1515

Hallengren om testningsbråket: ”Missförstånd”

Statsminister Stefan Löfven (S) är frustrerad över att inte fler svenskar testas för covid-19. Enligt honom ska regionerna nu testa alla fyra priogrupper – men SKR hävdar att man bara har ansvar för de tre första.

Nu svarar socialminister Lena Hallengren (S) till TT att det hela är ett missförstånd och ”ett sätt att spela bort korten”.

Socialminister Lena Hallengren (S).
Socialminister Lena Hallengren (S).Foto:Claudio Bresciani/TT

Statsministern anser att fler borde testas för covid-19.

”Där känner jag en frustration. Det borde varit fler som testats vid det här laget”, säger han i en intervju i SR Studio Ett.

Trots att Sverige har kapacitet att testa 100.000 personer i veckan testades förra veckan bara knappt 29.000 personer.

En anledning till att inte fler testas kan vara otydlighet mellan staten och regionerna, enligt Löfven.

”Vi gick in tidigt med en testmiljard, vi har sagt till regionerna och kommunerna att det får aldrig fallera på pengarna. Vi tar de extra kostnaderna.”

Statsministern säger även att regionerna ska ta ansvar för att testa samtliga fyra prioritetsgrupper som Folkhälsomyndigheten pekat på i sin strategi för testning av covid-19.

”Vi har precis gjort upp med regionerna. Regionerna säger nu att de tänker testa alla de fyra kategorier som Folkhälsomyndigheten tagit upp”, säger han.

Men det stämmer inte, enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

”Regionerna har tydliggjort att man nu tar ansvar för testning av priogrupperna 1–3. När det gäller grupp 4 har SKR och regionerna inte fått frågan. Om den skulle ställas, är det förstås något som får diskuteras och då skulle syfte och ekonomiska förutsättningar behöva klarläggas”, säger Emma Spak, sektionschef hälso- och sjukvård på SKR, i ett pressmeddelande.

Enligt SKR bygger regionerna nu upp kapacitet för att provta priogrupperna 1–3, det vill säga patienter, vård- och omsorgspersonal samt personer i andra samhällsviktiga yrken. I grupp 4 ingår ”övriga relevanta delar av samhället”.

Socialminister Lena Hallengren (S) menar å sin sida att regionerna även ska ta ansvar för grupp 4 i takt med att testningskapaciteten byggs upp.

”Då utgår jag från att grupp 4 kommer att testas i samma struktur som de andra grupperna. Då är det självklart att regionerna då också ansvarar för grupp 4.”

TT: SKR hävdar att de inte har fått frågan om att testa grupp 4. Stämmer det?
”Regeringen ställer inga frågor till regioner. Det är ett missförstånd och det är ett sätt att spela bort korten tycker jag”, säger Lena Hallengren och utvecklar:

”Det finns en teststrategi framtagen. Den beskriver ju hur prioritetsgrupperna ser ut, givet att i början och mitten av april när den här strategin togs fram, då fanns det inte en testkapacitet för alla och då var man tvungen att ha prioritering.”

Tillbaka till statsminister Stefan Löfven och en annan sak som han brottas med: frågan om resor. Flera länder har sagt att de funderar på att inte låta svenskar komma in i landet när de öppnar gränserna. Enligt statsministern förs samtal med de nordiska länderna kring detta.

”Om man tittar på dödstalen i Sverige så finns de allra flesta, eller i alla fall hälften, på äldreboenden. Det är ju inte de som finns på äldreboenden som rör sig ute i samhället, eller åker till Norge eller Danmark. Vi har en bra dialog och jag tror att vi kommer komma till en samfälld nordisk strategi hur vi ska göra”, säger Löfven till Studio Ett.


Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkarens plan: Ska lansera 11 nya elbilar

Nya EV6 är startskottet på en ambitiös elbilssatsning.

Målet är att kunna erbjuda ett utbud av 11 elbilar varav 7 dedikerade elbilar fram till 2026.

– Vi har en vision och ett mål med omställningen till laddbara bilar. EV6 var första dedikerade elbilen – och redan nu visar allt på att det är en succé, säger David Lilja, press- och kommunikationschef Kia Sverige.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Elrevolutionen är här när det kommer till fordonsmarknaden. I dag finns över 90 000 personbilar med ren eldrift i Sverige, enligt elbilsstatistik.se, och totalt rullar över 275 000 laddbara bilar på våra vägar. Allt pekar mot att detta bara är början på den laddbara revolutionen.

Ett företag som var tidiga med en tydlig strategi om att ställa om till elektrifierade och laddbara bilar är Kia. Inte mindre än 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken är i dag laddbar – och Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken från 2011 och framåt.

Kia är i dag marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar – och ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet. Företaget har nu en laddbar försäljning på 77 procent, men det stannar inte där.

– 2024 ska 100 procent av bilar Kia säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, VD Kia Sverige.

11 nya elbilar

När Kia nu tar nästa steg i den elektrifierade utvecklingen är det med ett stort fokus på rena elbilar.

Fram till 2026 kommer företaget att lansera 11 elbilar, varav 7 dedikerade elbilar byggda på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform).

– Kia har serietillverkat elbilar i snart tio år. Nu har man tagit all kunskap vidare och utvecklat en dedikerad elbil som från början är byggd för att vara en elbil, förklarar David Lilja, press och kommunikationschef Kia Sverige.

800 volts-teknik

Den första av de sju dedikerade elbilarna har precis lanserats – Kia EV6.

Baserad på elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform) har bilen stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Alla versioner av EV6 på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

EV6 släpps i fyra olika versioner: EV6, EV6 Plus, GT Line och GT. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

EV6 GT, som kommer i slutet av nästa år, är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Detta ger bilen 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

EV9 – en ny elsuv

EV6 är den första av 7 dedikerade elbilar byggda på plattformen E-GMP som Kia planerar att lansera fram till 2026.

Nyligen fick vi en föraning om nästa elbil – en elsuv – när Kia visade upp Concept EV9 på AutoMobility Los Angeles, USA.

Concept EV9 är Kias vision för suv-segmentet och konceptbilen för samman design i framkant, hög tekniknivå och en avancerad helelektrisk drivlina i en banbrytande paketering.

Designen är inspirerad av naturen och Kia har använt material från återvunnet skräp från våra hav.

Elektriska suven EV9 har en räckvidd på upp till 480 kilometer och har, likt EV6, utrustats med ultrasnabb laddningskapacitet. 10-80 procent laddning på 20-30 minuter.

7 dedikerade elbilar

Förutom att den helelektriska drivlinan innebär nollutsläpp under körning har Concept EV9 rymd, hög tekniknivå och god flexibilitet vilket innebär att suven är lika hemma i urbana områden som på utflykter utanför stadsmiljön.

När och hur elsuven från Kia kommer att lanseras till allmänheten är inte klart, men den är en del i Kias laddbara rörelse för att påskynda elektrifieringen av bilar.

Fram till 2026 kommer Kia att presentera ett utbud av 11 elbilar varav 7 dedikerade elbilar byggda på den nya elbilsplattformen.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?