Hållbarhet stärker affären

Hållbarhet blir en allt viktigare del av näringslivet.
Di frågade tre hållbarhetschefer om hur deras respektive företag arbetar med frågorna.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.
Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på fastighetsförvaltaren Riksbyggen.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”Vi ser holistiskt på hållbarhetsfrågor och använder framforskade ramvillkor för hållbar utveckling. Inom dessa ramar adresseras alla frågor som handlar om planetens gränser och människors behov. Ekonomin ser vi som ett medel för att inte hindra människor från att tillgodose sina behov samtidigt som planetens gränser respekteras. Det kan låta komplext och flummigt, men vårt arbete är långt ifrån flummigt utan mycket konkret och nyckeln till att vi har kommit så här långt är att vi i vågar se komplexiteten i frågan för den är komplex.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Vi kan inte kortsiktigt se att våra kunder vill betala extra för mer hållbara lösningar. Däremot vet vi att vårt varumärke stärks och att det är viktigt för blivande medarbetare att arbeta på ett företag som tar ansvar. Vi konstaterar också att vi tar stora steg mot hållbara affärer och tjänar bra med pengar på sista raden.”

Anna Gedda, hållbarhetschef på klädjätten H&M.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”För oss är det att ta ansvar för helheten – från bomullsodling till kund, men även steget efter att kunden inte längre vill ha kläderna. Det handlar alltså om allt ifrån vilka material vi använder till transporter, återvinning, kemikalieanvändning, och arbetsvillkor för dem som tillverkar våra produkter. Hållbarhet är ett ansvar som ligger på alla funktioner, varumärken och försäljnings- och produktionsländer.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Utan tvekan. Jag skulle säga att ett seriöst hållbarhetsarbete i dag är helt affärskritiskt. Vi är beroende av naturresurser, och kommer inte att kunna ha en framgångsrik verksamhet i framtiden om vi inte ser till att det finns en hållbar produktion av exempelvis bomull. Vi ser också att allt fler kunder bryr sig om hållbarhet och tror att detta kommer bli allt viktigare i kundernas köpbeslut. Men det handlar det också om att vi som företag vill göra gott och ha en positiv inverkan på världen.”

Henrik Sundström, hållbarhetschef på vitvaruföretaget Electrolux.

Vad lägger ni i begreppet hållbarhet?
”Vi tror att våra ambitioner kräver att vi tänker hållbart i alla aspekter av vår verksamhet. Det handlar om att ta ett brett ansvar för vår verksamhet, våra produkter och för våra anställda och om att bidra positivt till de samhällen där vi verkar och alltid försöka hitta ett bättre sätt att göra saker på.”

Ger hållbarhet pengar på sista raden?
”Svaret är ja, på flera sätt. Vi har gjort bedömningen att vi måste vara ledande i hållbarhetsfrågor om vi ska kunna vara ledande i vår bransch. Det handlar om allt ifrån renodlade affärsbeslut som att minska energiförbrukningen i våra fabriker, vilket sparar omkring 400 miljoner kronor årligen, till att vi måste uppfattas som hållbara för att vara förstahandsval för konsumenter och framtida anställda.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?