1515

Hälften av medlemmarna har lämnat MP

Miljöpartiets medlemsras fortsätter. Förra året tappade partiet närmare 3 000 medlemmar. Under mandatperioden har medlemskåren halverats.

"Det är det mest drastiska tappet hos etablerade partier jag har sett de senaste 20 åren", säger statsvetaren Niklas Bolin.

Foto:Stefan Jerrevång/TT

I början av mandatperioden hade MP drygt 20 000 medlemmar. Nu i slutet är man nere på 10 719 personer.

"Det enda man kan jämföra med är när Socialdemokraterna upphörde med kollektivanslutningen från LO, men det var ju inte riktigt på samma sätt att partiet tappade i attraktionskraft", säger Bolin.

Förklaringen ser han i den turbulens som partiet hamnat i under mandatperioden, alltifrån statsråd och språkrör som tvingats bort till politiska beslut som uppfattats som svek av många medlemmar.

"Det finns ett missnöje men det är inte enkelriktat. Vissa menar att man sålt sig medan andra menar att man inte varit regeringsdugligt nog, så det är ett svårt läge för partiet att navigera i", säger Niklas Bolin.

Partisekreteraren Amanda Lind (MP) vill helst se frågan i ett längre perspektiv.

"Medlemsutvecklingen under den här mandatperioden har inte varit bra, men ser man på lite längre sikt, en tioårsperiod, så hör Miljöpartiet till de partier som ökat sitt medlemsantal", säger hon.

Flera politiska partier fick faktiskt fler medlemmar förra året. Störst ökning har Sverigedemokraterna som ökade med 3 928 medlemmar under 2017 till 28 340, vilket gör partiet till det fjärde största sett till medlemskåren.

Även Centern, Liberalerna och Vänsterpartiet fick fler medlemmar. Centern ökade med 1 551 personer till 29 107, vilket gör partiet till det tredje största. Liberalerna har haft det väldigt tungt i opinionen men fick ändå ett tillskott på 1 328 medlemmar förra året.

Med 15  390 medlemmar är Liberalerna dock det näst minsta partiet sett till medlemmar. Vänsterpartiet ökade med 331 personer till 17 127.

Förutom MP tappade Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna medlemmar men det handlar inte om några drastiska siffror. S tappade 16 medlemmar medan M tappade 241 och KD 245.

Sett under mandatperioden har S tappat nästan 12 procent och M närmare 14 procent av medlemmarna. Generellt ökar partierna under valår för att sen tappa medlemmar igen.


Innehåll från CrunchfishAnnons

Digital Cash säkrar digitala betalningar

I Sverige sker under 10 procent av alla transaktioner med fysiska kontanter. Digitala betaltjänster dominerar men kräver att uppkoppling och betalservrarna fungerar. En robust lösning bör vara oberoende av nätet. Det är här Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash kommer in.

Digital Cash har kontanternas styrka i digital form och fungerar alltid. Oavsett var man befinner sig eller om nätverk tillfälligt saknas så erbjuds en driftsäker lösning där man kan betala offline. Digital Cash skapar trygghet för företag och konsumenter genom en digital betallösning som de alltid kan lita på. 

– I ett hållbart samhälle måste man planera för scenarios där inte allt fungerar. Digital Cash ger en försäkran om att digitala betalningar alltid kan genomföras, säger Joachim Samuelsson, VD Crunchfish.

Fungerar med alla digitala betallösningar

Systemet bakom en digital betallösning är komplext och innehåller många olika komponenter. Det är en utmaning att skapa betaltjänster som har hög tillgänglighet och robusthet. Finansinspektionen har nyligen kallat bankerna till möte för att diskutera hur avbrott i Swish ska hanteras för att försäkra att tjänsten har hög tillgänglighet. Digital Cash är en naturlig lösning för att skapa driftsäker digital betalning.

Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash konkurrerar inte med digitala betallösningar utan är en viktig pusselbit för att bidra till en ökad robusthet och tillgänglighet för de lösningar som redan finns.

– Digital Cash kompletterar alla andra betallösningar. Vår lösning ger robusthet som implementeras i själva betaltjänsten. Vi finns för att man alltid ska kunna betala tryggt med den betalösning som man föredrar, oavsett vem och var man är, säger Joachim Samuelsson.

Säker arkitektur i två steg

Crunchfish Digital Cash är ett komplement till alla olika betaltjänster, antingen i mobilen eller på ett kort. Lösningen bygger på ett system som delar upp betalningsförfarandet i två steg som gör betalningen möjlig att genomföra offline på ett säkert sätt. Betalaren har ett Digital Cash-konto som senare debiteras. Kontot kan inte övertrasseras och registrerar all betalningshistorik. 

Tävlar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling

Crunchfish deltar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling – Betaltjänster för alla. Tjänsten möjliggör att Swish fungerar i hela landet även där mobiltäckning saknas och gör att alla människor, företag och föreningar som föredrar just Swish kan lita på att den fungerar eftersom risken för driftstörningar elimineras. PTS fattar beslut om vilka sökande som får finansiering att genomföra sitt projekt i juni 2021.

Om Crunchfish 

Crunchfish är ett fintech-bolag och teknisk pionjär med patentsökt Digital Cash-lösning som använder en betalprocess i två steg, först clearing offline följd av online settlement. Crunchfish Digital Cash plånbok gör digital betalning robust och oberoende av nätet. Den är exceptionell flexibel och kan användas med alla typer av betalningslösningar. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.

Crunchfish.com/digital-cash 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?