1515

Gruppen deppiga företagare växer

En majoritet av småföretagarna är optimistiska om sin framtid, men en växande grupp står för en betydligt mer pessimistisk syn – de ofrivilliga företagarna.
Det visar en undersökning från Nordea.

Bild:Colourbox

Småföretagare är mer optimistiska än svensken i gemen om storleken på den framtida pensionen. 40 procent tror att de kommer att få ut minst 70 procent av den lön de har när de slutar arbeta, jämfört med 24 procent bland svenskar i allmänhet.

Relativt många betalar för en tjänstepensionslösning och har skaffat privat pensionsförsäkring. Dessutom är många småföretagare beredda att arbeta betydligt högre upp i åldrarna än andra svenskar. Mer än hälften av småföretagarna i undersökningen tror att de kommer att arbeta efter 70 års ålder, jämfört med 26 procent för svensken i gemen.

En grupp skiljer sig dock från dessa – de ofrivilliga företagarna. Det är till exempel hantverkare och enmanskonsulter som helst skulle vilja ha en fast anställning och den trygghet som följer med den, men som tvingas fakturera via eget bolag eller någon faktureringstjänst för att de företag de arbetar för kräver det.

De ofrivilliga företagarna utgör 12 procent av småföretagarna, enligt Nordeas undersökning. Det är en liten men växande grupp som har en betydligt mer pessimistisk syn på framtiden.

”Det är en större grupp än vi trodde, och det är fler som i dag betecknar sig som ofrivilliga företagare än vi sett tidigare”, säger Karin Lidman, chef för Produkt och erbjudande på Nordea Liv & Pension.

De ofrivilliga företagarna är mer pessimistiska om hur de ska klara sig på pensionen. De tycker att de har sämre möjligheter att försörja sig när de slutar arbeta, eftersom de inte kan få in pengar på att sälja sitt företag och i mindre utsträckning än andra företagare har tjänstepension.

37 procent av de ofrivilliga företagarna tror att de kommer att få hälften av lönen eller mindre när de pensionerar sig, mot 26 procent av småföretagarna i allmänhet. 39 procent av de ofrivilliga tror inte att de kommer att klara sig på pensionen, eller inte vet hur det kommer att gå, jämfört med 31 procent av småföretagarna i allmänhet.

”De är generellt mer negativa till sin ekonomiska framtid, men även till hur det ser ut nu. En anledning kan vara att de inte vill vara där de är, de vill vara anställda”, säger Karin Lidman.

”Inom vårt område har vi ett stort fokus på anställda, men den här gruppen ofrivilliga företagare står utanför det mot sin vilja.”

De ofrivilliga företagarna har också sämre skydd i form av till exempel sjukförsäkring och inkomstförsäkring och är därför mer oroliga för sjukdom eller att förlora uppdrag än andra småföretagare.

Undersökningen är gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Nordea Liv & Pension.


Innehåll från Binary BrainsAnnons

Så blir ni experter på er efterfrågan – med lättintegrerad prediktiv analys

Jacob Kihlbaum, vd för Binary Brains.
Jacob Kihlbaum, vd för Binary Brains.

Inom handeln finns många komponenter att förhålla sig till för att kunna driva en tids- och kostnadseffektiv verksamhet och samtidigt vara hållbar. Därför finns Binary Brains, som med prediktiv analys och intelligenta prognoser hjälper företag att kontinuerligt optimera sin verksamhet genom att få bättre koll på utbud och efterfrågan.

När Binary Brains grundades 2018 såg teamet, som bland annat bestod av vd:n Jacob Kihlbaum, en möjlighet i att på ett mer effektivt sätt förutsäga vad som kommer att säljas med hjälp av prediktiv analys. På så sätt går det att optimera bland annat produktion, inköp, lager och personal för en så effektiv verksamhet som möjligt.

– Merparten av alla bolag arbetar redan i dag med prognoser men av ett mer traditionellt slag. Då har man kanske analytiker med bred branschkunskap som analyserar historiska försäljningsmönster för att förutspå kommande år. Intelligenta prognoser är i stället ett uttryck som vi själva myntat där prognoserna är datadrivna och kan bedöma hur försäljningen mer exakt kan komma att se ut – och detta görs genom prediktiv analys. Ju bättre prognoser desto fler optimeringar kan man göra, förklarar han.

Förutse oförutsedda förändringar – kombinationen av data är viktig

Prognoserna i sig är en viktig utgångspunkt för att på en strategisk nivå kunna förstå vad det är som driver efterfrågan. Det Binary Brains gör är att ta emot kundens försäljningsdata, samt eventuellt även marknadsföringsdata, och adderar därefter extern tredjepartsdata. Denna externa data är en samling värden som kan påverka försäljning och efterfrågan i olika riktningar på grund av olika kombinationer sinsemellan varandra; väder, närliggande evenemang, datum med flera. Slutprognosen autokorrigerar sig själv såväl på kort som på lång sikt och integreras direkt in i de system kunden redan använder och investerat i.

Enkel integrering i befintliga system

De insikter man får från prognoserna gör det enklare att anpassa produktion eller inköp, något som leder till mindre överproduktion och lägre lagerkostnader. Färre överflödiga varor behöver reas ut och färre färskvaror kasseras som passerar bäst före-datum. Detta resulterar i att företag blir mer lönsamma och hållbara i både arbetssätt och slutresultat.

– Vi har partners som hanterar logistiksystem, kassasystem och personalhanteringssystem. Ifall en kund använder något vi inte redan har tillgång till kan vi ta kontakt med de som tillhandahåller systemet man vill integrera mot och projektleda hela den processen. Samarbetet slutar inte heller efter att vi integrerat systemen, vi finns med hela tiden och arbetar aktivt med att underhålla och optimera prognoserna så att de fortsätter vara aktuella och fungera smidigt, avslutar Jacob Kihlbaum.

Om Binary Brains

Grundat: 2018
Antal anställda:16
Produkt: Lättintegrerade intelligenta prognoser som förutser efterfrågan med hjälp av intern data, tredjepartsdata och artificiell intelligens, utvecklat för butiker, e-handel och system inom supply chain management.

Läs mer på binarybrains.ai 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Binary Brains och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?