1515

Hade fel om "allt" - han är Trumps nya ekonomirådgivare

Han har kallat Kanadas premiärminister för en "vänstervriden galning", motsätter sig ståltullar och pekas ut som en särdeles oskicklig prognosmakare. 

Möt Larry Kudlow - konservativ TV-kändis och Donald Trumps nye högste ekonomiske rådgivare. 

Larry Kudlow.
Larry Kudlow.Bild:AP

Larry Kudlow är mest känd som kavat programledare för en lång rad lättsamma program i ekonomikanalen CNBC.

I samband med dessa kritiserades han återkommande för felaktiga påståenden och prognoser som missade målet med sådan precision att de sedermera erhållit kultstatus.

Han avfärdade bland annat IT-bubblan en månad innan den sprack i mars 2000 och förutspådde att Irak-kriget 2003 skulle få gynnsamma effekter på USA:s ekonomi (det har kostat den amerikanska staten drygt 16 000 miljarder kronor).

I december 2007 avvisade han varningar om en förestående recession. 

"Det blir ingen nedgång. Pessimisterna hade fel. Det kommer inte att hända", konstaterade han bland annat då. 

Efter finanskrisen 2008 har Kudlow återkommande varnat att låga styrräntor kommer få inflationen att skena. 

Han var en av få ekonomiska kommentatorer som förutsåg de gynnsamma börseffekterna av Donald Trumps seger 2016, och han har talat sig varm inför presidentens skattesänkningar. 

Samtidigt har han kritiserat Donald Trumps protektionistiska handelspolitik och riktade nyligen skarp kritik mot Vita husets kontroversiella importtullar på stål och aluminium i en artikel på CNBC:s hemsida. 

"Kudlow kan inte beskrivas som en ekonomisk nationalist, men han är villig att rätta in sig i ledet", skrev New York Times-reporten och Trump-kännaren framför andra Maggie Haberman på Twitter under gårdagen. 

Larry Kudlow, som agerat inofficiell rådgivare åt presidenten under det gångna året och väntas utses formellt på torsdagen, var en av förhandsfavoriterna att ta över efter Gary Cohn, som lämnade efter Trumps tullbeslut häromveckan. 

Vita huset beskriver honom som en person som kommer bra överens med presidenten på både ett politiskt och personligt plan.

Flera bedömare har på senare tid påpekat att Donald Trump i högre utsträckning börjat omge sig med medarbetare som bekräftar snarare än utmanar presidentens egen världsbild. 

Skälet, framhåller Maggie Haberman, är att Trump känner sig varm nog i kläderna att lita till sina egna övertygelser.

"Han var livrädd de första sex månaderna, men känner nu att han har koll på vad som gäller", skriver hon på Twitter. 

Till skillnad från tidigare ekonomiska chefsrådgivare i Vita huset är Larry Kudlow, som även jobbade åt Ronald Reagan på 1980-talet, inte utbildad ekonom.

Han gjorde sig ett namn på Wall Street i början av 1990-talet men lämnade efter att ha fastnat i ett väldokumenterat alkohol- och drogmissbruk. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?