ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 22 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Hamnkonflikt hämmar Polarn och Pyret

  • Polarn och Pyrets vd Nanna Hedlund.

Konflikten i Göteborgs hamn har hämmat barnkläderföretaget Polarn O. Pyrets försäljning i kvartalet. Det tynger såväl omsättning som bruttomarginal i moderbolaget RNB, som sjönk 8 procent efter att bolaget publicerat sin rapport.

Barnklädeskedjans vd Nanna Hedlund är dock mycket nöjd med den nya kollektion som lanserats.

Polarn O. Pyret står för ganska exakt en tredjedel av RNB:s omsättning och har genomgått ett omfattande omorienteringsarbete på grund av att lönsamheten varit för dålig. När det fjärde kvartalet i bolagets brutna räkneskapsår nu sammanfattas står det klart att försäljningen i jämförbara Polarn O. Pyret-butiker, inklusive e-handel, minskade med 4,9 procent. Rörelseresultatet förbättrades samtidigt för barnklädeskedjan till 4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en rörelseförlust på 1 Mkr samma period året innan.

"Det är förseningarna på grund av strejken i Göteborgs hamn som framför allt påverkade våra inleveranser av höstplagg generellt och ytterkläderna specifikt. Ytterkläder är ett väldigt viktigt segment för oss. Augusti i år var också varmare jämfört med föregående år", säger Nanna Hedlund om den minskade försäljningen.

Det innebär att andelen ytterkläder som sålts under perioden är lägre i år. Det påverkar bruttomarginalen negativt eftersom avsaknaden av ytterplagg i butikerna lämnat utrymme för reaförsäljning.

"Samtidigt är vår kollektionsförsäljning betydligt högre".

På Polarn O. Pyret har man enligt Nanna Hedlund gjort ett omtag på hela kollektionen, med en ny sortiments- och designstrategi som lanserades i somras.

"Allra störst skillnad är det på kläderna till skolbarn, men det är skillnad i alla delar", säger hon.

Hur har det gått?

"För skolkollektionen specifikt, det vill säga åldrarna sex till 12 år har vi sedan starten i vecka 26 till och med september ökat med 25 procent jämfört mot föregående år. Det är en otrolig ökning, långt över vår förväntan. Vi hade förmodligen kunnat sälja ännu mer om vi hade haft varor kvar".

Nanna Hedlund tycker att det är ett kvitto på att moderniseringen av Polarn O. Pyret har uppskattats av kunderna och gör att man på företaget får större självförtroende i satsningarna framåt.

"Nu vet vi vad som fungerar och kan köpa större volymer och optimera framåt".

Enligt rapporten är det dock ökade marknadsföringskostnader förknippade med den moderniserade kollektionen.

Under vändningsarbetet har man enligt Nanna Hedlund också genomfört många strukturella förändringar som har gett en lägre kostnadsmassa och en effektivare organisation. Under helåret har rörelseresultatet således förbättrats med 41 Mkr till 36 Mkr. För ett helår är det barnklädeskedjans bästa rörelseresultat sedan 2010/2011.

Vad finns kvar att göra?

"Vi ska optimera sortimentet utifrån det vi har lanserat. Vi har också ett stort fokus på att växa vår e-handel. Den ökade under förra året med 30 procent i Sverige och står för 13 procent av totalomsättningen i Sverige. Vi tar också stora kliv på hållbarhetsområdet och har under kvartalet lanserat Ipads till alla butiker som är integrerade med både kassan och e-handeln".

Det gör att kunderna kan kompletteringsköpa varor på nätet, samtidigt som omsättningen hamnar i butiken. Nytt butikskoncept kommer efter årsskiftet.

Målet för rörelseresultatet ligger på 10 procent av omsättningen.

Nanna Hedlund vill inte spekulera i när målet kan nås, men påpekar:

"Det nya sortimentet har vi egentligen inte sett effekterna av i det resultat som vi rapporterar nu".

Målet för e-handelsförsäljningen är att den ska dubbleras på tre år. 

Tyck till