1515

Grupp på 14 ska styra nya Tele2 – 13 är män

Den nya ledningsgruppen för det sammanslagna bolaget mellan Tele2 och Com Hem består av fjorton personer.

Tretton är män.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

På fredagen presenterade Tele2 TEL2 B +0,86% Dagens utveckling den nya ledningsgrupp som ska styra det bolag som bildas efter sammanslagningen av Tele2 och Com Hem, vilken först presenterades i januari i år och som nu är föremål för godkännande av EU-kommissionen.

Det var sedan tidigare känt att Anders Nilsson blir vd för det nya bolaget. Han är i dag vd för Com Hem, och valdes alltså till posten före Tele2:s vd Allison Kirkby. I augusti presenterades även fyra ytterligare namn, däribland Karin Svensson som blir personalchef.

Av de nio tillkommande namn som avslöjades på fredagen är samtliga män. Det innebär att det nya bolaget kommer att ha en ledningsgrupp som består av tretton män och en kvinna.

I fjol bestod börsbolagens ledningsgrupper av i genomsnitt 21 procent kvinnor, enligt  organisationen Allbright. Det nya Tele2 kommer att få 7 procent kvinnor, vilket inte bara är klart lägre än snittet på börsen utan också en lägre andel kvinnor än vad det i dag finns i ledningen för Tele2 och Com Hem.

Enligt Allbrights genomgång av 298 börsbolag var det 77 bolag som inte hade någon kvinna i ledningsgruppen när datan samlades in på våren 2017. Av de kvarvarande 221 bolagen hade alla en högre andel kvinnor i ledningsgruppen än vad det nya Tele2 kommer att ha. Uttryckt på annat sätt: Om det nya Tele2 hade varit med i Allbrights rankning av jämställdhet i börsbolagens ledningsgrupper hade det hamnat på plats 222 av 298. 

Amanda Lundeteg, vd för Allbright, säger sig vara förvånad över den skeva könsfördelningen i det sammanslagna Tele2/Com Hem. Dels eftersom Tele2 enligt hennes uppfattning har varit engagerat i jämställdhetsfrågan och eftersom framför allt Com Hems nuvarande ledningsgrupp består av en tredjedel kvinnor.

"Det här är två bolag med goda förutsättningar att skapa en jämställd ledning, så jag är lite förvånad", säger Amanda Lundeteg. 

Tele2 är medvetet om den skeva könsfördelningen. 

"När Tele2 och Com Hem går ihop så blir vi ett ledande bolag i en mansdominerad bransch, och det är en av utmaningarna här. Vad vi har gjort är att vi har tittat i Comhems och Tele2:s existerande företagsledningar för att hitta kompetens från båda företagen. Sedan har vi utvärderat alla tänkbara kandidater utifrån kompetens, erfarenhet och värderingar, och då har det här blivit utfallet", säger Anders Nilsson, blivande vd för det sammanslagna bolaget.

I vilken mån anser du att det är problematiskt att könsfördelningen ser ut såhär?

"Det är önskvärt att ha en ledning och ett företag som representerar samhället i stort och våra kundgrupper i synnerhet. Det är inte bara en fråga om könsfördelning, utan det finns andra mångfaldsaspekter som också är viktiga att ta hänsyn till. Givet att det ser ut som det gör kommer det här at blir en väldigt prioriterad fråga för den nya företagsledningen att driva och förändra det här över tid så fort det bara går."

Det arbetet kommer bland annat handla om att ta mångfaldsaspekten i beaktande när unga talanger gör karriär inom företaget.

"Det tar tid innan den generationen som började göra karriär för 10-20 år sedan kommer upp till rätt nivå. Vår utmaning är att försöka identifiera talanger i företaget som representerar hela mångfaldsspektrat och ge dem möjlighet att göra karriär inom företaget. Det är det arbete som vi ska intensifiera."


