ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Volvo Cars vd: ”Resultatet har tagit stryk”

  • Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars Foto: Jesper Frisk

Volvo Cars lämnar efter sig det försäljningsmässigt bästa halvåret i bolagets historia. Ändå minskar biltillverkarens resultat och lönsamhet i det andra kvartalet. Nu tvingas bolaget att ta till sparpaket på 2 miljarder kronor för att få bukt med kostnaderna.

”Redan i det andra halvåret ska det vara möjligt att leverera ett bättre resultat jämfört med förra året”, säger vd:n Håkan Samuelsson till Di.

Trots att den totala bilmarknaden har gått tillbaka i Europa, USA och Kina ökar Volvo sin försäljning på alla tre marknader. Under de sex första månaderna har biltillverkaren levererat knappt 341.000 bilar, en ökning med 7,3 procent jämfört med det första halvåret förra året.

Omsättningen andra kvartalet var också 1,7 procent högre än motsvarande period i fjol och landade på drygt 67 miljarder kronor.

Kvartalsrapporten visar däremot att bolaget fortsatt har en del kostnadsbekymmer att ta tag i. Rörelseresultatet backade med 39 procent till 2,6 miljarder kronor i det andra kvartalet. Resultatet efter skatt stannade på 1,4 miljarder kronor, vilket är en minskning med 54 procent jämfört med andra kvartalet 2018.

Biltillverkaren rapporterar en rörelsemarginal på 3,9 procent i det andra kvartalet. Det är 2,5 procentenheter lägre än motsvarande period förra året och framför allt en bra bit från målet, som sattes för några år sedan, som ligger på 8 procent över en konjunkturcykel. Bolaget beskriver att en ökad prispress och högre tullar som införts till följd av handelskonflikten mellan USA och Kina ligger bakom nedgången. Därmed är vd Håkan Samuelsson inte alltför missnöjd över siffrorna.

”Man får vara realistisk. Vi följer marknadspriserna och framför allt i Kina har det varit en prispress, och tillsammans med tillkomna tariffer har kostnaderna ökat. Sen har vi höga kostnader för elektrifieringen som vi absolut inte vill skära ner på, och då har resultatet tagit stryk”, säger Håkan Samuelsson.

För att reducera de fasta kostnaderna ska 750 personer, mestadels konsulter, att få avsluta sina anställningar genom frivilliga avgångar. Dessutom ska Volvo Cars spara in på köpta tjänster. Totalt ska bolaget sänka sina kostnader med 2 miljarder kronor, något som väntas få effekt redan under den andra halvan av 2019 och första halvan av 2020.

”Vi ska kunna komma tillbaka till en situation där vi kan förbättra lönsamheten igen”, säger Håkan Samuelsson, som vid årsskiftet räknar med att leverera ett bättre resultat under det andra halvåret jämfört med motsvarande period förra året.

Han nämner också att fler samarbeten med moderbolaget Geely kring exempelvis materialinköp kan vara en väg att gå för att förbättra marginalerna.

”När vi fyller våra fabriker får vi också en bättre produktivitet. Det är faktorer som säkert är större än de två miljarderna vi pratar om här”, säger han.

Volvo Cars har ett uttalat mål att sälja 800.000 bilar år 2020. Samtidigt har ledningen också gått ut med att bolaget ska bli lika lönsamt som konkurrenterna inom premium-segmentet. Som jämförelse hade de båda tyska tillverkarna BMW och Mercedes en rörelsemarginal på 7,2 procent helåret 2018.

Håller ni fast vid de målen?
”Det finns ingen anledning att ta tillbaka dem. Lönsamheten kanske blir tuff, men det går ju sämre för de andra tillverkarna också. Storleken är definitivt inom räckhåll, det bör vi i alla fall komma nära”, säger Håkan Samuelsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer