1515

H&M:s hemliga klubb – prenumeration krävs för att handla

Uthyrning av kläder, second hand i egna butiker och lagning. I ett försök att bli mer hållbara satsar de stora företagen på nya affärsmodeller. 

För att shoppa på H&M:s senaste satsning, det medlemsbaserade Singular Society, måste du prenumerera.

Daniel Herrmann och Erik Zetterberg, grundarna till medlemsbutiken Singular Society.
Daniel Herrmann och Erik Zetterberg, grundarna till medlemsbutiken Singular Society.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Ett stenkast från H&M HM B +0,39% Dagens utveckling :s stora flaggskeppsbutiker på Drottninggatan i Stockholm har det medlemsbaserade Singular Society slagit upp dörrarna. Till skillnad från många av de andra butikerna på Gamla Brogatan är det svårt att vid en första anblick förstå vad det är för butik, eftersom de stora skyltfönstren saknar loggor. Bland den stilrena inredningen finns bland annat keramik från Italien, tvättmedel från Vadstena och läderväskor från Spanien. Alla produkter har bolaget själv utvecklat. 

”En av våra stora utmaningar är att få folk att förstå hur det fungerar. Vi jobbar inte med kortsiktig aktivering av produkter. Vårt mål är att skapa en långsiktig relation med våra medlemmar, snarare än en massa ha-begär, som är vanligare inom traditionell retail. Vi vill vara löftesdrivna”, säger Daniel Herrmann. 

”Idén kom från att vi ville göra något som resonerar med människor, kan påverka och vara en bidragande faktor till en positiv rörelse i vår bransch. Inget skulle göra mig lyckligare än att sitta i rullstolen på ålderns höst och se en av våra regnjackor som har gått i arv. Det är verkligen en dröm”, säger Erik Zetterberg. 

Singular Society är ett helägt dotterbolag till H&M-gruppen och är en del av affärsområdet Business Ventures, där även Afound och Treadler ingår. 

Bakom idén står Daniel Herrmann och Erik Zetterberg. Daniel Herrman har en lång bakgrund inom H&M-gruppen och kommer senast från tjänsten som vd på Weekday. Erik Zetterberg har tidigare varit kreativ ledare på H&M, Net-a-Porter och Amazon Fashion i USA. Duon lärde känna varandra på H&M för flera år sedan. 

För att handla på sajten eller flaggskeppsbutiken krävs ett medlemskap. Singular Society levererar till länderna inom EU samt Storbritannien. Hittills är drygt 1 000 personer medlemmar, men många fler står på väntelistan. 

Till skillnad från traditionell retail ska inkomsterna enbart komma från prenumerationsintäkter, medlemmarna får köpa varorna till inköpspris. Singular Society erbjuder två olika medlemsskap, bas eller plus, för 79 respektive 162 kronor. Med det första medlemskapet kan man köpa fem produkter i månaden, med det andra 25. 

”Den ständiga konflikten inom traditionell retail är att försöka tjäna pengar på produkten, samtidigt som kunden ska få tillräckligt mycket värde. Nu skippar vi alla återförsäljarled och flyttar affären någon annanstans”, säger Daniel Herrmann. 

”Vi har inte riktigt hittat en enkel mening som beskriver hur det funkar. Det är annorlunda och allt som är annorlunda är alltid lite svårt. Någon trodde att det var ett krav att köpa 25 varor. Någon annan trodde att man bara betalade medlemsavgift och fick grejerna”, säger Erik Zetterberg. 

I dag kan medlemmarna välja bland strax över 1 000 artiklar inom kläder, accessoarer, heminredning och förbrukningsvaror som kaffe, olivolja och tvättmedel. Tanken är att sortimentet ska utvecklas över tid utifrån medlemmarnas behov, i dagarna har Singular Society bland annat lanserat kaffekapslar och snart kommer solglasögon. 

”En grej som vi funderade mycket på är hur splittrad man kan vara i sitt sortiment? Kan man sälja kaffe och kashmir under samma varumärke?”, säger Erik Zetterberg. 

”Vi gör allt förutom mode, det är så oerhört svårt att pricka rätt i trend. Prickar man fel sitter man fast med stora lager, och vi är ett litet företag”, säger Daniel Herrmann.  

