1515
Annons

Guldregn för ägarna: EQT delar raskt ut miljarder av de nya pengarna

EQT planerar att dela ut 200 miljoner euro, drygt 2 miljarder kronor, efter att ha inhämtat 500 miljoner från kapitalmarknaden inför noteringen. Det innebär att nuvarande ägare får dela på 1,7 miljarder kronor av de nya investerarnas pengar.

”Det skapar rätt förväntningar på bolaget framåt”, motiverar EQT manövern för Di.

Conni Jonsson är den privatperson som har störst ägarandel i EQT, den 27 juni uppgick innehavet till 6,55 procent.
Conni Jonsson är den privatperson som har störst ägarandel i EQT, den 27 juni uppgick innehavet till 6,55 procent.Foto:Evelina Carborn

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Riksåklagare sågar Lundinadvokaters miljonkrav

Över 90 miljoner kronor vill Lundintoppen Alex Schneiters tre advokater ha i ersättning för sitt arbete med krigsbrottsutredningen mot honom.

Ett rejält saltat arvode – där kostnadsräkningen dessutom är oklar kring vad försvararna egentligen vill ha betalt för, enligt en starkt kritisk riksåklagare.

Den över ett årtionde långa utredningen mot Lundin Oils tidigare vd Alex Schneiter och styrelseordförande Ian Lundin om medhjälp till grovt folkrättsbrott i södra Sudan har lett till en rejäl rad juridiska turer.

Nu är det dags för ännu en, som rör notan för Schneiters tre privata försvarare – advokaterna Per E Samuelson, Johan Rainer och Olle Kullinger – samt ersättning för det som kallas ”utlägg och bevisning”.

Åtalet mot Schneiter har blivit en fråga för Högsta domstolen, och dit har den förre Lundin-vd:n nyligen lämnat in ett underlag om hur mycket ersättning han anser sig ha rätt att få från staten, för bland annat advokatkostnaderna. Sammanlagt rör det sig om drygt 94 miljoner kronor, varav 91 miljoner utgörs av advokatarvodet. 

Under onsdagen lämnade riksåklagare (RÅ) Petra Lundh in ett yttrande över detta, och bakom ”juridiskan” rör det sig på ren svenska om en redig känga mot försvaret.

RÅ konstaterar att det försvararna begär motsvarar en timkostnad på i snitt 4 000 kronor, vilket är nästan tre gånger så mycket som offentliga försvarare normalt får. Hon skriver samtidigt att det försvararna haft att göra utgör ”sedvanliga försvararuppgifter i en omfattande förundersökning” men noterar att det sätt de jobbat på varit ”påfallande resurskrävande” sett till vad advokaterna faktiskt haft att göra.

Som exempel nämner Lundh att Schneiter vid förhören alltid haft minst två svenska försvarare med sig, och att olika skrivelser som arbetats fram varit mer omfattande än vad som hade behövts.

”Försvararna har alltså, redan utifrån det som går att granska, överarbetat målet”, skriver RÅ. 

Hon ifrågasätter också att försvaret anlitat olika sakkunniga som skrivit expertutlåtanden för höga kostnader. Exempelvis nämns ett 23-sidigt yttrande från en professor, som utslaget per sida kostat 17 000 kronor. Behovet av olika expertutlåtanden rimmar dessutom illa med advokaternas argument om att fallet krävt särskilt kvalificerade försvarare, konstaterar RÅ.

Slutligen pekar Petra Lundh även på brister i advokaternas kostnadsräkning. RÅ beskriver hur flera månaders arbete kan redovisas övergripande och kortfattat, med beskrivningar som ”ett stort antal egna utredningsåtgärder” eller ”flertalet genomgångar”.

”Sammanfattningsvis är det min uppfattning att kostnadsräkningen är alltför bristfällig för att läggas till grund för ett beslut om ersättning av allmänna medel men att det, såvitt det går att granska, står klart att ersättningsanspråket vida överstiger det som varit skäligen motiverat för att Schneiter skulle kunna ta tillvara sin rätt”, skriver hon.

Advokat Olle Kullinger säger till TT att de kostnader som fakturerats är skäliga.

”Skälet till att kostnaderna är så omfattande beror inte på vår klient eller på oss utan på att åklagaren drivit en utredning i snart 13 år som varit långsam och vidlyftig. Det är självklart att ingen hade velat att de här kostnaderna skulle uppkomma”, säger Olle Kullinger.

Advokat John Rainer skriver till TT att han hänvisar till Olle Kullingers kommentar vilken han skriver att han också står bakom.

TT har även sökt Per E Samuelson för en kommentar.

Både Alex Schneiter och Ian Lundin nekar till brott.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera