”Kom inte med skambud på 50 000 kronor utan buda tills det gör ont i budgeten eller den egna plånboken”, uppmanar han landets företagsledare.
På måndagen gick startskottet för Sveriges Radios Musikhjälpen. Årets tema är Barn är inte till salu.
”Jag kan inte värja mig, man bara måste göra något, nu. Det här är den viktigaste frågan på hela planeten”, säger Mattias Banker.
Gröna Lund auktionerar därför ut två Magic Hours. Den som vinner budgivningen får hela tivolit för sig själv i två timmar.
”Två timmar med full bemanning är värt 1,3 miljoner kronor, men vårt mål är inte att skänka de pengarna utan att med hjälp av andra företag få in mycket mer – åtminstone tre gånger så mycket”, fortsätter Mattias Banker.
”När man går på Gröna Lund är det för att glömma vardagen en stund och ha roligt, så det här blir en win-win. Två timmar på Gröna Lund borde vara värt mer för ett företag än en reklamfilm regisserad av Filip och Fredrik, som var förra årets stora grej.”
Musikhjälpen arrangeras för tionde året i rad med direktsändning i P3 från en glasbur, denna gång i Umeå, non-stop 11–17 december. Insamlingens syfte är att lyfta fram en undangömd humanitär katastrof.
”Vi var ett gäng – informationschefen Annika Troselius, vd Magnus Widell och jag som snackade om vad vi kunde göra. Jag tror det var Annika som kom på idén med två Magic Hours. Det var i alla fall inte jag. Jag sa bara ja.”