1515
Annons

H&M:s vd: ”Vi måste justera priserna”

Helena Helmersson om H&M:s rapport och hur bolaget ska nå lönsamhetsmålet.

Foto:Josefine Stenersen
Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Torsten Jansson: ”Många bolag är lågt värderade”

Detaljhandelsbolaget New Wave är dagens vinnare på Stockholmsbörsen efter en urstark rapport. Vd:n Torsten Jansson ser heller ingen anledning till oro för efterfrågan framöver och berättar också för Di att han ser flera köplägen på börsen i dag.

”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade”, säger han och pekar ut sina favoriter. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflationsoro, ränteuppgång och rekorddeppiga hushåll verkar inte påverka New Waves försäljning av sport- och profilkläder. Omsättningen för hela bolaget ökade med hela 36 procent det andra kvartalet och resultatet med 45 procent. Det betyder att New Wave för sjätte kvartalet i rad når all time high för både intäkter och resultat. 

Enligt Torsten Jansson är en viktig förklaring till siffrorna att bolaget vinner marknadsandelar i snabb takt.  Det i sin tur är, enligt New Waves vd, ett resultat av en rad viktiga lanseringar under åren 2017–2019. Inte minst från bolagets sportvarumärke Craft. 

”En satsning på klubbkläder bär nu frukt ordentligt. Även lanseringen av Crafts löparskor slår nu igenom på marknad efter marknad. De här sortimenten byggdes upp före pandemin, sedan blev det ett hack i kurvan men nu kan vi skörda.”

New Waves viktigaste marknader är Nordamerika och USA. Att de ekonomiska indikatorerna där pekar på extremt svag framtidstro bland hushållen är inget som bekymrar New Waves vd särskilt mycket. 

”Jag känner ingen större nervositet utan tycker att det ofta blir överreaktioner och överdrifter, i alla riktningar. Det är klart att vi kan drabbas om det blir en allvarlig lågkonjunktur men jag är samtidigt ganska säker på att vi samtidigt kan fortsätta att vinna marknadsandelar.”

Läs mer: Lagerkungen levererar – igen

Torsten Janssons framtidstro understryks av att bolaget fortsatt att bygga lager under året. Enligt rapporten ökade kapitalbindningen i varulager från 2,9 miljarder vid årsskiftet till 3,6 miljarder kronor vid halvårsskiftet. 

”Det är svårt med dagens kvartalsrapport att inte vara positiv och vi måste driva bolaget baserat på det vi vet. Ligger man för lågt i lager riskerar man dessutom att skapa sin egen lågkonjunktur.”

Hur menar du då?
”Vi har sex månaders leveranstid från Asien. Om vi tror på en försäljningsnedgång men det inte slår in så kommer vi till slut inte att ha något att sälja. Då blir en dyster framtidssyn självuppfyllande, jag tror många bolag gör det misstaget. Så jag för min del har hellre för högt lager och justerar det undan för undan än har för lågt lager.”

Enligt Torsten Jansson har New Wave tittat på upp emot 200 bolag för eventuella förvärv de senaste åren. Men på grund av höga värderingar har bolaget backat ur alla affärer. Nu, när värderingarna kommit ned, ser han större möjligheter till att växa genom förvärv. 

Den börsintresserade Torsten Jansson följer också med intresse hur värderingarna på börsen rasat, något som han tycker är motiverat. 

”Jag tycker att det var svårt att förstå den höga värderingen i många börsbolag före nedgången. Så korrigeringen är generellt sund. Sedan finns det bolag som inte förtjänat kursrasen. Det blir som alltid panik och överdrifter där alla dras med.”

Det låter som du tycker att det är köpläge på börsen?
”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade. Till exempel bankerna. Även Volvo känns rimligt värderat.”

Köper du själv?
”Det gör jag faktiskt. Jag sålde något enstaka innehav när värderingarna var i topp. Men generellt försöker jag vara långsiktig i mina investeringar och nu ökar jag andelen på börsen igen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera