Håkan Buskhe: Fortsatt goda chanser att sälja Gripen till Indien

Saabs vd Håkan Buskhe tror att Saab fortfarande har en god chans att sälja Gripenplan till Indien, trots att landet nyligen har breddat sin upphandling från en- till tvåmotoriga plan.

Foto:Vilhelm Stokstad/TT

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagseftermiddagen, strax efter att ha träffat Indiens premiärminister Narendra Modi vid ett rundabordssamtal i Stockholms stadshus.

"Jag tycker att chanserna är relativt lika", säger han.

Mot kravspecifikationens förändring till Saabs nackdel står dels tisdagens premiärministerbesök och möjligheter för Saab att sälja in sitt plan, dels det säkerhetsavtal som Indien och Sverige enligt Expressen ingick på tisdagen. Enligt uppgift till Times of India på måndagen ingick detta för att genom informationsutbyte och delning av försvarshemligheter kratta manegen för en Gripenaffär.

Håkan Buskhe, som har träffat Narendra Modi många gånger de senaste åren, vill inte förstora betydelsen av tisdagens möte, och tycker att försvarskoncernens chanser att göra affärer är ungefär lika stora nu som före mötet:

"Jag tycker att vi har haft väldigt goda möjligheter under en lång tid", säger han och prisar sitt flygplans modernitet, utvecklingspotential och Saabs vilja att idka teknologiöverföring till Indien på samma sätt som man gör i Brasilien.

"Om vi teamar upp totalt sett i Sverige tror jag att vi har stora chanser", säger han om den hägrande flygplansförsäljningen.

Indien publicerade för ett par veckor sedan ett drygt 70-sidigt så kallat RFI-dokument där landet efterfrågar information om sitt blivande stridsflygplan (RFI = request for information). Håkan Buskhe betecknar dokumentet som "väldefinierat" och säger att det passar Saab "mycket väl" - men som Dagens Industri påpekade förra veckan har förändringen av kravspecifikationen till två- från enmotoriga plan ökat antalet konkurrenter från en till åtminstone tre.

Hur mycket bedömer du att breddningen från en- till tvåmotorigt har försämrat era chanser? Det verkar inte bra.

"Nja. Å andra sidan har vi i Gripen E världens mest moderna flygplan. Det kan bära mycket last och flyger längre än tvåmotoriga flygplan, och vi har dessutom förra året visat upp att vi är i tid med vårt projekt, och det skapar naturligtvis en mycket bra konfidens hos våra kunder. Vi har också en bra referens hos vår brasilianska kund där vi uppfyller det vi har lovat vad gäller teknologiöverföring. Jag tycker att det i grunden är bra att Indien har en bra och strukturerad process, både kort- och långsiktigt. Jag ser inte att det har försämrat våra chanser över huvud taget, utan tiden verkar för oss - så känner jag det."

Enligt Expressen sade Narendra Modi vid tisdagens presskonferens, som skedde före rundabordssamtalet med Håkan Buskhe och andra företagsledare, att Indien är särskilt intresserade av att hitta nya möjligheter till samarbete med Sverige inom försvarsindustrin.


Innehåll från NetgainAnnons

Specialistbolaget Netgain

Netgain är ett specialistbolag inom digitalisering. Bolaget knyter ihop managements vision med teknik och hjälper företag att effektivisera affärsflöden och skapa fantastiska användarupplevelser. Framgångsreceptet är spetskompetens och en djupt rotad kultur att alltid ha kundens fokus.

– Det digitala arbetssättet som har utvecklats på grund av pandemin har till stora delar kommit för att stanna. Det påverkar hur vi jobbar men ställer också nya krav på ledarskap och arbetslivskultur samt inte minst på samhällsplanering och infrastruktur, säger Mats Berthem, Netgains vd.

Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst på att använda digitaliseringens möjligheter senast år 2025 och vara klimatneutralt senast år 2045. Potentialen är enorm att ta fram lösningar som förenklar människors liv och minskar klimatavtrycket. Men alla satsningar når inte ända fram.

– De organisationer som inte har ledningen med sig kommer inte att kunna dra nytta av digitaliseringens fördelar fullt ut. Digitalisering är en ledningsfråga som behöver en strategi och resurser för att lyckas, säger Mats.

För att hjälpa sina kunder att nå framgång knyter Netgain samman management och teknik med spetskompetens. Konsulterna jobbar nära kunden hela vägen, från analys till genomförande samt vidareutveckling av befintlig struktur. De lösningar som Netgain hjälper till att implementera effektiviserar flöden och möjliggör minskning av de globala utsläppen av växthusgaser.

Framtiden ser ljus ut. Netgain har haft en stark tillväxt de senaste åren och framgångsrika samarbeten med stora uppdragsgivare. Bolaget är Premier Partner med den världsledande cloudplattformen ServiceNow samt partner med UiPath, marknadsledande inom Robot Processs Automation.

– Vi är rådgivare, bollplank och genomförare. Vi hjälper våra kunder att ta fram effektiva digitaliseringslösningar steg för steg, ett affärsområde i taget. Netgain förenklar livet för människor och levererar otroliga användarupplevelser - vårt jobb är det roligaste som finns!

Om Netgain

Netgain har ett 50-tal anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Norrköping, Lund och Karlstad. På kundlistan finns nationella och internationella bolag samt kommuner och regioner. Bolaget ingår i CombinedX, en familj av expertbolag inom digitalisering med en total omsättning på 600 MSEK år 2020.

www.netgain.se 

Mer från Netgain

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Netgain och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?