Annons

Grundstötta färjan har dragits loss

Färjan Grace, som gick på grund i Mariehamn på Åland, har dragits loss under natten. Passagerarna får börja sin hemresa i eftermiddag, meddelar Viking Line.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Grace drogs loss med hjälp av bogserbåtar och ligger nu i Mariehamns hamn.

”Hon ligger på sin kajplats i Mariehamn tryggt och säkert. Proceduren gick väldigt bra”, säger rederiets kommunikationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

Efter att ha fått tillbringa natten ombord ska passagerarna under dagen få gå i land där de ska registreras av myndigheterna.

”Sedan får de åka hem till sina hemorter med andra fartyg. När det gäller svenskarna så blir det Amorella, som går vid 14-tiden”, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Ingen av passagerarna ska ha skadats, och fartyget fick inga större skador.

”Vi hade dykare i går och vi ska dyka på nytt och undersöka, men det verkar inte vara någon allvarligare skador. Hon ska transporteras inom de närmaste dagarna till Nådendal och Turku Repair Yard för att dockas. Det kan hända att hon kan köra med egna motorer.”

Vad som låg bakom olyckan ska nu utredas, men enligt Boijer-Svahnström var det sannolikt den svåra väderleken.

”Det var otroligt hårda vindar i går. Det kan vara synnerligen besvärligt när det kommer plötsliga vindbyar. Det verkar ha varit något sådant. Hon drev mot land och fastnade”, säger hon. 

Grace var på väg från Stockholm via Mariehamn till Åbo när hon vid 13-tiden på lördagen gick på grund bara meter från land vid hamnen i Mariehamn. Ombord befann sig 331 resenärer och 98 i besättningen.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PostnordAnnons

Digitala lås möjliggör leveransplatser ännu närmare kunden

Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson
Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson

Den digitala handeln genomgår just nu en snabb utveckling, där nya tekniska lösningar öppnar upp för nya kundnära leveransplatser. Här spås det digitala låset kunna revolutionera leveransmetoderna för både B2B och B2C.

Vi befinner oss just nu i en historisk tid för e-handeln – i coronapandemins spår handlar svenska konsumenter på nätet som aldrig förr. Som en direkt följd av detta efterfrågas också fler alternativa leveranssätt. 

Utvecklingen inom business-to-consumer med flexibla och kundnära leveranslösningar spås nu få effekt även för business-to-business, och här vill PostNord leda utvecklingen. Nyckeln till framgång för både B2C och B2B kommer bli det digitala och uppkopplade låset, tror Helena Sjöberg som är affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord. 

– På konsumentmarknaden har det hänt oerhört mycket de senaste åren, exempelvis med digitala lösningar där slutkunden kan spåra och förändra sina leveransval under paketets resa. På B2B-sidan finns givetvis samma behov och efterfrågan, men där har utvecklingen inte gått lika snabbt. Vår lösning med den uppkopplade leveranscontainern är ett led i att spegla de flexibla leveranserna som i dag finns tillgängliga för konsumenter, säger hon.

Leveranscontainer ökar säkerheten på flera plan

Med hjälp av ett digitalt lås kan PostNord leverera varor till låsta utrymmen som chauffören låser upp med en digital engångsnyckel. Det kan vara en leveranscontainer på en byggarbetsplats som fungerar som en sluss där gods kan lämnas av och sedan hämtas vid lämpligt tillfälle.

– Med en leveranscontainer kan vi leverera från allmän väg istället för att köra in på byggarbetsplatsen. Detta är en säkerhetsåtgärd lika mycket som att det underlättar för mottagaren som inte behöver avbryta sitt arbete för att ta emot en leverans, säger Helena Sjöberg. 

Satsningen på leveranscontainers finns tillgänglig i hela Sverige sedan årsskiftet och har tagits emot väl av användarna. Förutom de positiva effekterna där lossningsprocessen flyttas från själva byggarbetsplatsen, ökar spårbarheten vid användning av digitala lås. Detta innebär en ökad säkerhet för både mottagare och avsändare. 

Nya generationens paketbox är här

Samma smarta teknik med digitala lås används också för konsumentmarknaden. Just nu kör PostNord ett pilotprojekt i Stockholm med omnejd där 100 paketboxar placerats ut på strategiska ställen primärt utomhus, som i närheten av matbutiker och bostadsområden. E-handelskunderna i det aktuella området kan välja boxen som leveransalternativ, och följer sedan paketets resa dit genom PostNords mottagarapp. När paketet är levererat får slutkunden en notis och kan själv hämta ut paketet när det passar med hjälp av mobilt bank-id. Boxen öppnas med appen via bluetooth.

– Vi tror att vi har någonting väldigt lovande på gång i och med den här piloten. Det är spännande att PostNord är en viktig del i tekniksprånget och den digitalisering vi ser på bred front inom logistikbranschen, säger Helena Sjöberg.

Potentialen för det digitala låset är enorm, menar Helena Sjöberg. PostNord testar nu även leverans till paketboxar vid obemannade dagligvarubutiker på landsbygden som ett komplement till ombuden. I framtiden kommer det digitala låset även möjliggöra leveranser i det egna garaget eller innanför ytterdörren.

– De fantastiska tillväxtsiffrorna för e-handeln 2020 öppnar upp för en ännu större variation av leveransalternativ. Vi tror inte att de nya innovativa leveranssätten kommer ersätta ombuden, utan här handlar det om att skapa ännu fler leveranspunkter närmare konsumenten och göra det nätet ännu mer finmaskigt, säger Helena Sjöberg.

Fakta om PostNord

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi nya lösningar för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.

Läs mer om PostNords arbete med paketboxar här. 

Nyfiken på den smarta tjänsten DigitalLOCK? Ta reda på mer här. 

 

 

Mer från Postnord

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?