1515
Annons

Halloween lockar till köp – branschen hoppas på höga skräcksiffror

Förväntningarna på årets halloween är höga efter släppta restriktioner. Buttericks och Partykungen ser en stor efterfrågan inför helgen. 

”Det finns ett behov av att träffas och ha fest”, säger Stina Petrini, affärsutvecklingschef på Buttericks.

Stina Petrini, affärsutvecklingschef på Buttericks
Stina Petrini, affärsutvecklingschef på Buttericks
Joel Svensson, grundare och vd för Partykungen
Joel Svensson, grundare och vd för Partykungen

På söndag infaller halloween. Det blir den första stora festhögtiden sedan de pandemirelaterade restriktionerna släppte i september. Butikskedjan Buttericks och e-handlaren Partykungen ser en ökning i försäljningen jämfört med halloween 2019.

”Det finns ett behov av att träffas och ha fest och siffrorna reflekterar det. Vi har haft ett jämnt flöde genom hela oktober”, säger affärsutvecklingschefen på Buttericks, Stina Petrini.

Hos Buttericks började halloweenförsäljningen i september och nu är bolaget inne på en av de veckor som de säljer mest. Även e-handlaren Partykungen har haft högt tryck sedan september.

”Vi har sett en rejäl ökning i efterfrågan på våra produkter sen restriktionerna släppte, inte minst till halloween som är den första riktigt stora festhögtiden 'post corona'. De kunder som i princip helt lyst med sin frånvaro under pandemin har nu börjat handla igen”, säger Joel Svensson, grundaren och vd för Partykungen.

Han spår ett rejält lyft i oktobersiffrorna. 

”Totalt räknar vi i år med att öka omsättningen under oktober från 52 miljoner kronor 2020, till 72 miljoner kronor”, säger Joel Svensson.

En trend från pandemin lever kvar hos Buttericks i år. Det handlar om en ökad efterfrågan på dekorationer till halloween. Från 2019 fram till i år har försäljningen i samband med halloween ökat med 103 procent. Stina Petrini tror att det är en konsekvens av pandemin.

”Fler var hemma och kunde inte gå på fest. Då pyntade man hemmet för att ha kvar den härliga känslan. Nu har den trenden fortsatt.”

Klassiska dräkter som vampyr och häxa fortsätter locka men det är karaktärer från Netflix-serier som har trendat de senaste åren.

”Dräkter från den nya Netflix-serien Squid Game kommer vara riktigt heta i år”, säger Stina Petrini. 

Joel Svensson ser samma trend hos Partykungen. 

”De trender som tidigare blev populära efter storfilmer på bio kommer nu i stället via tv och strömning. I år har vi exempelvis sålt tusentals av Squid Game-dräkter och masker liksom La Casa De Papel, som ju båda blivit populära serier på Netflix”, säger han.

Buttericks ser även att det har kommit en större efterfrågan på smink och ögonlinser.

”Det har blivit trendigt att sminka sig mer avancerat. Jag tror att det beror på att många lägger ut före- och efterbilder på sina sociala medier. Även de som köper klassiska dräkter tar det nu längre och satsar även på avancerade sminkningar”, säger Stina Petrini.

 

 

 

 

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli.

Foto:Mindaugas Kulbis

På årsbasis steg producentpriserna 24,9 procent (+25,6), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som väntade en ökning på 25,3 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera