Jens Tillqvist, partner på Cederquist, är initiativtagare till en pop-up-utställning med Jesper Waldersten i advokatbyråns lokaler på Blasieholmen i Stockholm.
Karin Grundberg Wolodarski
Jens Tillqvist i Cederquists lokaler på Blasieholmen.Foto:Hampus Andersson
Hur kom ni på att ha ett pop-up-galleri i era lokaler? ”Vi ville ge konstnärer en möjlighet att verka på ytterligare en scen i Stockholm. Vi tycker även att konst och kultur berikar våra kunder och anställda.”
Hur ofta ska ni ha era utställningar? ”Vi siktar på tre till fyra utställningar per år. Alla verk som visas är till salu. Cederquist och jag kommer inte ha någon ekonomisk vinning av detta. Det lämnar vi till konstnären och de gallerier vi samarbetar med.”
Vem blir den första konstnären som ställs ut? ”Det blir Jesper Waldersten som gör allt från foto, etsningar till ordlekar. Han började som illustratör på DN. Han har nyligen haft en utställning på Fotografiska. I samband med utställningen som öppnar den 12 februari kommer Jesper också visa fyra nya etsningar med en upplaga om 25 per etsning.”
Kommer du själv köpa något verk? ”Det återstår att se.”
Var det svårt att övertala honom? ”Nej, det var det inte. Som konstsamlare tycker jag att galleriscenen i Stockholm känns lite trött.”
Har ni anställt någon för att göra detta? ”Nej, det är något jag sköter tillsammans med vår marknadsavdelning.”
När du en hemlig dröm att sadla om till gallerist? ”Ja.”
Karin Grundberg Wolodarski
Innehåll från NetgainAnnons
Specialistbolaget Netgain
Netgain är ett specialistbolag inom digitalisering. Bolaget knyter ihop managements vision med teknik och hjälper företag att effektivisera affärsflöden och skapa fantastiska användarupplevelser. Framgångsreceptet är spetskompetens och en djupt rotad kultur att alltid ha kundens fokus.
– Det digitala arbetssättet som har utvecklats på grund av pandemin har till stora delar kommit för att stanna. Det påverkar hur vi jobbar men ställer också nya krav på ledarskap och arbetslivskultur samt inte minst på samhällsplanering och infrastruktur, säger Mats Berthem, Netgains vd.
Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst på att använda digitaliseringens möjligheter senast år 2025 och vara klimatneutralt senast år 2045. Potentialen är enorm att ta fram lösningar som förenklar människors liv och minskar klimatavtrycket. Men alla satsningar når inte ända fram.
– De organisationer som inte har ledningen med sig kommer inte att kunna dra nytta av digitaliseringens fördelar fullt ut. Digitalisering är en ledningsfråga som behöver en strategi och resurser för att lyckas, säger Mats.
För att hjälpa sina kunder att nå framgång knyter Netgain samman management och teknik med spetskompetens. Konsulterna jobbar nära kunden hela vägen, från analys till genomförande samt vidareutveckling av befintlig struktur. De lösningar som Netgain hjälper till att implementera effektiviserar flöden och möjliggör minskning av de globala utsläppen av växthusgaser.
Framtiden ser ljus ut. Netgain har haft en stark tillväxt de senaste åren och framgångsrika samarbeten med stora uppdragsgivare. Bolaget är Premier Partner med den världsledande cloudplattformen ServiceNow samt partner med UiPath, marknadsledande inom Robot Processs Automation.
– Vi är rådgivare, bollplank och genomförare. Vi hjälper våra kunder att ta fram effektiva digitaliseringslösningar steg för steg, ett affärsområde i taget. Netgain förenklar livet för människor och levererar otroliga användarupplevelser - vårt jobb är det roligaste som finns!
Om Netgain
Netgain har ett 50-tal anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Norrköping, Lund och Karlstad. På kundlistan finns nationella och internationella bolag samt kommuner och regioner. Bolaget ingår i CombinedX, en familj av expertbolag inom digitalisering med en total omsättning på 600 MSEK år 2020.