Hur många medlemmar behöver ni för att det ska bli lönsamt?

”Med den affärsmodellen som vi har behöver det inte bli särskilt stort för att det ska bli lönsamt, men vi hoppas kunna hjälpa många att ändra sina konsumtionsmönster. Det går att göra lönsamt tidigt, men ambitionen är balansera det med en hållbar tillväxt över tid”, säger Daniel Herrmann.

 


Innehåll från FujitsuAnnons

Så ser den framtida intelligenta arbetsplatsen ut

Det pågår ett skifte i hur vi ser på kontorsarbetsplatser och de flesta är överens om är att utvecklingen påskyndats dramatiskt av pandemin. En arbetsgivare behöver säkerställa att en arbetsmiljö uppmuntrar frihet, flexibilitet och mobilitet. Det japanska företaget Fujitsu är idag en ledande expert inom IT för arbetsplatser för både privat och offentlig sektor.

– Vi har en gigantisk kundbas och har därför lärt oss varje kundkategoris behov. Med vår bredd i portföljen ser vi till att allt bara fungerar. Få aktörer har kommit så nära slutanvändaren i kombination med att ha kvar den globala styrkan. I Sverige är det ofta antingen eller, men här är vi unika, säger Viktoria Granqvist, Head of Delivery för Fujitsu IT-tjänster.  

Organisationers behov förändras på grund av pandemin

Även om det i Sverige tidigare funnits en viss typ av distansarbete går det inte att komma ifrån att företag tvingats tänka om drastiskt i samband med pandemin. När flera nödgats att arbeta från hemmet har det varit avgörande att kunna göra det på ett effektivt sätt. Rätt digitala verktyg är en nyckel för att kunna hantera de förändringar som distansarbete kräver.

Fujitsu är enligt analysföretaget Gartner en av ledarna inom arbetsplatstjänster och arbetar globalt med allt från stora detaljhandels-kunder och banker till tillverkningsföretag och erbjuder en verklighet där medarbetarna kan jobba var, när och hur de vill.    

– Vi jobbar med alla slags IT-tjänster och med våra verktyg klarar företag att jobba från vilket ställe som helst. Vi kliver in där det finns behov, allt ifrån att se till att datorn har den senaste säkerhetsuppdateringen till att säkerhetsställa att informationen är skyddad och att hårdvaran eller mobiltelefonen är kompatibel med de program som används. Vår målbild är att allting alltid ska fungera utan några problem, berättar Viktoria Granqvist.

Framtidens arbetsplats kräver effektivt flöde av information

Tillsammans med IDC har Fujitsu gjort en undersökning om hur den framtida intelligenta arbetsplatsen kommer att se ut i Sverige. Resultatet visar att det är avgörande med rätt värderingar men också att få informationen att flöda på ett effektivt sätt.

– Unga som kommer in i arbetslivet idag har alltid använt sig av appar. De förväntar sig att det ska vara lika lätt kunna kommunicera på arbetsplatsen som med kompisarna och för detta krävs nya IT-verktyg. I undersökningen ser vi att många nordiska företag lyfter just behovet av digitalisering och kontinuerligt lärande för att använda nya verktyg.   

– Tidigare har kontoret varit den stora identiteten, idag krävs det mer av företagskulturen. Man behöver gå bort ifrån de materiella symbolerna och lägga fokus på det immateriella och bli mer värdebaserad. Det kräver förändrat ledarskap och nya sätt att mäta medarbetarnöjdhet. En jämlik organisation behövs där alla medarbetare bidrar till företagets värde på ett tydligt sätt, avslutar Viktoria Granqvist.

Mer information om Fujitsu

Fujitsu är ett av Sveriges bredaste IT-tjänsteföretag med 650 medarbetare i Sverige som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet med IT och digitalisering. Fujitsu är det enda globala, japanska IT-företaget, med 129 000 medarbetare i 100 länder. Kombinationen av global styrka och lokal närvaro gör att Fujitsu kan följa svenska kunder ut i världen.  

Mer information om Fujitsu och Work Life Shift

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?