1515
Annons

”Grundidén är att kommunicera att ekonomi tillhör alla”

5 frågor till Anja Suša, regissören bakom ”Vad vi pratar om när vi pratar om ekonomi”, en clownföreställning om ekonomi på Backa Teater i Göteborg.

Föreställningen bygger på Yanis Varoufakis bok ”Talking to my daughter about the economy”. Varför ville du göra teater av boken?
”Jag har läst boken flera gånger och köpte den faktiskt till min son. Jag tänkte direkt att den skulle passa att sättas upp som teater. Även om det är facklitteratur är det en levande beskrivning av hur ekonomi fungerar. Det är en berättelse som har en linjär struktur, och med stor potential för en scen.”

Föreställningen riktar sig till barn och vuxna, från 12 år. Vad hoppas ni att besökarna kommer ta med sig?
”Grundidén är att kommunicera att ekonomi tillhör alla, och inte bara experterna. Det blir ett slags odyssé genom mänsklighetens ekonomiska historia, som börjar 600 år före Kristus när pengar uppfanns, och utbyte av varor för pengar började. Sedan går vi vidare till 1600-talet när konceptet med bank och bankirer föddes, vidare till det moderna samhället med finanskrisen 2008 och dagens banksystem.”

En clownföreställning om ekonomi är inte så vanligt. Hur kom ni på den idén?
”Vi ville undvika den undervisande tonen när vi pratar om ekonomi, som redan är ett komplicerat ämne, och addera element av ren lek i föreställningen. Det skulle inte bli en skollektion, eller en skolföreställning. Det är inte clowner i den klassiska benämningen, som i en cirkus, utan de fungerar snarare som en visuell och lekfull inramning. En viktig funktion hos en teater för unga är att inspirera till kritiskt tänkande om världen och att bjuda in unga människor att alltid kämpa för en bättre framtid för mänskligheten.”

Vad har varit den största utmaningen?
”Att göra en bra tolkning av boken och inte göra det till en lektion eller skolpjäs, utan något hela annorlunda. Jag har haft stor hjälp från dramaturgen Stefan Åkesson. Vi har använt andra referenser från populärkulturen. I slutet får till exempel publiken göra ett val, likt valet Nemo i filmen Matrix får, när han ska välja mellan ett blått och ett rött piller.”

Passar föreställningen även vuxna?
”Absolut, det är den stora behållningen med föreställningen, som också bjuder in åskådarna att interagera med skådespelarna. Vi har haft flera öppna repetitioner med blandad publik och min upplevelse är att teatern funkar bäst när den har en blandad publik, med båda unga och gamla. ”


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?