Håkan Samuelsson kan lämna vd-posten när kontraktet går ut: ”Ganska troligt”
Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson säger att det är ”troligt” att han lämnar vd-posten när hans kontrakt löper ut i slutet av nästa år.
”Alla blir äldre och någon gång måste man göra något annat”, säger han till Di.
Jonas Fagerström
Text
Foto:Jesper Frisk
Inför börsnoteringen rapporterade Di, med hänvisning till källor, att ett vd-byte i Volvo Cars
VOLCAR B +1,29%
Dagens utveckling är nära förestående. Håkan Samuelsson, 70, har fått förlängt på vd-posten ett flertal gånger sedan han tog uppdraget 2012. Senast i maj förlängdes hans kontrakt över 2022.
Di:s uppgifter gör dock gällande han slutar innan dess och det pågår ett intensivt arbete med att hitta en ersättare. Tanken var först att ha Håkan Samuelssons efterträdare klar före noteringen, men alla bitar hade inte fallit på plats, enligt Di:s källor.
I samband med Volvo Cars noteringsceremoni i centrala Stockholm ger Håkan Samuelsson följande besked om framtiden:
”Jag har ett kontrakt som löper till slutet av nästa år (31 december 2022, Di:s anm) och jag tänker fullfölja det. Efter den här börsnoteringen tror jag att alla som investerat i Volvo förväntar sig att jag är med och ser till att bolaget kommer på den kursen som vi har pratat om under noteringen. Det är nästa sak jag ska ta tag i.”
Du slutar alltså när kontraktet går ut? ”Ja, det är väl ganska troligt. Alla blir äldre och någon gång måste man göra något annat. Men vi får väl se om jag har någon roll i Volvo även framöver. Det får jag diskutera med styrelse och ägare när vi kommer närmare.”
Men du slutar inte förtid? ”Nej, inte vad jag vet. Men det kan hända mycket.”
Jonas Fagerström
Innehåll från AccountorAnnons
Planering minskar fastighetsägares administration
Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.
Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.
– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp.
Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många
– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna.
Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi.
– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat.
Om Accountor: Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.