Annons

Grotesco-profilen debuterar som långfilmsregissör – ”vi får se vad kritikerna tycker”

Grotesco-profilen Michael Lindgren gör debut som långfilmsregissör. 

”Jag tycker att jag har klarat mitt gesällprov”, säger han och laddar samtidigt för en stor revysatsning på Scalateatern i Stockholm i höst.

”Jag är jätteglad, det har varit roligt och jag känner mig trygg i min regiroll. Men vi får se vad kritikerna tycker”, säger Michael Lindgren som är aktuell som regissör av ”Berts dagbok” som har premiär den 7 augusti.
”Jag är jätteglad, det har varit roligt och jag känner mig trygg i min regiroll. Men vi får se vad kritikerna tycker”, säger Michael Lindgren som är aktuell som regissör av ”Berts dagbok” som har premiär den 7 augusti.
Familjekomedin ”Berts dagbok” har premiär den 7 augusti och är baserad på karaktärerna från de bästsäljande böckerna.
Familjekomedin ”Berts dagbok” har premiär den 7 augusti och är baserad på karaktärerna från de bästsäljande böckerna.
Michael Lindgren är i dag en av grundstenarna i svensk humorindustri.
Michael Lindgren är i dag en av grundstenarna i svensk humorindustri.

Familjekomedin ”Berts dagbok” har premiär den 7 augusti och är baserad på karaktärerna från de bästsäljande böckerna om Bert av Anders Jacobsson och Sören Olsson. 

”Det är en film om hur Bert upptäcker kärleken, en renodlad romantisk komedi för unga”, säger Michael Lindgren, som först kallar sig självlärd regissör för att direkt korrigera till ”kompislärd”.

”Jag har hängt med människor som lärt av varandra – i mitt fall det som blev Grotesco.”

Han verkar inte ha prestationsångest och ger heller inget sken av att vara nervös för hur hans första långfilm ska tas emot.

”Det är inte upp till mig att bedöma resultatet. Jag är jätteglad, det har varit roligt och jag känner mig trygg i min regiroll. Men vi får se vad kritikerna tycker”, säger han på mobiltelefon från en äng utanför Lund där han tillbringar sommaren

”Egentligen är det samma arbete som när man gör drama för tv, det är bara berättande i längre form: en och en halv timme istället för att jobba i halvtimmar. Den största skillnaden för mig var att arbeta med ungdomar. Det är speciellt att regissera kids, man är lika mycket fritidspedagog som teaterregissör.”

Michael Lindgren hade själv en roll som 10-åring i SVT-serien ”Ebba och Didrik” där han spelade den onda och bortskämda Mårten.

”Det var en viktig upplevelse för mig som barn och färgade mig mycket. Jag blev megakänd på den där elaka rollen, en speciell upplevelse som jag haft med mig på gott och ont. Det gjorde nog att jag fick en motvilja mot att vara kändis.”

Möjligheterna till kändisskap har annars inte saknats. Hans imponerande meritlista med humorserier på tv tillsammans med Grotesco-gänget och tre säsonger som skapare och producent av satirprogrammet Svenska Nyheter är bara några höjdpunkter. ”Flyktingkrisen – en musikal” belönades till exempel med det prestigefulla internationella tv-priset Guldrosen.

Michael Lindgren fick många att höja ögonbrynen när han tillsammans med Grotesco-kollegan Henrik Dorsin gick in i Scalateatern 2014.

”Folk tyckte vi var galna, försökte stoppa oss och sa att det var ett misstag och att vi skulle binda ris åt egen rygg. Men det visade ju sig – med kärlek till arbetet och publikens välvilja – att det blev en bra affär. Vi har bra flyt i verksamheten och betalar av våra lån i god takt – i alla fall tills coronan kom...”

Bolaget Scalateatern, med Conrad och Tova Nyqvist i spetsen, omsatte 45,3 Mkr det brutna räkenskapsåret 2018/2019, visade ett resultat på när 4 Mkr och delade ut 1 Mkr. Bolaget ägs bland annat av Teater Wallingatan AB samt Dorsin Enterprises AB och Michael Lindgren Media AB. 

”Jag är bara en mindre delägare så det var inte så mycket jag fick”, säger Michael Lindgren vars egna bolag hade ett rekordår i fjol med drygt 1,7 Mkr i omsättning och 940.000 kronor i resultat och 3 Mkr i kassan.

”Jasså? Det är möjligt, jag har inte så stor koll. Jag är konstnär och har inte tid med pengar. Jag jobbar och försöker skapa bra grejer och försöker se till att jag får det marknaden tycker att det är värt. Jag har en jurist eller agent som förhandlar åt mig och får hjälp med bokföringen”, säger Michael Lindgren.

Succéföreställningen ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” var en kraftigt bidragande orsak till att Scalateaterns försäljning ökade med nära 7 Mkr jämför med föregående bokslut. Dotterbolaget Scalateatern Produktion omsatte samtidigt 20 Mkr och visade ett resultat på drygt 1 Mkr. 

Men hur går det nu?
”Åt helvete kan jag säga. Det här är yrkesmässigt min största kris. Teatern har varit stängd sedan i mars. Noll intäkter, men ganska mycket kostnader: försäkringar, lokalhyra... Det är ganska jobbigt. Vi har aktiverat gräsrotssupport och ansökt om olika ekonomiska lättnader och hyresreduktioner. Vi tror att vi kommer att klara oss, bara vi får öppna igen.”

Samtidigt pågår arbetet med jättesatsningen ”Scalarevyn - det glada 20-talet”.

”Vi sitter och skriver nu, förbereder regi och planerar för premiär den 17 september. Vi har repetitionsstart den 10 augusti, men samtidigt fattar alla att vi antagligen inte kommer kunna öppna dörrarna på premiärdatumet. Det är en absurd känsla.”

Michael Lindgren är i dag en av grundstenarna i svensk humorindustri. Fram till coronapandemin bröt ut hade han nått den åtråvärda positionen att kunna välja vad han vill göra.

”Normalt är ens tillvaro extremt osäker och jag är kvar i psykologin att man inte vet om man kommer få ett nytt projekt eller jobb. Sista jobbmejlet skickade jag klockan två i går natt. Jag får ganska många roliga erbjudanden. Nu försöker jag begränsa mig och fokusera på det som känns betydelsefullt. Det är superskönt även om man inte vet hur länge det håller. Men jag borde vara 'safe' nu.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?