1515
Annons

Hajpade bion överväger ny crowdfundingrunda för att klara krisen

Capitol är en av få biografer som låter filmerna rulla för åtta besökare i salongen. Förutom statligt stöd och vaccin är bolagets livlina de supporters som stöttat företaget sedan lanseringen på Kickstarter för fyra år sedan. Om inte restriktionerna lättar kan det blir läge för en ny kapitalrunda, enligt vd Jakob Abrahamsson. 

Jakob Abrahamsson, vd för Capitol.
Jakob Abrahamsson, vd för Capitol.Foto:Jack Mikrut

Medan AMC-ägda Filmstaden stängt ned sin verksamhet, fortsätter en handfull mindre biografer i Stockholm envist att låta filmerna rulla för en mikropublik. 

Med undantag för några dagar kring midsommar förra året, har omskrivna Capitol haft öppet. 

”Verksamheten har höga fasta kostnader som vi inte kommer ifrån och så länge vi agerar efter gällande regler kan vi bidra till att det finns något att göra under ordnade förhållanden”, säger Jakob Abrahamsson, vd för Capitol. 

Hur går det ihop att visa filmer för knappt någon publik?
”Det gör det inte. Men att ha öppet är lite mindre dåligt än att stänga ned.”

Läget är, så att säga, pressat. För biografens bistro gäller restaurangrestriktioner: max fyra gäster per bord, ingen alkoholservering efter 20 och utrymning av lokalen vid halv nio. 

Till bion säljs max åtta biljetter per visning. Kvällsföreställningarna har fått tidigareläggas för att kunna servera vin till biogästerna. Därtill är repertoaren en utmaning eftersom samtliga premiärer flyttats fram. 

Företaget är beroende av att förlängningarna av de statliga stöden kommer på plats och betalas ut. Vaccin och gradvis lättade restriktioner är en annan horisont att klamra sig fast vid. 

En livlina i pandemin är också de trogna supporters som hängt med sedan biografen lanserades på crowdfundingplattformen Kickstarter hösten 2016. På en månad fick Capitol in cirka 1,6 miljoner kronor (över fem gånger målkapitalet) från 1.100 personer som bidrog med summor på mellan 20 kronor och 85.000 kronor – pengar som användes till att lyxinreda salongen.

”Att vi haft så många med oss i båten från 'scratch', det har varit livsviktigt under den här tiden”, säger Jakob Abrahamsson och pekar på kundstödet senaste året: 

Under våren toppade försäljningen av presentkort och medlemskort tidigare högstanoteringar. Kunderna köpte även hämtmat, privata filmvisningar och biljetter till nya typer av evenemang som liveframträdanden och vinprovningar.

Jakob Abrahamsson, vd för Capitol.
Jakob Abrahamsson, vd för Capitol.Foto:Jack Mikrut

Ett antal har gått ännu längre och donerat minst 25.000 för att bli ”Capitolvän” och därmed få en namnskylt i mässing på en biostol. 

Hur viktigt är det att de som donerar får något för pengarna?
”Rätt så viktigt. Det handlar både om gemenskap och om att få något tillbaka, som fribiljetter, utan att få 100 procent valuta. Det skulle vara ganska poänglöst.”

Han har övervägt en ny version av den förra Kickstarterrundan för att ta sig igenom covidmånaderna, men har ännu inte gått vidare med tankarna. 

”Jag hoppas att det ska lätta. Annars kör vi kanske en ny runda”, säger han och fortsätter: 

”Samtidigt är det en balansgång. Många har det tufft privat med permitteringar bland annat. Det har hållit oss tillbaka.”

Jakob Abrahamsson utesluter inte en förändrad infrastruktur på biografmarknaden kommande åren, där det spekuleras i branschpress om att jättar som Amazon eller Disney kan tänkas träda in och ta över krisande kedjor som AMC för att baka in biograferna i sina välkända koncept. 

För Capitols del känner han sig trygg med den skara fans som vill ha mat- och vinservering till bioupplevelsen. Det gäller dock att rida ut pandemin och restriktionerna. 

”Just nu är det tufft. Vi försöker hålla geisten uppe. Det finns ett gott intresse, bara vi tar oss igenom det här.”

 

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera