1515
Annons

Hållbarhet stärker affären

Hållbarhet blir en allt viktigare del av näringslivet.
Di frågade tre hållbarhetschefer om hur deras respektive företag arbetar med frågorna.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.
Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”Vi ser holistiskt på hållbarhetsfrågor och använder framforskade ramvillkor för hållbar utveckling. Inom dessa ramar adresseras alla frågor som handlar om planetens gränser och människors behov. Ekonomin ser vi som ett medel för att inte hindra människor från att tillgodose sina behov samtidigt som planetens gränser respekteras. Det kan låta komplext och flummigt, men vårt arbete är långt ifrån flummigt utan mycket konkret och nyckeln till att vi har kommit så här långt är att vi i vågar se komplexiteten i frågan för den är komplex.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Vi kan inte kortsiktigt se att våra kunder vill betala extra för mer hållbara lösningar. Däremot vet vi att vårt varumärke stärks och att det är viktigt för blivande medarbetare att arbeta på ett företag som tar ansvar. Vi konstaterar också att vi tar stora steg mot hållbara affärer och tjänar bra med pengar på sista raden.”

Anna Gedda, hållbarhetschef på klädjätten H&M.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”För oss är det att ta ansvar för helheten – från bomullsodling till kund, men även steget efter att kunden inte längre vill ha kläderna. Det handlar alltså om allt ifrån vilka material vi använder till transporter, återvinning, kemikalieanvändning, och arbetsvillkor för dem som tillverkar våra produkter. Hållbarhet är ett ansvar som ligger på alla funktioner, varumärken och försäljnings- och produktionsländer.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Utan tvekan. Jag skulle säga att ett seriöst hållbarhetsarbete i dag är helt affärskritiskt. Vi är beroende av naturresurser, och kommer inte att kunna ha en framgångsrik verksamhet i framtiden om vi inte ser till att det finns en hållbar produktion av exempelvis bomull. Vi ser också att allt fler kunder bryr sig om hållbarhet och tror att detta kommer bli allt viktigare i kundernas köpbeslut. Men det handlar det också om att vi som företag vill göra gott och ha en positiv inverkan på världen.”

Henrik Sundström, hållbarhetschef på vitvaruföretaget Electrolux.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”Vi tror att våra ambitioner kräver att vi tänker hållbart i alla aspekter av vår verksamhet. Det handlar om att ta ett brett ansvar för vår verksamhet, våra produkter och för våra anställda och om att bidra positivt till de samhällen där vi verkar och alltid försöka hitta ett bättre sätt att göra saker på.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Svaret är ja, på flera sätt. Vi har gjort bedömningen att vi måste vara ledande i hållbarhetsfrågor om vi ska kunna vara ledande i vår bransch. Det handlar om allt ifrån renodlade affärsbeslut som att minska energiförbrukningen i våra fabriker, vilket sparar omkring 400 miljoner kronor årligen, till att vi måste uppfattas som hållbara för att vara förstahandsval för konsumenter och framtida anställda.”


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?