Annons

Gummifabriken frodas i skuggan av jättelika grannen

HELSINGBORG. Helsingborgs Gummifabrik har gått ifrån en global jätte inom galoscher och stövlar till en mer anonym spelare med skräddarsydda produkter.

”Vi varken kan eller vill konkurrera med de stora leverantörerna av gummi utan har i stället hittat en egen nisch”, säger Filip Olsson som driver familjebolaget tillsammans med sin syster.

Syskonen Filip Olsson och Camilla Olsson driver Helsingborgs Gummifabrik.
Syskonen Filip Olsson och Camilla Olsson driver Helsingborgs Gummifabrik.Foto:Lars Jansson

Den pampiga gummifabriken i centrala Helsingborg var en gång stadens i särklass största arbetsgivare med över 3.000 anställda.

Bolaget grundades 1891 och blev under legendariske Henry Dunker en internationell jätte som exporterade bland annat galoscher, gummistövlar och tennisbollar. Det gick så bra att familjen Dunker köpte upp andra gummiföretag, bland annat Trelleborg som blev koncernens leverantör av gummiprodukter till industrin. Resten är historia, som det heter. Trelleborg har blivit en av världens ledande spelare i branschen medan Helsingborgs gummifabrik försvann i glömska.

Men helt i graven hamnade aldrig bolaget.

”När jag bär vår logga händer det ofta att det kommer fram gamla arbetare och vill prata. Många blir förvånade när de inser att vi faktiskt inte bara lever utan frodas ganska bra”, säger Filip Olsson som driver Helsingborgs Gummifabrik tillsammans med sin syster Camilla Olsson. 

Deras farfar, Sven-Ingvar Olsson, hade gjort karriär på den anrika fabriken och köpte upp resterna av Helsingborgs Gummifabrik 1985, som då varit på dekis under flera år. Efter en konkurs startade han bolaget igen tillsammans med sin son Björn Olsson i början av 1990-talet. De såg en framtid i att bli en specialiserad leverantör av olika gummidetaljer.

”Affärsidén och strukturen har faktiskt hållit sig intakt ända sedan dess vilket visar att de tänkte helt rätt. Grunden då som i dag är att utveckla nischade produkter i gummi och silikon i nära samarbete med kunder i industrin”, säger Filip Olsson och visar upp några av de produkter som tagits fram under årens lopp och som står uppställda i konferensrummet. 

Här finns allt ifrån slangar och fönsterlister i olika storlekar till fötter till bänkar i idrottshallar.

”Även konstnärer får komma hit och experimentera med silikon som blivit ett populärt material för att skapa konst”, säger Camilla Olsson och visar upp några exempel på de karaktäristiskt verken.

Kunderna finns spridda i branscher som läkemedel, livsmedel, transporter och gruvor. Det handlar om allt ifrån stora, multinationella bolag, till mindre specialiserade producenter.

Foto:Lars Jansson

”De här bolagen är förstås också köpare av stora serier av olika gummiprodukter som massproduceras. Men här vill vi inte konkurrera utan vår styrka är att hitta lösningar på specifika behov och framför allt är vi duktiga på att producera mindre och medelstora serier”, säger Camilla Olsson.

Innan syskonparet tog över och blev tredje generationens gummientreprenörer hade de jobbat i andra branscher. När deras far beslöt sig för att kliva av som vd för familjebolaget för två år sedan var de först tveksamma, för att sedan gemensamt besluta sig för att tacka ja.

”Vi insåg att vi kompletterade varandra bra. Sedan kom vi också fram till att det fanns spännande utvecklingsmöjligheter för bolaget. Det handlar om utveckling med kunder och samarbete med olika säljbolag som har med våra produkter i sina erbjudanden. Det tror vi mycket på”, säger Filip Olsson samtidigt som han visar runt på fabriken som för länge sedan lämnat de klassiska tegelbyggnaderna i central Helsingborg och nu finns i ett typiskt industriområde, strax söder om Helsingborg. I en av flera lokaler står en medarbetare och blandar silikon enligt bolagets recept som sedan ska formpressas till specifika produkter och till sist härdas.

”Det händer mycket inom silikon som är ett viktigt framtidsområde i vår industri. Eftersom det är ett värmetåligt och anpassningsbart material passar det i många produkter, till exempel i bilar. Här vill vi vara med.”

I fabriken arbetar tolv personer varav alla utom en varit på företaget i över 15 år. Lokalerna är väl tilltagna och det är uppenbart att det finns möjligheter att växa här. Omsättningen har legat konstant och pendlat kring 20 miljoner kronor de senaste tio åren.

På Helsingborgs gummifabrik tillverkas en rad olika produkter i gummi och silikon till industriföretag. Men man samarbetar också med konstnärer som får komma hit och experimentera.
På Helsingborgs gummifabrik tillverkas en rad olika produkter i gummi och silikon till industriföretag. Men man samarbetar också med konstnärer som får komma hit och experimentera.Foto:Lats Jansson

Men att det finns utvecklingsmöjligheter inom olika områden är, enligt syskonparet, inte samma sak som att Helsingborgs Gummifabrik nu ska växla över på tillväxtspåret.

”Vi vill inte växa för växandets skull utan prioriterar det vi har som är en unik och speciell kompetens. Det är också viktigt för oss att visa lönsamhet. Om vi börjar växa så gör vi det tillsammans med våra kunder och med projekt som kräver det”, säger Filip Olsson.

Hans syster nickar instämmande. Det handlar om att vårda arvet, måna om de anställda och framför allt om familjebolagets unika affärsidé.

”Helsingborgs Gummifabrik har en gammal och fantastisk historia som vi är stolta över men den är inte vår. När vi blickar framåt känner jag ändå ett större ansvar när jag tänker på vår familjs historia med bolaget. Den egna historien väger tyngre än den gamla historien helt enkelt.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?