På söndag infaller halloween. Det blir den första stora festhögtiden sedan de pandemirelaterade restriktionerna släppte i september. Butikskedjan Buttericks och e-handlaren Partykungen ser en ökning i försäljningen jämfört med halloween 2019.
”Det finns ett behov av att träffas och ha fest och siffrorna reflekterar det. Vi har haft ett jämnt flöde genom hela oktober”, säger affärsutvecklingschefen på Buttericks, Stina Petrini.
Hos Buttericks började halloweenförsäljningen i september och nu är bolaget inne på en av de veckor som de säljer mest. Även e-handlaren Partykungen har haft högt tryck sedan september.
”Vi har sett en rejäl ökning i efterfrågan på våra produkter sen restriktionerna släppte, inte minst till halloween som är den första riktigt stora festhögtiden 'post corona'. De kunder som i princip helt lyst med sin frånvaro under pandemin har nu börjat handla igen”, säger Joel Svensson, grundaren och vd för Partykungen.
Han spår ett rejält lyft i oktobersiffrorna.
”Totalt räknar vi i år med att öka omsättningen under oktober från 52 miljoner kronor 2020, till 72 miljoner kronor”, säger Joel Svensson.
En trend från pandemin lever kvar hos Buttericks i år. Det handlar om en ökad efterfrågan på dekorationer till halloween. Från 2019 fram till i år har försäljningen i samband med halloween ökat med 103 procent. Stina Petrini tror att det är en konsekvens av pandemin.
”Fler var hemma och kunde inte gå på fest. Då pyntade man hemmet för att ha kvar den härliga känslan. Nu har den trenden fortsatt.”
Klassiska dräkter som vampyr och häxa fortsätter locka men det är karaktärer från Netflix-serier som har trendat de senaste åren.
”Dräkter från den nya Netflix-serien Squid Game kommer vara riktigt heta i år”, säger Stina Petrini.
Joel Svensson ser samma trend hos Partykungen.
”De trender som tidigare blev populära efter storfilmer på bio kommer nu i stället via tv och strömning. I år har vi exempelvis sålt tusentals av Squid Game-dräkter och masker liksom La Casa De Papel, som ju båda blivit populära serier på Netflix”, säger han.
Buttericks ser även att det har kommit en större efterfrågan på smink och ögonlinser.
”Det har blivit trendigt att sminka sig mer avancerat. Jag tror att det beror på att många lägger ut före- och efterbilder på sina sociala medier. Även de som köper klassiska dräkter tar det nu längre och satsar även på avancerade sminkningar”, säger Stina Petrini.