Annons

Han är både överläkare och entreprenör – ”Kan inte låta bli”

Karriären som överläkare och docent i onkologi gjorde Ingemar Näslund till entreprenör. Med flera innovationer inom strålbehandling har han satt sitt namn på den medicinska kartan och blivit Gasell i Di.

I farten råkade han uppfinna påsklämman – ja, den världsberömda påsklämman som finns i de flesta kök. 

Överläkaren och entreprenören Ingemar Näslund.
Överläkaren och entreprenören Ingemar Näslund.Foto:Amanda Lindgren
Ingemar Näslund har även uppfunnit den välkända påsklämman.
Ingemar Näslund har även uppfunnit den välkända påsklämman.Foto:Amanda Lindgren

0Med en rad uppfinningar har Ingemar Näslund kombinerat karriären som docent och överläkare vid Radiumhemmet med sin kreativa entreprenörsanda. Med ett öga på marknadens utveckling och det andra på vården har han uppfunnit ett flertal produkter som i dag används inom cancerbehandling världen över. 

”Jag har alltid haft ett ben utanför sjukvården, som en trygghet, om läkaryrket skulle bli för påfrestande. Då har uppfinnandet alltid funnits till hands”, säger Ingemar Näslund. 

”Kreativiteten har alltid funnits där. Det är roligt att uppfinna och utveckla nya saker, det går liksom inte att låta bli”, säger han. 

2019 utsågs hans bolag, Naslund Medical, till Gasellföretag av Dagens industri. En utmärkelse som går till bolag med snabb och uthållig tillväxt. Flaggskeppsprodukten som fick familjen Näslund att starta bolaget 2005, är den så kallad Gold anchor, som ger ökad precision vid strålbehandling. 

Produkten har funnits på marknaden sedan 2010 och används i dag i stora delar av världen. Men Gold anchor är bara en av många uppfinningar. 

I början av 1990-talet, långt innan han startade bolaget, utvecklade han SBRT, Stereotactic Body Radiation Therapy, tillsammans med kollegan Henric Blomgren och fysikern Ingmar Lax vid Radiumhemmet – en metod som förbättrar strålbehandling.

Att Ingemar Näslund är en riktig Oppfinnar-Jocke råder det ingen tvekan om. I utvecklingen av ett hjälpmedel som upptäcker cancer i urinblåsan uppfann han den mycket berömda påsklämman Weloc som en spinoff – ja, påsklämman som alla har hemma i köket. 

”Huvudprodukten används inte längre, men påsklämman blev väldigt populär”, säger han. 

Uppskattningsvis har påsklämman tillverkats i 10 miljoner exemplar per år de senaste 35 åren, enligt Ingemar Näslund. Dessutom tillkommer ett stort antal av senare konkurrerande påsklämmor.

Men det var Gold anchor som kom att bli starten för det nuvarande bolaget Naslund Medical. Som en klassisk startup-saga fick bolaget liv på övervåningen hemma i familjens hus. I det skedet hade han redan påbörjat forskningen av produkten.

”Det går inte att hitta på saker och få ut dem på världsmarknaden ensam – man är alltid beroende av bra personer. Den förmånen har jag alltid haft. Nu är det en glädje för mig att alla min tre barn, och deras respektive, vill jobba i företaget med mig”, säger han.  

Till en början var det Ingemar Näslund, tillsammans med sonen Tomas Näslund, som var drivande. 

Sedan två år tillbaka befinner sig bolaget i nya lokaler i Huddinge. Där sker allt ifrån tillverkning av produkten, distribution till sjukhus globalt och videomöten med potentiella kunder. 

”Vi har inte tagit in externt kapital och inte tagit några lån. Om man är entreprenör måste man börja med att ta det lugnt och inte kosta på sig. Jag vill absolut inte ta in externt kapital – då är man inte fri. Det är som att hälla klipulver på ryggen. Investerare har förväntningar på att saker och ting ska växa i en viss takt. Som det är nu kan vi sitta vid fikabordet och bestämma saker själva.”

Samtidigt trycker han på vikten av att läsa av marknaden och förutse vilka behov som snart kommer att efterfrågas, och därmed vara ute i rätt tid. 

”Att göra en produkt som har betydelse för patienterna och kunna utveckla och marknadsföra det, och få familjen engagerad, det är så bra det kan bli”, säger Ingemar Näslund. 

En tillbakablick på karriären får Ingemar Näslund att le. 

”Om du gillar människor så är läkaryrket ett fascinerande arbete. Man känner att man hjälper andra och får en bra dialog med patienterna. Det negativa är tidsbristen och stressen. Det är det som varit jobbigt”, säger Ingemar Näslund.

 

 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?