1515
Annons

”Hallå är det någon som talar persiska här?” – flyktingkrisen födde årets Supergasell

Flyktingvågen 2015 blev starten för årets Supergasell Digitaltolk som de senaste fyra åren haft en tillväxt på över 2.800 procent.
Nu väntar fortsatt expansion för tolkförmedlingen. 

”Vi ska ut i Europa och sedan erövra världen”, säger grundaren Virpal Singh.

Leyla Sarac och Virpal Singh driver årets Supergasell Digitaltolk.
Leyla Sarac och Virpal Singh driver årets Supergasell Digitaltolk.Foto:Jesper Frisk

Utan någon erfarenhet av branschen bestämde sig Virpal Singh och Leyla Sarac för att starta en tolkförmedling. Beslutet skulle visa sig vara en fullträff – Stockholmsbolaget Digital Interpretations Scandinavia, Digitaltolk, är årets Supergasell och det snabbast växande företaget i Dagens industris årliga Gaselltävling. 

Bolaget kniper dessutom priset som Årets Framtidsgasell med motivering att företaget tillhandahåller ”en unik techlösning som hjälper människor direkt i vardagen”.

”Det känns fantastiskt att ha åstadkommit detta tillsammans med vårt team, våra tolkar och översättare. Det är också tack vare våra kunder, som fortsätter att ge oss sitt förtroende, som vi har kunnat digitalisera en traditionell bransch”, säger Leyla Sarac.

Allt började på Centralstationen i Stockholm. Virpal Singh var där för att hjälpa till att ta emot de flyktingar som kom till Sverige under året. Han gick från sitt dagjobb som IT-konsult till att bre mackor om kvällarna.

Trots att en stor grupp volontärer fanns på plats med klädinsamlingar, information och stöd såg Virpal Singh snabbt ett tydligt problem – svårigheten att hitta tolkar.

”Någon ställde sig upp på en stol och skrek: ’Hallå, är det någon som talar persiska här?’, och då tänkte jag att det måste finnas ett bättre sätt att hitta tolkar på.”

Virpal Singh började undersöka hur tolkförmedlingsmarknaden såg ut. Han hörde beställare klaga på att det var svårt och att tog lång tid att hitta auktoriserade tolkar, samtidigt som många tolkar upplevde att de fick få uppdrag. 

Han förstod att det fanns en lucka att fylla och startade Digitaltolk. Bakgrunden i it-branschen kom väl till pass i bygget av ett system, app och hemsida. 

Gasellresan började på centralstationen i Stockholm under flyktingkrisen 2015.
Gasellresan började på centralstationen i Stockholm under flyktingkrisen 2015.Foto:Jesper Frisk

Men han ville inte driva det nya bolaget ensam. Han sökte en affärsdriven partner och blev hopparad med entreprenören Leyla Sarac. 

”Här är tjejen du ska driva ditt bolag med”, fick han höra, men Virpal Singh kände sig skeptisk. 

”Jag hade en stereotypisk bild av vem jag trodde att jag skulle styra det här med – en ung snubbe. Men det släppte jag direkt när jag träffade Leyla som var helt klippt och skuren för det här”, berättar han. 

Nu jobbar två visionärer ihop – den tidigare it-konsulten Virpal Singh lägger sitt stora fokus på teknik, innovation och produktutveckling medan Leyla Sarac är ansvarig för försäljning och affärsutveckling. 

”Vi är ett bevis på att man kan komma in i starkt traditionell bransch med stora aktörer, ta ett helt nytt omtag och sätta en ny spelplan, förutsatt att man har rätt team och lyckas bygga en stark ledningsgrupp att driva bolaget tillsammans med”, säger Leyla Sarac.

Digitaltolk bygger på en matchningsfunktion – i appen väljer beställaren språk, datum och tid. Systemet skickar sedan automatiskt ut uppdragen till relevanta tolkar, som själva får acceptera förfrågan. Mer än 6.000 tolkar är registrerade och över 200 språk representerade.

På 2 till 15 sekunder löser Digitaltolk ett akut tolkbehov.

”Det här gjorde vi redan 2016, det var helt ’game changing’”, säger Virpal Singh.

Bokningarna i appen har ökat kraftigt – från 5.750 år 2017 till drygt 200.000 bokningar i fjol. Sjukvården, kommuner, myndigheter och polis- och rättsväsendet hör till Digitaltolks största kundgrupp, men bolaget ser en markant ökning bland privata och börsnoterade bolag, juristbyråer och privatpersoner som vänder sig till matchningstjänsten.

På andra sidan finns föräldrar som får möjlighet att prata med sina barns läkare eller asylsökande som får en första hjälp att orientera sig i ett nytt samhälle. 

Enligt grundarna är det först nu som deras konkurrenter har börjat lansera liknande funktioner, men för Leyla Sarac och Virpal Singh är det viktigt att fortsätta lita på sin egen strategi, snarare än att kopiera andras.

”Naturligtvis har vi koll på, och respekt för, våra konkurrenter, men vi har framför allt fokuserat på var vi är på väg. Det kanske är naivt men har man ett koncept som man vet fungerar, kan man göra det”, säger Virpal Singh. 

Möte med medarbetarna på Digitaltolk.
Möte med medarbetarna på Digitaltolk.Foto:Jesper Frisk

När de två delägarna började arbeta ihop möttes de i drivkraften att vilja göra skillnad med sitt arbete. I dag lyfter de både upp det personliga engagemanget i samhällsfrågor som en del av bolagets DNA. 

”Det vi utvecklar ska gagna samhället på fler plan. För oss handlar det om att arbeta affärsdrivet men också utifrån hjärtat”, säger Leyla Sarac. 

Virpal Singh är inne på samma spår. 

”Jag är styrd av de värderingarna. Behöver människor hjälp så ska jag självklart hjälpa till, om jag kan. Det präglar mycket hur jag och Leyla jobbar.”

En annan viktig anledning till framgången är att bolaget hela tiden jobbat nära sina kunder, lyfter Leyla Sarac fram. 

”Det handlar om att vara lyhörd för kundernas behov. Vi utgår alltid ifrån att vi kan lösa både nuvarande och kommande utmaningar. Om det dyker upp ett problem tittar vi på hur vi bäst löser det. Vi tar fram funktioner som faktiskt gör nytta.”

Och visst har strategin gett resultat. Det senaste året har Digitaltolk vunnit flera stora upphandlingar, bland annat i region Skåne och Halland som enda leverantör av tolktjänster. Nu väntar fortsatt expansion – både till nya marknader och segment. 

Stommen i Digitaltolk, själva matchningskonceptet, skulle också kunna användas i nya tjänster. Även plattformen är utvecklad och tekniskt förberedd för att kunna skalas upp och breddas till andra marknader. 

”Vi ska ut i Europa och sedan erövra världen. Vi har en extremt brant tillväxtkurva framför oss”, säger Virpal Singh. 

 

Foto:Jesper Frisk

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?