ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Håkan Matson: EU borde ge Lövin bakläxa

Klimatminister Isabella Lövin påstår att Sverige är ett av de ”mest ambitiösa länderna” i klimatpolitiken och att regeringen ”driver på inom EU-kretsen”.
Men verkligheten är en annan.

Det avslöjas av det handlingsprogram för utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel som den svenska regeringen skickade till EU i fredags.

Den innehåller nämligen inte ett smack om hur denna utbyggnad ska gå till. Därmed hamnar den svenska, påstått ledande, miljöpolitiken i skamvrån.

Bakgrunden är ett direktiv som beslutades av EU-kommissionen i slutet av september 2014. EU vill säkerställa uppbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen runt om i Europa och begärde in planer från medlemsländerna.

I direktivet finns en rad krav och påpekanden om hur detta ska och bör gå till. De viktigaste:

När det gäller elbilar krävs att medlemsstaterna sätter upp mål för hur många laddstationer som ska vara uppförda 2020.

För naturgas (CNG) krävs att ett tillräckligt antal tankstationer byggs till 2025, i gynnsammaste fall var 15:e mil.

För flytande naturgas (LNG) ska stationer också byggas till 2025, placerade längs vägarna var 40:e mil – och dessutom måste det finnas ett tillräckligt antal stationer i hamnarna.

För vätgas siktar direktivet på att säkerställa att ett tillräckligt antal tankstationer, med gemensam standard, är byggda 2025.

Men Sverige ger i sitt handlingsprogram inte ett enda besked om hur och när denna utbyggnad ska ske. Det finns inga planer, inga konkreta mål, inga pengar.

I stället berättas det ordrikt om vilka olika sorters mål Sverige redan har när det gäller klimat, energi, transporter, regionalpolitik, näringspolitik och konsumentpolitik.

I handlingsprogrammet slår sig Sverige slår sig för bröstet för olika, redan tagna initiativ på miljöområdet, och påpekar att vi vida överträffar förnybarhetsdirektivet, som säger att varje medlemsstat ska uppnå minst 10 procent förnybar energi i transportsektorn senast 2020. Sverige ligger i dag på 14,7 procent.

Det kan möjligen imponera som en historisk exposé – men utgör faktiskt inte besked på kraven från EU om den framtida infrastrukturen för alternativa bränslen.

Det är därför det klingar så falskt när klimatminister Isabella Lövin (MP) försöker utmåla Sverige som det ledande landet i Europa på klimatområdet. Inför avresan till klimatmötet i Marrakech sa hon i P1 Morgon:

”Vi driver på inom EU-kretsen för att EU som helhet ska höja sina ambitioner”.

Om övriga EU-länder sa Lövin kritiskt att det ”finns en skiftande vilja inom EU-kretsen”, och menade att Sverige ligger i frontlinjen:

”Vi ska gå före och vara först med de senaste teknologierna och inte sitta kvar med de dåliga teknologierna”.

Så var är då planerna för att stödja utbyggnad av laddstolpar för elbilar? Vilka konkreta åtgärder finns för utbyggnad av vätgasstationer?

Isabella Lövin hänvisar till miljömålsberedningens mål om att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn med 70 procent till 2030 som ”mycket mer ambitiöst än vi åtagit oss inom ramen för EU-samarbetet”.

Man kan dock konstatera att beredningens slutrapport – liksom FFF-utredningen för några år sedan – lider av exakt samma problem som handlingsprogrammet som skickades till EU i fredags.

Många stolta mål, många vackra ord, många brösttoner – men förfärligt få konkreta åtgärder och tydliga utfästelser.

Det kan inte bli annat än bakläxa från EU.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer