1515
Annons

Håkan Juholt: "Vi håller på att avveckla demokratin"

Demokratin i Sverige är utdöende, och därefter väntar en teknokrati eller diktatur. Det säger den tidigare S-ledaren Håkan Juholt, som nu är ambassadör på Island, till SvD.

Bild:TT

Det är ingen ljus bild av svensk politik som målas upp av Håkan Juholt.

”Hur gammal är din son? Fyra? När han är gammal kommer han inte att leva i en demokrati utan i en teknokrati, eller en diktatur. Det är så in i helvete sorgligt. Jag är ledsen att säga det, men jag är 100 procent säker. Vi håller på att avveckla demokratin”, säger den tidigare S-ledaren.

Håkan Juholt var partiledare för Socialdemokraterna under tio månader. Han avgick i januari 2012 på grund av affären rörande hans för höga boendeersättning från Riksdagen och kraftigt internt missnöje i partiet.

Nu har han tillbringat några veckor i sitt residens på Island, och planerar inte att besöka Sverige en enda gång under de kommande tre-fyra åren på Island.

”Jag tror inte att hotet är en diktatur med rullande stridsvagnar på Sergels torg, utan ett expertstyre där vi inte låter landet styras av medborgarnas värderingar”, fortsätter Håkan Juholt rörande utvecklingen i Sverige.

Han anser att demokratin ”glider oss ur händerna”.

”Färre vill bli folkvalda, partierna tonar ned ideologin. Visst, jag ser en risk att det kan bli diktatur på sikt.”

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera