1515
Annons

"Hamrén ville alltid byta kostym när laget förlorat"

Sex frågor till Sofia Frick, vd för familjeägda kostymtillverkaren Cavaliere.

Grundaren Jan Frick som precis lämnat vd-posten till förmån för dottern Sofia Frick (till höger). Till vänster syns dottern Maria Frick.
Grundaren Jan Frick som precis lämnat vd-posten till förmån för dottern Sofia Frick (till höger). Till vänster syns dottern Maria Frick.Foto:Cicci Jonson
Cavaliere gör kostymer till svenska fotbollslandslaget.
Cavaliere gör kostymer till svenska fotbollslandslaget.Foto:Cavaliere

Ni har fått i uppdrag att göra VM-kostymen till Sveriges landslag. Hur gick det till?
"Min pappa, som var vd tidigare, inledde ett samarbete med Fotbollförbundet redan 1997. Det började som en tillfällighet, där de behövde kostymer för representation, och han sa att Cavaliere kunde göra dem. Sedan dess har det varit så, men till landslaget gör vi bara kostymer om Sverige går vidare till VM eller EM."

Fotbollsspelare är vältränade. Är det utmanade när man syr upp en kostym?
"Generellt brukar spelarna ha en storlek större nertill eftersom rumpa och lår är de mest vältränade kroppsdelarna. Sedan har de ofta vältränade axlar och smalare midjor än genomsnittet. Men allt det justerar vi och måttanpassar efter individen så att kostymerna ska sitta bra." 

När har spelarna på sig kostymerna?
"När de reser mellan matcher brukar de vilja vara välklädda och när Erik Hamrén var tränare hade han alltid kostymen på matcher. Han är den ende som också har velat ha en matchande väst och till honom fick vi sy upp flera kostymer eftersom han ville byta uppsättning om laget förlorat en match. Att ha samma kostym kunde ju bringa otur. Nu vet jag inte hur Janne Andersson kommer att göra, men det har blivit lite av en dresscode bland förbundskaptener att bära kostym under matcher." 

Brukar spelarna bära kostymen privat efter VM eller EM?
"Det vet jag inte, men jag vet att Pia Sundhage bar kavajen vi hade sytt till dam-VM under en gala långt senare. Den fick hon också mycket beröm för." 

I samband med EM lanserar ni också kostymen till vanliga konsumenter. Brukar de vara populära?
"Ja, och jag tror att det beror dels på att fotboll är en sådan folksport, dels på att kunder tycker att det är en extrakul grej att kunna klä sig som en landslagsspelare. Särskilt yngre som har spelarna som förebilder." 

Vem tror du vinner fotbolls-VM i år?
"Det är lätt att tippa Tyskland, för att de är duktiga. Men det hade varit otroligt roligt med en repris på VM 1994 där vi är med och slåss om topplaceringarna, så det hoppas jag på." 

Analytikern prickade rallyt i Bioarctic – pekar ut nästa forskningssuccé

DNB:s analytiker Patrik Ling såg framför sig att Bioarctic skulle lyckas med sin Alzheimers-studie och prickade in onsdagens kursrally. Han tror att nästa år kommer att bli avgörande för var aktien tar vägen härnäst.

För Di pekar han också ut nästa bolag som kan bli en succé. I en aktie, som enligt honom har fått oförtjänt mycket stryk, ser han en uppsida på nästan 300 procent.

”Kan man bekräfta det i ytterligare studier är det också en 'game changer' för patienterna – precis som för Bioarctic”, säger han.

DNB:s hälsoanalytiker Patrik Ling.
DNB:s hälsoanalytiker Patrik Ling.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera