Halverar lokalerna – får plats med mer folk

Grant Thornton hade redan planerat sin stora kontorsflytt innan pandemin. Nu får den än större inverkan på lokalplanerna. 

”Det kommer helt klart att bli en annan mix av hur vi jobbar framöver”, säger Monika Wannholm, kontorschef på Grant Thornton i Stockholm.

Halverad yta blir resultatet när revisions- och konsultbolaget Grant Thornton flyttar sitt huvudkontor i Stockholm city några kvarter, från Sveavägen till Kungsgatan.

”Vi kommer ändå ha fler olika typer av arbetsytor än vi har i dag genom mycket mer effektiva skräddarsydda lokaler som är designade efter våra behov”, förklarar Monika Wannholm, kontorschef på Grant Thornton i Stockholm.

”Vi skapar en modern och flexibel mötesplats, snarare än ett kontor.”

Inflytt sker i början av nästa år. Grant Thornton har dock jobbat i flera år med att ta fram ett strategiskt arbetssätt och arbetsplatsdokument.

”Vi insåg redan för drygt fyra år sedan att vi inte fick in fler nyanställda i våra lokaler, och det trots att kontoret ofta kändes öde. Vi gjorde då noggranna närvaroanalyser och mätningar. Det visade sig att vi hade en beläggningsgrad på Stockholmskontoret på ungefär 40 procent som högst.”

Det fick bolaget att ta sig en riktig tankeställare.

”Så här kan vi inte ha det, vi får inte in mer folk i våra lokaler men samtidigt känns de öde. Vi måste få ett annat uttryck i lokalerna.”

Grant Thorntons nuvarande lokaler består av hälften cellkontor och hälften öppna kontorslandskap. Bolaget analyserade utifrån dessa de framtida behoven.

”Vad har vi för olika arbetssätt? Hur kommer de att förändras framöver när vi jobbar ännu mer digitalt?”, var några av frågeställningarna enligt Monika Wannholm.

Vad finns det för olika behov över dagen? Ibland behövs möjligheter för innovation och att jobba i grupparbeten. Ibland dragningar för kunder. Ibland trist och fokuserat. Vilka olika uttryck i rumsligheter ska till för dessa? Det var andra frågor som bolaget behövde besvara.

Kontrakt på den nya lokalen på Kungsgatan blev klart i slutet av förra året. Efter allt som har hänt det senaste året hade Grant Thornton nu ytterligare tänkt om.

”Då gjorde vi nya utvärderingar internt och kollade hur våra medarbetare gillar att jobba hemifrån. Det kommer helt klart att bli en annan mix av hur vi jobbar framöver så det försöker vi också dimensionera och anpassa mötesplatsen efter nu”, säger Monika Wannholm. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?