Innehåll från FujitsuAnnons

Dags att växla upp verksamheten - fem trender att ha koll på

Svenska företag är i början på en period med ovanligt stark tillväxt, vilket innebär en möjlighet att höja ambitionen för den digitala utvecklingen och vinna globala konkurrensfördelar. Men för att lyckas behöver man ha koll på fem viktiga förändringsområden i näringsliv och samhälle i stort.

– I Sverige brukar vi vara duktiga på att ta till oss av ny teknik. Men omvärlden är väldigt aktiv och här finns chansen att tillvarata denna tillväxtperiod genom att växla upp, se över sina planer kring digitalisering och höja ambitionen inom ett antal områden, säger Håkan Dahlström, VD.

Fujitsu menar att ett viktigt kriterium för ett företags framgång är att man faktiskt bidrar till samhället. 

– Vi ser att klimatpåverkningarna och andra stora utmaningar för mänskligheten inte kan lösas av en enstaka organisation eller land. Det är något som vi måste hjälpas åt med och Fujitsu har som syfte och mål att aktivt bidra till en värld rustad att klara klimat- och samhällsrelaterade förändringar. Till exempel har vi hjälpt forskare att med världens kraftfullaste dator räkna på olika komplexa utmaningar under pandemin, säger Håkan Dahlström.

Fem viktiga förändringsområden

Digitalisering är en viktig del av framgångsreceptet. I en global undersökning som Fujitsu låtit göra svarar 82 procent av företagen att de ska satsa mer på automatisering av sina affärsprocesser. 

För svenska företag som vill satsa framåt ser Fujitsu fem tydliga förändringsområden som är viktiga att ta med i sin digitaliseringsstrategi.

* Gränslöst arbete –Många fortsätter att jobba hemifrån även efter pandemin och arbetsuppgifter löses betydligt mer oberoende geografisk plats. För företag innebär det utmaningar gällande att koordinera team och skapa bra samarbete. Att addera integrerade lösningar för dessa utmaningar i digitaliseringsarbetet skapar möjligheter för individer och organisationer. 

* Hållbarhet - Alla framgångsrika och moderna företag jobbar hållbart och med att bidra till ett bättre samhälle på något sätt. Hållbarhet är så mycket mer än klimat och det är viktigt att väga in teknik och hur den bäst tillämpas ur ett ekonomiskt, socialt och samhälleligt perspektiv. En bred hållbarhetsprofil kommer vara en indikator på ett framtida framgångsrikt företag. 

* IT-miljö – I spåren av pandemin har vi sett vikten av en IT-miljö och strategi som är elastisk. Det måste finnas en följsamhet och robusthet för att kunna hantera oförutsedda händelser även framöver. 

– Med en robusthet och global likväl som lokal leveranskapacitet skapar vi en flexibilitet och en motståndskraft för våra kunder som vi tror kommer vara viktigt för alla företag i framtiden, säger Håkan Dahlström.

* Ekosystem – Kompetens och innovation för att skapa de nya digitaliserade lösningarna finns närmare till hands om man som företag är verksamt i ekosystem med kompetenta partners.

* Trygg automation – Automatiseringsarbetet måste ske med en transparens som gör det tydligt att data hanteras på ett korrekt och etiskt sätt. 

– Vi behöver behandla och kommunicera data på ett sätt som inger förtroende, inte bara i tekniska termer. Det måste finnas en människa i centrum när vi utvecklar ett datadrivet och intelligent näringsliv som verkar för individens och för samhällets bästa, säger Håkan Dahlström.

Läs mer på www.fujitsu.com/se/ 

Om Fujitsu

* Japanska Fujitsu är ett av världens största IT-tjänsteföretag, med närmare 130 000 medarbetare globalt och 97 000 patent.

* I vår globala vision är hållbarhet, medborgarna och samhällets bästa högt prioriterat. Innovation och digitalisering är lösningen på många av världens utmaningar. 

* I Sverige har Fujitsu drygt 600 medarbetare som hjälper företag och offentlig sektor att bli mer effektiva och höja sin kvalitet med hjälp av IT, digitalisering och innovation. 

* Vi är experter på bland annat IT för arbetsplatser, molnlösningar, cybersäkerhet och applikationsutveckling. 

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?