfarande hör hemma på mästarklasslistan i White Guide.

Geografiskt kan man i årets krogguider ana en förskjutning från västkusten till Skåne. I Guide Michelin belönades ju Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås med en andra stjärna och SAV i Tygelsjö utanför Malmö fick sin första. Därmed har Skåne två stycken tvåstjärniga restauranger, den andra är Vollmers i Malmö. Västkusten däremot har ingen.

Upper House, som har en uttalad ambition att bli Göteborgs första tvåstjärniga restaurang, tappar poäng i White Guide och har tidigare även fått lägre betyg i Di Weekends krogtest.

Ett nyinstiftat pris är Årets ljudmiljö som delas ut i samarbete med Hörselskadades förening i Stockholm. Priset går till Taverna Brillo vid Stureplan i Stockholm.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021.

Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. 

Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?