1515

Haldex: Knorr-Bremses plan har havererat

Haldex, som utvecklar och säljer broms- och luftfjädringsprodukter för tunga fordon, har gjort allt som står i bolagets makt för att underlätta för budgivaren Knorr-Bremse att få ett övertagande godkänt av EU-kommissionen.

Haldex
HaldexBild:Haldex

Nu har tidsramarna i de svenska reglerna för företagsköp dock redan överträtts med råge utan att någon lösning är i sikte. För Haldex del blir det allt svårare att behålla kompetent personal och ytterligare drygt ett halvår utan en klar ägarbild riskerar att bli mer än vad bolaget klarar.

Några indikationer på att någon annan aktör, till exempel en tidigare budgivare, kan vara på väg tillbaka med ett nytt erbjudande har bolaget inte fått.

Det säger Åke Bengtsson, tillförordnad vd för Haldex, till Nyhetsbyrån Direkt med anledning av att bolagets styrelse på fredagen meddelade att den drar tillbaka sitt stöd för Knorr-Bremses bud.

"Vi har arbetat intensivt i tre månader tillsammans med Knorr-Bremse för att hitta lämpliga områden för avyttring. Eventuella köpare till enskilda verksamheter har tillåtits göra due diligence", säger han.

Ett sådant förfarande är inte okontroversiellt, då bolaget avslöjar interna data och därmed riskerar att röja hemligheter. Att så öppet deklarera att delar av verksamheten kan vara till salu skapar också oro bland personalen och kan leda till att nyckelpersoner väljer att lämna bolaget, enligt vd:n.

"Vi var ändå bekväma med det, då vi arbetade under förutsättningen att affären skulle kunna gå igenom. När personalen kom tillbaka efter sommaren skulle vi i så fall kunnat diskutera integrationsprojekt och alla skulle veta vad som gällde", säger Åke Bengtsson.

Enligt såväl Haldex som Knorr-Bremse är ett godkännande i närtid dock osannolikt. EU-kommissionen förefaller tvärtom sikta på en fördjupad så kallad fas II-granskning och Knorr-Bremse har därför begärt en förlängning av acceptperioden till februari 2018. De potentiella köpare av de verksamheter där det kombinerade bolaget skulle bli för dominerande som Knorr-Bremse hittills har visat upp, har inte heller mött myndigheternas gillande.

Haldex gör nu bedömningen att sannolikheten för att affären ska godkännas överhuvud taget är mycket låg mot bakgrund av den omfattande kritiken från EU-kommissionen.

Svenska uppköpsregler ger bolagen nio månader att agera efter att ett bud har lagts. Dessa har dock redan passerat och Knorr-Bremse har därtill begärt och fått en förlängning om tre månader. Nu ber bolaget Aktiemarknadsnämnden om ännu en förlängning, till februari 2018.

"Slutresultatet blir inte bättre för att de får mer tid och en fas II-granskning ökar inte sannolikheten för ett godkännande. För bolaget leder en förlängning till ökad osäkerhet och ännu större svårigheter för oss att behålla personalen", säger Åke Bengtsson.

Han fortsätter:
"Om det är något som håller mig vaken om natten så är det just risken att förlora personal, särskilt inom utveckling och på ingenjörssidan - där vi redan sett alltför många avhopp. Att rekrytera ersättare är mycket svårt."

Budstriden kring Haldex tog fart i mitten av juli 2016, då tyska SAF-Holland oväntat lade ett bud på bolaget värt drygt 94 kronor per aktie. Erbjudandet möttes inte av någon stor entusiasm från Haldex styrelse, som lät förstå att åtminstone en annan aktör visat intresse.

Denne visade sig en månad senare vara likaledes tyska ZF Friedrichshafen, som bjöd 100 kronor per aktie. ZF har ingen konkurrerande verksamhet och hade redan fått godkänt från konkurrensmyndigheterna för ett eventuellt förvärv.

Ytterligare några veckor senare kastade sig ett tredje tyskt bolag, Knorr-Bremse, in i leken med ett bud om 110 kronor per aktie. Efter flera turer med budprishöjningar stannade processen av i ett läge där ZF bjöd 120 kronor och Knorr-Bremse 125 kronor.

Ett enkelt val för aktieägarna, kan tyckas. Haldex ledning, liksom Aktiespararna, valde dock att rekommendera ZF:s lägre bud, med motiveringen att bolagens verksamheter kompletterade varandra och att affären skulle kunna genomföras snabbt.

Ett samgående med Knorr-Bremse, som konkurrerar med Haldex inom flera produktkategorier, riskerade däremot att dra ut på tiden, om det ens var möjligt att genomföra. Processen riskerade därmed att skapa oro bland kunderna och leda till förlorade kontrakt, resonerade Haldex. Bolaget fick dock inte tillräckligt många aktieägare med sig och till slut stod Knorr-Bremse ensamt kvar med sitt bud.

"Knorr-Bremse sade att de hade en plan för att få godkänt av EU-kommissionen och driva igenom affären. Den planen har havererat, trots ett massivt understöd från Haldex. Nu vill de ha en andra chans, men det går inte om vi ska kunna skydda bolaget", säger Haldex vd, som betonar att han inte tror att mer tid kommer att öka möjligheterna till ett ja från myndigheterna.

Knorr-Bremse har förklarat att bolaget avser att kalla till en extra bolagsstämma, för att aktieägarna ska få säga sitt om Haldex styrelses beslut att inte stödja Knorr-Bremses ansökan hos Aktiemarknadsnämnden om en förlängning av acceptperioden.

"Än så länge är det en öppen historia. ZF är vår störste ägare och var på plats vid den ordinarie stämman", säger Åke Bengtsson, som inte vill spekulera i följderna av olika utfall vid den begärda extrastämman.

Vad säger ZF om situationen?
"Vi har inte någon kontinuerlig kontakt. Generellt agerar ZF Friedrichshafen som en ansvarstagande storägare", säger Åke Bengtsson.

Om Knorr-Bremse ger upp sitt bud, vad händer då med Haldex?
"Då har vi vad vi behöver, en stark huvudägare i ZF. De har inte gett någon indikation på hur de skulle agera i ett sådant läge."

Har några andra intressenter dykt upp i spåren av Knorr-Bremses problem?
"Det har vi inte sett några tecken på. Men med tanke på Haldex utvecklingsportfölj och att marknaden utvecklas mot självkörande fordon kan jag mycket väl tänka mig att det finns flera intressenter som vill vara med i den här teknikutvecklingen. Vi har inte dock tagit några initiativ till att leta nya ägare, utan har med full kraft stött Knorr-Bremse."

Givet dagens situation, hur ser ditt drömscenario ut?
"Vår verksamhet är till sin natur långsiktig och handlar ytterst om säkerhet. Det är därför viktigt för oss att ha en långsiktigt trygg och stark ägarbas. Det skulle kunna vara ZF, men också någon eller några andra som är intresserade av att utveckla vår affär", säger Åke Bengtsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?