1515

H&M-toppen: Så ska vi tjäna pengar på hållbarhet

För den kortsiktige investeraren kan det vara svårt att räkna hem andra hållbarhetsinsatser annat än de rena energibesparingarna som görs i butikerna och på lagren. På lång sikt görs dock flera hållbarhetsinvesteringar på H&M som är tänkta att leda till ökad lönsamhet. 

Hållbarhetsdirektören Anna Gedda berättar hur. 

Foto:Jonas Eng

Som hållbarhetschef är det hennes jobb att framtidssäkra H&M HM B -5,28% Dagens utveckling -gruppen. 

”Alla kommer att behöva kläder, men exakt hur de ska produceras och hur folk kommer att vilja konsumera kläder, det vet vi inte i dag. Men en så stor spelare som H&M, med den skala vi har och också den långsiktighet vi har för vår egen affär, så ser vi så klart att vi ska vara med på den resan”, säger Anna Gedda. 

HM:s hållbarhetschef Anna Gedda.
HM:s hållbarhetschef Anna Gedda.Foto:Jonas Eng

 

Från investerarhåll märker hon ett gryende intresse för hållbarhetsfrågan, men det är än så länge stor skillnad beroende på nationalitet. Möjligtvis beror det på att är svårt att i kronor och ören konkret ringa in vad hållbarhetsarbetet faktiskt ger. 

”Vissa saker som vi driver ger direkt lönsamhet, som energieffektivisering till exempel - i butikerna och på våra lager.” 

I övrigt handlar mycket av investeringarna om det långsiktiga kunderbjudandet och att bli 100 procent cirkulära. 

”Det handlar om att en produkt ska ha så många liv som möjligt egentligen. Där investerar vi i hållbara material.”

Vissa finns redan, som återvunnen bomull och återvunnen polyester. Andra finns bara i labb än så länge och de behöver skalas upp. 

”Sådana saker innebär i dag kanske en kostnad, men på sikt ser vi att det verkligen kan ge avkastning genom att vi får tillgång till de material vi behöver och att det förhoppningsvis blir minst prisneutralt, men förhoppningsvis billigare och på så sätt kan ge ökad lönsamhet.”

Anna Gedda lyfter fram material som TreeToTextile, som är ett miljövänligt sätt att göra ett viskoslikande material, samt och Re:newcell som handlar om att återvinna cellulosa.

På det sociala planet tas också en del kostnader just nu som också kan ge ett affärsmässigt värde framåt. Arbetet med lönefrågan i många länder leder enligt Anna Gedda till mer stabila produktionsförhållanden, med färre strejker, högre produktivitet, bättre arbetsklimat på fabriker, vilket i sin tur leder till en mer förutsägbar produktion. 

Redan nu samlar H&M-gruppen in kundernas färdiganvända kläder. Kunderna får en rabattcheck per inlämnad klädpåse. Kläderna säljer H&M-gruppen i sin tur vidare till ett företag som heter I:Co. Pengarna har tidigare gått till H&M Foundation, men från och med i år ska de läggas i ett internt labb som utvecklar nya innovativa material. Tanken är att utvecklingen av storskaliga lösningar ska accelereras. 

I:Co sorterar plaggen i syfte att behålla plaggets livslängd så länge det går. Ungefär hälften går att återanvända. Den informationen är extra intressant med i ljuset av H&M-gruppens ökade insats i begagnatsajten Sellpy. 

En del av plaggen är trasiga, men går att laga, eller sys om till något annat. 

”En liten del, som vi vill ska bli större, är så pass trasigt att man behöver få ner det till fibernivå. I dag används det mest till stoppning av soffor, men det är ju en fantastisk resurs, så därför tittar vi på hur det kan bli till nya textilfibrer som kan bli nya plagg igen. Det är där vi ser den stora potentialen framåt. Nu har vi jobbat med flera olika lösningar som har tekniker för det, men i väldigt liten skala, men det här tror vi är framtiden för industrin.”

Ytterligare nya hållbara intäktsben som H&M-gruppen testar är uthyrning av kläder och klädvård. 

”Kunden står för ungefär 20 procent av klimatpåverkan på ett plagg. Produkter och tjänster för att ta hand om sina kläder är ett väldigt konkret sätt att möta en kundefterfrågan. Sedan blir det en jätteviktig del framåt att skapa intäktsströmmar som inte bygger på att producerar nya kläder.”

 

 

 

 

 


Innehåll från KIAAnnons

Framtidens elbilar – nu är tekniken här

Allt fler är överens om att elektrifiering är framtiden för bilindustrin.

Och tack vare ny teknik tas nu allt större steg i den utvecklingen.

Det handlar om snabbare laddning, nya funktioner och om nya upplevelser.

En bil som sticker ut är Kia EV6 som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Utvecklingen av laddhybrider och elbilar har gått snabbt under de senaste åren. Det har bidragit till nya spännande modeller – och ett ökande intresse hos bilköparna.

En tillverkare som tidigt förstod att elektrifiering skulle få en stor betydelse och som såg värdet av att satsa på laddbara bilar – både laddhybrider och elbilar – var Kia. Tack vare ett flertal laddbara modeller har man nu en stark position på marknaden och ligger på en topposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Kia ligger också i framkant när det gäller nästa steg: att utveckla nästa generation helt eldrivna bilar.

I och med Kia EV6 som nu lanseras i Sverige tar utvecklingen ett sjumilakliv rakt in i en ny tidsålder. Kia EV6 är nämligen tillverkarens första modell som byggs på den nya plattformen E-GMP (Electrical-Global Modular Platform). Den kommer att ligga till grund för sju dedikerade elbilar som lanseras fram till 2026.

Batteripaketet består av moduler med platta battericeller som tillåter högre energitäthet än konventionella celler. Spänningen är 800 volt, vilket möjliggör ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Eller så kan man på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Fyrhjulsdrift och prestanda

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det betyder fyrhjulsdrift med bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag. Kia EV6 GT Line har 325 hästkrafter och klarar 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Laddbart för många – inte några få

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Kia EV6 är till exempel utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Infotainment-systemet i Kia EV6 är utvecklat för att vara så enkelt som möjligt att använda medan man kör. Dubbla högupplösta välvda panoramaskärmar på 12,3 + 12,3 tum ger tydlighet och bidrar till en luftig känsla i bilen.

Augmented Reality Head Up Display projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Matrix LED-strålkastare känner av fordon i närheten och anpassar automatiskt helljuset. Det ger maximal sikt utan att blända mötande.

Kia EV6 har också begåvats med en dragkapacitet på hela 1600 kilo, vilket räcker för många tunga släp som till exempel husvagnar, båttrailers och hästtransporter.

Enkel laddning med smart abonnemang

Kia EV6 lanseras nu i Sverige. Och oavsett vilken version man väljer är alla som beställer innan årsskiftet berättigade till ett års prenumeration på Kia Charge. Det betyder tillgång till ett stort laddningsnätverk med förmånliga priser hos superladdningsnätverket Ionity under ett år. Under året ingår dessutom rabatter på alla laddstationer som ingår i Kia Charge.

Kia EV6 har, som alla modeller från tillverkaren, sju års garanti direkt från fabrik.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?